Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2014

31% omsättningstillväxt i Q4

OKTOBER - DECEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade 31% till 11,4 (8,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade 10% till 1,6 (1,4) MSEK.
  • Rörelsemarginalen minskade till 13,8% (16,5).
  • Resultat efter skatt ökade 13% till 2,2 (2,0) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade 13% till 0,11 (0,09) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 1,8 (1,6) MSEK.

JANUARI - DECEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade 4% till 36,5 (35,0) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till -1,1 (-1,7) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till -2,9% (-4,8).
  • Resultat efter skatt ökade till -1,0 (-1,8) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till -0,05 (-0,09) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till -2,1 (-2,5) MSEK.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalet 2014

• En organisationsförändring har genomförts och tidigare Online-chefen samt Operative chefen har lämnat sina tjänster. Ledningsgruppen består nu av tre personer.
  • Bolaget har beslutat att dotterbolaget Karriärguiden Sverige AB ska avvecklas under Q1.

Utdelningspolicy

Styrelsen har beslutat att återgå till tidigare utdelningspolicy som innebär att minst 70% av resultatet efter skatt delas ut till aktieägarna såvida inte rörelsens expansion kräver kapital.

Styrelsens intentioner är att ge ägarna i NetJobs Group AB en god direktavkastning samt skapa förutsättningar för att investera i verksamheten. Vid bedömning av utdelningens storlek beaktas bolagets investeringsalternativ, finansiella ställning samt kapitalstruktur.

Utdelning

Styrelsen föreslår en utdelning om 0,10 SEK (0) per aktie, vilket motsvarar en direktavkastning om 13,16% mätt på aktiekursen per 31 december 2014.

Utfall övergripande finansiellt mål 2014

NetJobs förväntade sig under 2014 en omsättningstillväxt med positivt rörelseresultat. Omsättningstillväxten blev 4% och rörelseresultatet blev -1,1 MSEK.

Utsikter 2015

Bolaget förväntar sig en positiv omsättningstillväxt samt en tydligt förbättrad lönsamhet.

VD-kommentar

Nettoomsättningen ökade under kvartalet med 31% till 11,4 (8,7) MSEK. Resultatet per aktie ökade med 13% till 0,11 (0,09) SEK. Det är glädjande att vi i Sverige ökar omsättningen med 72% jämfört med samma period föregående år. Sammantaget uppvisar vi en stark tillväxt och ett förbättrat rörelseresultat i kombination med ett bättre kassaflöde under kvartalet.

Beslutet att fokusera på våra affärsområden Sverige, Tyskland och Techjobs för en lönsam tillväxt har gett resultat. Vi ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter på dessa marknader och under kommande år är målsättningen att ta en ledande marknadsposition.

Kostnader för intern icke-säljande personal har även setts över och lett till en organisationsförändring. Detta minskar våra månatliga kostnader med ca 200 TSEK, dvs 2,4 MSEK per år. Vi går in i det nya året med betydligt lägre kostnadsbas än föregående år i och med dessa förändringar samt nedläggningen av vårt norska kontor.

Vi jobbar också mer stringent mot repetitiva intäkter i form av längre avtal med våra kunder. Detta har mottagits väl av våra kunder som får mycket för pengarna. Detta är första steget mot mer förutsägbara intäkter och starkare kundrelationer.

På helåret ökar vi omsättningen med 4% och förbättrar rörelseresultatet. Dock gör vi en förlust om -1,0

(-1,8) MSEK efter skatt. Minusresultatet är främst kopplat till vårt nu avvecklade norska kontor vars rörelseresultat belastar koncernen med ca -2 MSEK.

Fokus kommande år ligger på tillväxt i såväl omsättning som resultat. Målsättningen är att skapa värde för alla aktieägare i form av vinsttillväxt per aktie. Vi kommer genom strikt kostnadskontroll och fokus på Sverige, Tyskland och Techjobs successivt att jobba mot vårt finansiella mål om en rörelsemarginal på 35%.

VD, Niklas Eriksson

Om NetJobs Group AB

NetJobs Group AB är med 41 jobbsajter i flera länder en av de ledande aktörerna i norra Europa inom nischade jobbsajter. Sedan starten 2004 har NetJobs hjälpt människor och organisationer att växa och nå sin fulla potential genom snabb, träffsäker och kostnadseffektiv hjälp i rekryteringsprocessen. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobs.com.

NetJobs Group AB Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2014.pdf