Delårsrapport 1 januari - 30 september 2015

25% omsättningstillväxt och avsevärt bättre rörelseresultat

JULI - SEPTEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 25% till 8,7 (7,0) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 0,5 (-1,9) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 5,8% (-27,7).
  • Resultat efter skatt ökade till 0,4 (-2,5) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till 0,02 (-0,12) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 0,4 (-2,4) MSEK.

JANUARI - SEPTEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 17% till 29,4 (25,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 2,3 (-2,6) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 7,8% (-10,5).
  • Resultat efter skatt ökade till 1,7 (-3,2) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till 0,08 (-0,15) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 1,6 (-3,9) MSEK.

Händelser efter tredje kvartalet

• NetJobs har fått möjligheten att förvärva inkråmet i Skoljobb Sverige AB samt i Medrek Rekrytering AB. Bolagen är verksamma på den skandinaviska marknaden för onlinerekrytering och driver i dagsläget jobbsajter inom skola respektive vård. En extra bolagsstämma den 12 november kommer att fatta beslut om förvärvet.

VD-kommentar

Nettoomsättningen ökade under kvartalet med 25% till 8,7 (7,0) MSEK. Rörelseresultatet ökade markant till 0,5MSEK jämfört med samma period föregående år då bolaget uppvisade en förlust om -1,9MSEK. Som helhet visar vi återigen upp en bra tillväxt i kombination med kraftigt förbättrad rörelsemarginal och ökade kassaflöden. Omsättningsmässigt är det vårt bästa Q3 sedan 2007 och i Sverige blev tillväxten 31% samtidigt som vi i Tyskland ökade med 23%. Detta bekräftar att vår strategi att fokusera på färre marknader för lönsam tillväxt ger fortsatt bra resultat.

Det tredje kvartalet är traditionellt vårt svagaste kvartal då semestertider infinner sig för våra säljare, vilket innebär att vi i princip inte har några intäkter under juli månad. Därför är det mycket glädjande att vi under kvartalets andra två månader har presterat mycket bra.

Vi har under kvartalet sett mycket positiva resultat av vårt arbetssätt som inleddes under föregående år, bland annat ökad andel repetitiva och förutsägbara intäkter. Arbetet fortlöper med att förbättra våra processer med befintliga kunder samtidigt som vi jobbar med nykundsbearbetning med målsättningen att skapa långsiktiga kundrelationer och återkommande intäkter för en ihållande tillväxt.

Fortsatta investeringar om 0,3MSEK har gjorts beträffande vår nya plattform och varumärkesstrategi. Detta kommer att lanseras senast i Q1 2016 för Sverige, Tyskland och Techjobs. Jag är övertygad om att detta kommer att tas emot mycket väl av våra kunder och användare samt i slutändan leverera ett ännu bättre resultat till våra kunder och stärka våra kundrelationer.

Slutligen kommer vi att fortsätta jobba mot våra långsiktiga finansiella mål som är att öka resultatet per aktie om minst 20% per år samt nå en rörelsemarginal om 35%.

VD, Niklas Eriksson

Om NetJobs Group AB

NetJobs Group AB är med 40 jobbsajter i flera länder en av de ledande aktörerna i norra Europa inom nischade jobbsajter. Sedan starten 2004 har NetJobs hjälpt människor och organisationer att växa och nå sin fulla potential genom snabb, träffsäker och kostnadseffektiv hjälp i rekryteringsprocessen. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobs.com.

Delårsrapport jan-sep 2015 NetJobs Group AB.pdf