Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2015

Stabil avslutning på året

OKTOBER - DECEMBER
(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen blev 11,4 (11,4) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade 24% till 1,2 (1,6) MSEK.
  • Rörelsemarginalen minskade till 10,5% (13,8).
  • Resultat efter skatt minskade 62% till 0,8 (2,2) MSEK.
  • Resultat per aktie minskade 62% till 0,04 (0,11) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 3,8 (1,8) MSEK.

JANUARI - DECEMBER
(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade 12% till 40,8 (36,5) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 3,5 (-1,1) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 8,6% (-2,9).
  • Resultat efter skatt ökade till 2,6 (-1,0) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till 0,12 (-0,05) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 5,5 (-2,1) MSEK.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2015
En extra bolagsstämma den 12 november 2015 i NetJobs har beslutat att godkänna förvärvet av inkråmet i Medrek Rekrytering AB och Skoljobb Sverige AB. Inkråmet förvärvas av NetJobs dotterbolag Onrec AB, vari NetJobs äger 81,4% av aktierna. Förvärvet genomfördes i december och verksamheten har kommit igång.

Utdelningspolicy
Styrelsen beslutade föregående år att återgå till tidigare utdelningspolicy som innebär att minst 70% av resultatet efter skatt delas ut till aktieägarna såvida inte rörelsens expansion kräver kapital.
Styrelsens intentioner är att ge ägarna i NetJobs Group AB en god direktavkastning samt skapa förutsättningar för att investera i verksamheten. Vid bedömning av utdelningens storlek beaktas bolagets investeringsalternativ, finansiella ställning samt kapitalstruktur.

Utdelning
I linje med bolagets utdelningspolicy föreslår styrelsen en utdelning om 0,10 SEK (0,10) per aktie, vilket motsvarar en direktavkastning om 3,6% mätt på aktiekursen per 31 december 2015.

Utfall övergripande finansiellt mål 2015
NetJobs förväntade sig under 2015 en positiv omsättningstillväxt med tydligt förbättrad lönsamhet. Omsättningen ökade med 12% och rörelseresultatet ökade till 3,5 MSEK (-1,1).

Utsikter 2016
Bolaget förväntar sig en positiv omsättningstillväxt samt ett förbättrat rörelseresultat.

VD - kommentar
Under det sista kvartalet blev nettoomsättningen 11,4 (11,4) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade under perioden till 3,8 (1,8) MSEK. I Tyskland uppvisar vi en fortsatt stark tillväxt om 34% jämfört med samma period föregående år. På den svenska marknaden blev omsättningen något lägre.

När vi blickar tillbaka ser vi att beslutet att fokusera på färre marknader för lönsam tillväxt har gett resultat. På helåret ökade nettoomsättningen med 12% till 40,8 (36,5) MSEK och rörelseresultatet ökade till 3,5 MSEK från föregående års förlust om -1,1 MSEK. I Sverige växte vi under året med 16% och även i Tyskland med 16%. Vi nådde därmed det mål som sattes upp i föregående bokslutskommuniké och uppvisade en positiv omsättningstillväxt samt en klart förbättrad lönsamhet.

Under första kvartalet 2016 kommer vi att lansera vår nya plattform samt varumärkesstrategi för hela NetJobs Group. Detta är något som vi ser fram emot med spänning och som kommer att innebära ett otroligt lyft för våra kunder och användare. I samband med detta kommer vi att stärka synligheten för Netjobs som varumärke genom marknadsföringsinsatser samt SEO.

Vi har under året fortsatt att bygga värde i Techjobs.com i form av organisk trafik och förväntar oss att kunna kapitalisera på det under året.

Under 2016 kommer vi att fortsätta arbeta med att öka andelen återkommande intäkter samt stärka våra kundrelationer ytterligare. Vi har under senaste året lagt en bra grund som vi kommer att bygga vidare ifrån.

Till sist kommer vi att under nästa år fortsätta jobba mot våra långsiktiga finansiella mål som är att öka resultatet per aktie om minst 20% per år samt att nå en rörelsemarginal om 35%.

VD, Niklas Eriksson

NetJobs Group AB Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2015.pdf