Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2014

Minskad omsättning, förbättrad lönsamhet

JANUARI - MARS

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 15% till 9,2 (10,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 0,0 (-0,6) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 0,1% (-5,2).
  • Resultat efter skatt ökade till 0,0 (-0,8) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till 0,00 (-0,04) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -0,8 (-2,9) MSEK. Kassaflödet i perioden har påverkats av 0,9 MSEK avseende slutskatt för Tax2013.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2014

• Försäljningen har kommit igång på den norska marknaden samt på den globala sajten techjobs.com.

VD-kommentar

Under första kvartalet har omsättningen minskat med 15% till 9,2 (10,9) MSEK. Trots detta uppvisar vi ett positivt rörelseresultat om 0,01 MSEK. Samma period föregående år uppvisade ett minusresultat om -0,6 MSEK. Orsaken till den minskade omsättningen är framförallt vikande försäljning i Sverige där vi tappat 36% av omsättningen jämfört med samma period förra året. De ökade kostnaderna i kvartalet beror till stor del av uppstartskostnader för kontoret i Norge samt Techjobs.com.

Under kvartalet fattade vi beslut om att renodla vår försäljningsorganisation och våra produkter i form av en uppdelning mellan våra nischade jobbsajter i Sverige och vår breda jobbsajt Karriärguiden.se. Vi är övertygade om att denna särskiljning kommer att leda till ökade intäkter i Sverige och en större tydlighet för våra kunder.

Vårt tyska dotterbolag fortsätter att växa och den tyska marknaden ökade omsättningen med 14%. Vår norska filial kom på allvar igång med försäljningen under februari och har tagit små kliv framåt. Vi hoppas på en starkare omsättningsutveckling under kvartal 2 och kommer även att lansera en jobbsajt mot den norska oljenäringen i form av petrojobs.no.

Under kvartalet har försäljningen även kommit igång på den globala jobbsajten Techjobs.com om än på låga nivåer. Det visar dock den långsiktiga potentialen och vi kommer under kvartal 2 försöka att öka säljtrycket med delar av Europa och USA som fokusmarknader samt lansera en uppdaterad version med en ny skalbar plattform. För första gången kommer vi även kunna erbjuda kortbetalningar och möjligheten för våra kunder att direkt köpa och lägga upp egna annonser på sajten.

Eftersom vi även är ägare till ytterligare en premiumdomän, Netjobs.com, kommer bolaget under kvartal 2 att lansera onlinerekryteringstjänster på flera internationella marknader. Vi kommer likt strategin med Techjobs rikta in oss på delar av den Europeiska och den Amerikanska marknaden för att på allvar kunna ta upp kampen med de större internationella spelarna.

Vi har under första kvartalet fortsatt att jobba med att stärka leveransen till våra kunder vilket har resulterat i en ökning av ansökningar per annons.

Jag ser med spänning fram emot att följa utvecklingen av våra nya satsningar.

Niklas Eriksson, VD NetJobs Group AB

NetJobs är ledande i norra Europa inom nischade jobbsajter med 35 nischade jobbsajter och 5 generella jobbsajter i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland med mer än 410 000 unika besökare per månad (Google Analytics Januari 2013). Våra nischade jobbsajter fungerar som marknadsplatser på Internet där arbetsgivare hittar och rekryterar framtida medarbetare, och där arbetstagare hittar attraktiva jobb och information om deras framtida karriär. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank.

Delårsrapport jan - mars 2014 NetJobs Group AB.pdf