Huhtamäki Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.– 30.6.2024: Operatiivinen kannattavuus parani edelleen

HUHTAMÄKI OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 25.7.2024 KLO 8.30

Q2 2024 lyhyesti

• Liikevaihto laski 1 % 1 038 milj. euroon (1 052 milj. euroa)
  • Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu oli konsernitasolla -1 %
  • Raportoitu liikevoitto 105 milj. euroa (55 milj. euroa); oikaistu liikevoitto oli 106 milj. euroa (93 milj. euroa)
  • Raportoitu osakekohtainen tulos 0,62 euroa (0,24 euroa); oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,63 euroa (0,55 euroa)
  • Valuuttakurssien vaihtelujen vaikutus oli konsernin liikevaihtoon -6 milj. euroa ja liikevoittoon -1 milj. euroa

H1 2024 lyhyesti

• Liikevaihto laski 3 % 2 041 milj. euroon (2 099 milj. euroa)
  • Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu oli konsernitasolla -2 %
  • Raportoitu liikevoitto 182 milj. euroa (142 milj. euroa); oikaistu liikevoitto oli 204 milj. euroa (185 milj. euroa)
  • Raportoitu osakekohtainen tulos 0,97 euroa (0,72 euroa); oikaistu osakekohtainen tulos oli 1,17 euroa (1,06 euroa)
  • Valuuttakurssien vaihtelujen vaikutus oli konsernin liikevaihtoon -23 milj. euroa ja liikevoittoon -2 milj. euroa
  • Investoinnit olivat 85 milj. euroa (134 milj. euroa)
  • Vapaa rahavirta oli 92 milj. euroa (71 milj. euroa)

Avainluvut

1 Ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä 1,8-9,1   -9,5 -11,5   31,1
2 Ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä -0,9-38,0   -22,1 -42,7   -11,7
3 Ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä -0,7-32,3   -21,6 -36,2   -35,9

Ellei toisin mainita, tässä tiedotteessa esitetyt vertailut liittyvät vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon. Esitetyt sijoitetun pääoman tuottoa (ROI), oman pääoman tuottoa (ROE) ja sidotun pääoman tuottoa (RONA) kuvaavat tunnusluvut, sekä nettovelan suhde käyttökatteeseen, on laskettu liukuvana 12 kuukauden keskiarvona.

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ovat muun muassa olennaiset uudelleenjärjestelykulut ja yrityshankintoihin liittyvät erät (liiketoimintojen hankintoihin ja myynteihin liittyvät voitot ja tappiot, yrityskauppoihin liittyvät palkkiot, merkittävät kauppahinnan allokaatiot varastoihin ja merkittävät kauppahinnan allokaatioiden poistot aineettomista hyödykkeistä sekä muutokset ehdollisessa kauppahinnassa) sekä merkittävät arvonalentumistappiot ja niiden peruutukset, aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden myynteihin liittyvät voitot tai tappiot, käyttöönottomenot isoissa projekteissa jossa hyödynnetään SaaS pilvipalveluteknologiaa, viranomaisten langettamat sakot ja rangaistusmaksut sekä poikkeukselliset verot.

Yksittäisistä luvuista lasketut summat saattavat poiketa esitetyistä summista, koska taulukoissa esitetyt luvut ovat tarkkoja arvoja. Tunnusluvut on laskettu käyttäen tarkkoja arvoja.

Toimitusjohtaja Charles Héaulmé

Toisella vuosineljänneksellä liiketoimintaympäristö pysyi suurilta osin ensimmäisen neljänneksen kaltaisena. Näimme merkkejä kasvavasta kysynnästä, etenkin valmiiksi pakattujen tuotteiden osalta, mutta maantieteellisten alueiden ja tuotekategorioiden välillä oli eroja. Samalla arvoketjussa paine laskea hintoja kasvoi. Inflaation hidas lasku ja muuttumattomat korkotasot vaikuttivat edelleen negatiivisesti kysyntään toisella neljänneksellä. Gazan sodan jatkuminen vaikuttaa yhä kansainvälisiin brändeihin osassa Lähi-Idän ja Aasian markkinoita. Kansainvälinen kauppa kärsii edelleen Punaisenmeren kriisiin liittyvistä logistisista häiriöistä. Kustannusympäristö pysyi kaikkiaan suotuisana, lukuunottamatta joidenkin raaka-aineiden hintoja sekä työvoimakustannusten kasvun jatkumista.

Vertailukelpoinen liikevaihto laski 1 % toisella neljänneksellä ja 2 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Myyntimäärät pysyivät lähellä edellisen vuoden tasoa ja myyntihinnat laskivat. Oikaistu liikevoitto kasvoi 14 % toisella neljänneksellä ja 11 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla parantuneen kannattavuuden myötä. Sen kehitystä tukivat pääasiassa toimenpiteemme tehokkuuden parantamiseksi.

Toisella neljänneksellä North America -segmentti jatkoi tuloskasvun tiellä, pitäen kannattavuutensa vahvana. Flexible Packaging -segmentin oikaistu liikevoitto kasvoi selvästi verrattuna viime vuoden heikompaan tulokseen, ja tuloskasvun takana olivat nousseet myyntimäärät. Fiber Packaging -segmentin suoritus oli vakaa kasvavien volyymien ja parantuneen kannattavuuden myötä. Foodservice E-A-O -segmentti jatkoi markkinoiden vastatuuleen luovimista, johtaen matalampaan oikaistuun liikevoittoon. Useimmissa kategorioissa ja maantieteellisillä alueilla elintarvikkeiden korkea inflaatio vaikutti edelleen kysyntään, mikä näkyi erityisesti pikaruokaravintoloissa.

Vuonna 2023 aloitetun kolmivuotisen, 100 miljoonan euron tehostamisohjelman toimeenpano edistyy. Toisella neljänneksellä ilmoitimme aikeistamme sulkea tehtaamme Klangissa, Malesiassa, tehostaaksemme Foodservice E-A-O -segmentin tuotantoa Aasiassa. Ilmoitimme myös suunnitelmastamme tehostaa tuotantojalanjälkeämme joustopakkausten osalta Arabiemiraateissa. Aiemmin aloitetut toimet tuotantokustannusten vähentämiseksi, mukaan lukien hankinta, materiaalinkäyttö ja työn tehokkuus, ovat myös jatkuneet. Kaikki tähän mennessä toteutetut toimenpiteet ovat vaikuttaneet positiivisesti tulokseemme vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Yhteenvetona voimme todeta olevamme tyytyväisiä suoritukseemme markkinaympäristössä, jossa kulutuksen elpyminen on ollut hidasta. Jatkamme strategiamme toteuttamista investoimalla kannattavaan ydinliiketoimintaamme ja lanseeraamalla uusia innovatiivisia kestävän kehityksen ratkaisuja kilpailukykyämme parantaen.

Tuloskehitys Q2 2024

Liikevaihto segmenteittäin

milj. euroaQ2 2024Q2 2023Muutos
Foodservice Europe-Asia-Oceania252,3270,9-7 %
North America370,2373,2-1 %
Flexible Packaging325,9327,9-1 %
Fiber Packaging91,786,17 %
Sisäisen myynnin eliminointi-2,7-6,5
Konserni 1 037,51 051,7-1 %

Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu segmenteittäin

Q2 2024Q1 2024Q4 2023Q3 2023Q2 2023
Foodservice Europe-Asia-Oceania-6 %-5 %-5 %-3 %5 %
North America-2 %-3 %4 %1 %1 %
Flexible Packaging2 %-1 %-9 %-11 %-11 %
Fiber Packaging3 %1 %2 %4 %7 %
Konserni-1 %-2 %-3 %-4 %-2 %

Konsernin liikevaihto laski 1 % ja oli 1 038 milj. euroa (1 052 milj. euroa) vuosineljänneksellä. Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu oli -1 %. Kokonaiskysyntä oli vaisua johtuen inflaatiosta ja joidenkin kansainvälisten brändien boikoteista osalla markkinoista. Liikevaihtoa painoi myyntimäärien hienoinen lasku, muutokset valuuttakursseissa ja myyntihintojen lasku. Vertailukelpoinen myynnin kasvu kehittyvillä markkinoilla oli -2 %. Valuuttakurssien translaatiovaikutus konsernin liikevaihtoon oli -6 milj. euroa (-38 milj. euroa) vuoden 2023 valuuttakursseihin verrattuna.

Oikaistu liikevoitto segmenteittäin

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät
milj. euroaQ2 2024Q2 2023MuutosQ2 2024Q2 2023
Foodservice Europe-Asia-Oceania23,225,0-7 %4,9-0,5
North America53,045,417 %-2,5-0,0
Flexible Packaging20,916,031 %-2,9-36,5
Fiber Packaging11,99,327 %-0,3-0,8
Muut toiminnot-3,5-3,0 -0,1-0,1
Konserni 105,592,714 %-0,9-38,0

Oikaistu liikevoittomarginaali segmenteittäin

Q2 2024Q1 2024Q4 2023Q3 2023Q2 2023
Foodservice Europe-Asia-Oceania9,2 %9,1 %10,0 %10,3 %9,2 %
North America14,3 %13,9 %14,3 %13,2 %12,2 %
Flexible Packaging6,4 %6,4 %8,1 %7,2 %4,9 %
Fiber Packaging12,9 %10,1 %10,9 %12,5 %10,8 %
Konserni10,2 %9,8 %10,4 %9,7 %8,8 %

Konsernin oikaistu liikevoitto kasvoi 106 milj. euroon (93 milj. euroa) ja raportoitu liikevoitto oli 105 milj. euroa (55 milj. euroa) vuosineljänneksellä. Oikaistu liikevoitto kasvoi laskeneiden raaka-aine-, kuljetus- ja energiakustannusten sekä yhtiön tehostamistoimenpiteiden myötä, kun taas alhaisemmat myyntihinnat ja työvoimakustannusten kasvu vaikuttivat liikevoittoon negatiivisesti. Konsernin oikaistu liikevoittomarginaali nousi ja oli 10,2 % (8,8 %). Valuuttakurssien translaatiovaikutus konsernin liikevoittoon oli -1 milj. euroa (-3 milj. euroa).

Oikaistu liikevoitto ei sisällä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, jotka olivat -0,9 milj. euroa (-38,0 milj. euroa), sisältäen toiminnan tehostamiseen liittyviä kuluja sekä positiivisen vaikutuksen kiinteistöjen myynnistä Kiinassa ja Intiassa.

Oikaistu liikevoitto ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät

milj. euroaQ2 2024Q2 2023
Oikaistu liikevoitto105,592,7
Liiketoimintojen hankintoihin liittyvät kulut-1,1-0,2
Uudelleenjärjestelyjen voitot ja tappiot sisältäen niihin liittyvät käyttöomaisuuden alaskirjaukset4,2-3,0
PPA poistot-2,2-2,2
Riitojenratkaisuun liittyvät sovinto- ja oikeudelliset kulut-0,0-0,1
Prahan tehtaan sulkemiseen liittyvä kulu--32,5
Tappiot omaisuusvahingoista-0,3-
Käyttöönottomenot isoissa projekteissa jossa hyödynnetään SaaS pilvipalveluteknologiaa-1,5-
Liikevoitto104,654,7

Nettorahoituskulut olivat 16 milj. euroa (15 milj. euroa) vuosineljänneksellä. Kulujen kasvu johtui kohonneista koroista. Verokulut olivat 21 milj. euroa (13 milj. euroa). Veroasteen nousu johtui tietyistä tehostamisohjelmaan liittyvistä vähennyskelvottomista eristä. Vuosineljänneksen voitto oli 68 milj. euroa (27 milj. euroa). Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,63 euroa (0,55 euroa) ja raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,62 euroa (0,24 euroa). Oikaistu osakekohtainen tulos on laskettu emoyhtiön omistajille kuuluvan oikaistun voiton perusteella. Oikaistu voitto emoyhtiön omistajille ei sisällä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, jotka olivat -0,7 milj. euroa (-32,3 milj. euroa).

Tuloskehitys H1 2024

Liikevaihto segmenteittäin

milj. euroaH1 2024H1 2023Muutos
Foodservice Europe-Asia-Oceania493,4527,1-6 %
North America714,3731,4-2 %
Flexible Packaging661,1677,0-2 %
Fiber Packaging176,7173,02 %
Sisäisen myynnin eliminointi-4,2-9,6
Konserni 2 041,42 098,8-3 %

Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu segmenteittäin

H1 2024H1 2023H1 2022
Foodservice Europe-Asia-Oceania-6 %8 %18 %
North America-2 %1 %19 %
Flexible Packaging1 %-8 %19 %
Fiber Packaging2 %11 %12 %
Konserni-2 %0 %18 %

Konsernin liikevaihto laski 3 % ja oli 2 041 milj. euroa (2 099 milj. euroa) katsauskauden aikana. Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu oli -2 %. Kokonaiskysyntä oli vaisua johtuen inflaatiosta ja joidenkin kansainvälisten brändien boikoteista osalla markkinoista. Liikevaihtoa painoi muutokset valuuttakursseissa ja alhaisemmat myyntihinnat. Vertailukelpoinen myynnin kasvu kehittyvillä markkinoilla oli -3 %. Valuuttakurssien translaatiovaikutus konsernin liikevaihtoon oli -23 milj. euroa (-39 milj. euroa) vuoden 2023 valuuttakursseihin verrattuna.

Oikaistu liikevoitto segmenteittäin

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät
milj. euroaH1 2024H1 2023MuutosH1 2024H1 2023
Foodservice Europe-Asia-Oceania45,346,2-2 %-11,4-2,0
North America100,987,915 %-3,5-0,0
Flexible Packaging42,537,314 %-5,3-39,4
Fiber Packaging20,419,83 %-1,5-1,1
Muut toiminnot-4,8-6,5 -0,4-0,2
Konserni 204,3184,811 %-22,1-42,7

Oikaistu liikevoittomarginaali segmenteittäin

H1 2024H1 2023H1 2022
Foodservice Europe-Asia-Oceania9,2 %8,8 %9,4 %
North America14,1 %12,0 %11,3 %
Flexible Packaging6,4 %5,5 %7,3 %
Fiber Packaging11,6 %11,4 %10,9 %
Konserni10,0 %8,8 %9,1 %

Konsernin oikaistu liikevoitto kasvoi 204 milj. euroon (185 milj. euroa), ja raportoitu liikevoitto oli 182 milj. euroa (142 milj. euroa). Oikaistu liikevoitto kasvoi 11 % laskeneiden raaka-aine-, kuljetus- ja energiakustannusten sekä yhtiön tehostamistoimenpiteiden tukemana. Alemmat myyntihinnat ja kohonneet työvoimakustannukset puolestaan vaikuttivat kannattavuteen negatiivisesti. Konsernin oikaistu liikevoittomarginaali nousi ja oli 10,0 % (8,8 %).

Valuuttakurssien translaatiovaikutus konsernin liikevoittoon oli -2 milj. euroa (-2 milj. euroa).

Oikaistu liikevoitto ei sisällä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, jotka olivat -22,1 milj. euroa (-42,7 milj. euroa) sisältäen toiminnan tehostamiseen liittyviä kuluja.

Oikaistu liikevoitto ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät

milj. euroaH1 2024H1 2023
Oikaistu liikevoitto204,3184,8
Liiketoimintojen hankintoihin liittyvät kulut-1,1-0,3
Uudelleenjärjestelyjen voitot ja tappiot sisältäen niihin liittyvät käyttöomaisuuden alaskirjaukset-13,0-5,3
PPA poistot-4,4-4,4
Riitojenratkaisuun liittyvät sovinto- ja oikeudelliset kulut-0,1-0,1
Prahan tehtaan sulkemiseen liittyvä kulu--32,5
Tappiot omaisuusvahingoista-0,8-
Käyttöönottomenot isoissa projekteissa jossa hyödynnetään SaaS pilvipalveluteknologiaa-2,7-
Liikevoitto182,2142,1

Nettorahoituskulut olivat 37 milj. euroa (34 milj. euroa) ja niiden nousun syynä olivat korkeammat korot ja muut rahoituskustannukset. Verokulut olivat 39 milj. euroa (29 milj. euroa). Efektiivinen veroaste oli 27 % (26 %). Veroasteen nousu johtui tietyistä tehostamisohjelmaan liittyvistä vähennyskelvottomista eristä. Katsauskauden voitto oli 106 milj. euroa (79 milj. euroa). Oikaistu osakekohtainen tulos oli 1,17 euroa (1,06 euroa) ja raportoitu osakekohtainen tulos 0,97 euroa (0,72 euroa). Oikaistu osakekohtainen tulos on laskettu emoyhtiön omistajille kuuluvan oikaistun voiton perusteella. Oikaistu voitto emoyhtiön omistajille ei sisällä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, jotka olivat -21,6 milj. euroa (-36,2 milj. euroa).

Oikaistu voitto ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät

milj. euroaH1 2024H1 2023
Tilikauden oikaistu voitto emoyhtiön omistajille122,9111,0
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, jotka eivät sisälly oikaistuun liikevoittoon-22,1-42,7
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, jotka liittyvät rahoituseriin-0,2-0,4
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, verot1,46,9
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät määräysvallattomille omistajille-0,8-
Tilikauden voitto emoyhtiön omistajille101,274,8

Puhelinkonferenssi
Huhtamäki järjestää yhdistetyn audiocastin ja puhelinkonferenssin samana päivänä kello 9.30. Tilaisuudessa Huhtamäen toimitusjohtaja Charles Héaulmé ja talousjohtaja Thomas Geust esittelevät tuloksen, ja tulosesityksen jälkeen on varattu aikaa kysymyksille. Tilaisuus pidetään englanniksi, ja sitä voi seurata suorana.

Linkki audiocastiin on osoitteessa: https://huhtamaki.videosync.fi/q2-2024/.
Linkki puhelinkonferenssiin on osoitteessa: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048358. Konferenssiin osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä. Puhelinnumerot ja PIN-koodi puheluun lähetetään rekisteröitymisen jälkeen.

Audiocast-tallenne on saatavilla mahdollisimman pian puhelun päätyttyä osoitteessa www.huhtamaki.fi/sijoittajat.

Taloudellisten katsausten julkaisuajankohdat vuonna 2024

Huhtamäki julkaisee taloudelliset katsauksensa vuonna 2024 seuraavasti:
Osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2024 - 24.10.

Tämä tiedote on tiivistelmä Huhtamäki Oyj:n puolivuosikatsauksesta 1.1.-30.6.2024. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä, ja se on lisäksi saatavilla myös yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.huhtamaki.fi.

Lisätietoja:
Kristian Tammela, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 686 7058

HUHTAMÄKI OYJ

Huhtamäestä
Huhtamäki on maailmanlaajuisesti johtava vastuullisten pakkausratkaisujen toimittaja. Innovatiiviset tuotteemme suojaavat noutoruokaa, elintarvikkeita ja hygieniatuotteita. Varmistamalla ruoan hygieenisyyden ja turvallisuuden tuotteemme edistävät ruoan saatavuutta ja kohtuuhintaisuutta sekä ehkäisevät ruokahävikkiä. Toimimme kaikessa kestävää kehitystä edistäen. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon ja suunnittelemaan kaikki tuotteemme kierrätettäviksi, kompostoitaviksi tai uudelleenkäytettäviksi vuoteen 2030 mennessä. Meidän blueloopTM:n vastuulliset pakkausratkaisut ovat johtavia maailmassa ja suunniteltu kiertotalouteen sopiviksi.

Olemme mukana UN Global Compact -yritysvastuualoitteessa, saimme arvosanan ’A’ MSCI ESG Ratings -arvioinnissa ja EcoVadis on myöntänyt Huhtamäelle kultatason tunnustuksen vastuullisuustyöstämme. Tehdäksemme osamme ilmastonmuutoksen torjumiseksi olemme asettaneet Science Based Targets aloitteen hyväksymät ja varmentamat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet.

Meillä on sadan vuoden historia ja vahva pohjoismainen perintö, ja toimimme 37 maassa ja 116 toimintapaikassa ympäri maailmaa. Arvomme Välitä, Uskalla, Tee valmiiksi ohjaavat toimintaamme ja auttavat noin 18 000 työntekijäämme saamaan aikaan muutosta siellä missä sitä tarvitaan. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Huhtamäki-konsernin pääkonttori on Espoossa, ja emoyhtiö Huhtamäki Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja siitä, kuinka kannamme vastuuta ruoan, ihmisten ja maapallon suojelemisesta löydät osoitteesta www.huhtamaki.com.

Liite

Huhtamaki puolivuosikatsaus Q2 2024