Delårsrapport 1 januari – 30 september 2014

Fokus på tre marknader för lönsam tillväxt

JULI - SEPTEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 1% till 7,0 (7,0) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till -1,9 (-1,2) MSEK.
  • Rörelsemarginalen minskade till -27,7% (-17,6).
  • Resultat efter skatt minskade till -2,5 (-1,3) MSEK.
  • Resultat per aktie minskade till -0,12 (-0,06) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till -2,4 (-1,0) MSEK.

JANUARI - SEPTEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 4% till 25,2 (26,3) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till -2,6 (-3,1) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till -10,5% (-11,8).
  • Resultat efter skatt ökade till -3,2 (-3,8) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till -0,15 (-0,19) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till -3,9(-4,1) MSEK.

Händelser under tredje kvartalet

• Den 29 september tillträdde Christoffer Johansson som ny Global Sales Director.
  • Under perioden togs beslutet att lägga ner verksamheten i Finland och Norge. Kontoret i Tönsberg kommer att avvecklas och perioden påverkas därför av reserverade avvecklingskostnader om 0,8 MSEK.

VD-kommentar

Nettoomsättningen minskade med 1% till 7,0 (7,0) MSEK jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet minskade till -1,9 (-1,2) MSEK. Minusresultatet är främst kopplat till avvecklingskostnader i Norge om 0,8 MSEK samt semesterperioden som infaller under juli månad. Tredje kvartalet är generellt sätt det svagaste omsättningsmässigt. Vi har valt att ta alla kostnader kopplat till avvecklingen av Norge-kontoret under detta kvartal.

Under kvartalet har ledningen fattat beslut om att bolaget ska fokusera på tre marknader. Dessa är Sverige, Tyskland och USA. Vi bedömer att förutsättningarna för lönsam tillväxt är störst på dessa marknader och har därför valt att avveckla Norge och Finland.

Vi har under det senaste kvartalet haft tydligt fokus på att förstärka organisationen. En Global Sales Director har anställts med huvudansvar för att öka bolagets intäkter. Utöver detta har vi organiserat om säljorganisationen och tillsatt tre nya affärsområdeschefer ur våra egna led. Vi har även nyanställt flera säljare och har som strategi att växa ytterligare under nästa kvartal på alla marknader med flertalet säljare.

Vägen framåt är tydlig och vi kommer att jobba vidare mot våra mål. Under resterande delen av 2014 ligger fokus på tillväxt samt en strikt kostnadskontroll för att se tydliga förbättringar på rörelseresultatet och rörelsemarginalen.

VD, Niklas Eriksson

Om NetJobs Group AB

NetJobs Group AB är med 40 jobbsajter i flera länder en av de ledande aktörerna i norra Europa inom nischade jobbsajter. Sedan starten 2004 har NetJobs hjälpt människor och organisationer att växa och nå sin fulla potential genom snabb, träffsäker och kostnadseffektiv hjälp i rekryteringsprocessen. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobs.com.

Delårsrapport jan-sep 2014 NetJobs Group AB.pdf