Neo Industrial Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.2018–31.3.2018: Liikevaihto laski ja tulos heikkeni alkuvuoden kovista pakkasista johtuen

NEO INDUSTRIAL OYJ LIIKETOIMINTAKATSAUS                24.4.2018 klo 10:20

Neo Industrialin liikevaihto ajalla 1.1.–31.3.2018 oli 22,9 miljoonaa euroa (26,0 miljoonaa euroa vertailukaudella 1.1.–31.3.2017) ja liiketappio oli 1,2 miljoonaa euroa (+1,2 miljoonaa euroa).

Liikevaihto laski ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 3,1 miljoonaa euroa ja liiketulos heikkeni 2,4 miljoonaa euroa edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden.

Toimitusjohtaja Ralf Sohlström kommentoi ensimmäistä vuosineljännestä seuraavasti: ”Maakaapelitoimitusten määrä väheni viime vuodesta alkuvuoden kovien talvipakkasten aiheuttamasta asennustoiminnan hidastumisesta johtuen. Toimituksia jouduttiin tekemään aikaisempaa alemmalla hintatasolla. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana halventuneet metallihinnat alensivat varaston arvoa ja aiheuttivat metallijohdannaissuojausten tappioita yhteensä 0,7 miljoonaa euroa. Viime vuonna metallihintojen vaikutus ensimmäisen vuosineljänneksen tulokseen oli päinvastainen, voittoa kertyi yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Jo aloitettujen toimenpiteiden ja kysynnän vilkastumisen johdosta odotamme myyntikatteiden ja tuloskehityksen pikaisesti parantuvan normaalitasolle. Uudet Venäjän pakotteet luovat myös mahdollisuuksia, koska uskomme niiden vaikuttavan usean pääkilpailijamme alumiiniraaka-ainetoimituksiin meitä haitallisemmin.”

AVAINLUVUT

AVAINLUVUT (IFRS)

1-3/2018  1-3/20171-12/2017
Liikevaihto, milj. euroa 22,926,0 110,9
Liiketulos, milj. euroa   -1,21,25,1
Katsauskauden tulos, milj. euroa -1,60,8  3,0
Tulos/osake, euroa   -0,260,140,51

Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROI)
14,028,025,4
IAS 19 oikaistu omavaraisuusaste, %22,521,930,4

SEGMENTIT

Neo Industrialin teollisena toimialana on kaapeliteollisuus.

KAAPELITOIMIALA

Kaapelitoimialan liikevaihto ajalla 1.1.–31.3.2018 oli 22,9 miljoonaa euroa (26,0 miljoonaa euroa vertailukaudella 1.1.–31.3.2017). Liiketulos oli -1,1 miljoonaa euroa (+1,8 miljoonaa euroa).

Ajalla 1.1.2018–31.3.2018 Reka Kaapeli Oy:n myyntivolyymit päämarkkina-alueella Pohjoismaissa pienenivät selvästi edellisvuodesta. Myyntivolyymit muilla markkina-alueilla olivat katsauskaudella edellisvuotta korkeammat.

Maaliskuun 2018 lopussa alumiinin ja kuparin hinnat olivat euromääräisesti alhaisemmat verrattuna vuodenvaihteen hintatasoon.

Tehdyt investoinnit, 0,7 miljoonaa euroa, kohdistuivat erityisesti tuottavuuden tehostamiseen.

Toimialan osakkuusyhtiön Nestor Cables Oy:n liikevaihto ajalla 1.1.–31.3. 2018 oli 5,7 miljoonaa euroa (5,2 miljoonaa euroa vertailukaudella 1.1.–31.3.2017). Liiketulos oli tappiollinen, mutta edellisvuotta parempi. Osakkuusyhtiön osakkeiden kirjanpitoarvo on konsernissa nolla, eikä tulososuutta ole huomioitu konsernin luvuissa.

LÄHIAJAN NÄKYMÄT

Uudet Venäjään kohdistuvat pakotteet aiheuttavat alumiinitoimituksiin liittyviä häiriötä sekä alumiinivoimakaapeleiden tuotantoon Euroopassa. Yhtiön käsityksen mukaan on todennäköistä, että yhtiön päämarkkina-alueilla on jopa pula alumiinikaapeleista keväällä ja kesällä 2018.  Pakotteiden odotetaan nostavan yhtiön tuotteiden myyntihintoja. Yhtiö on varmistanut alumiinivalssilangan toimituksensa merkittäviltä osin nykysopimuksillaan.

Liikevaihdon arvioidaan vuonna 2018 jäävän edellisvuoden tasolle ja liiketuloksen arvioidaan heikkenevän edellisestä vuodesta heikosta alkuvuoden tuloksesta johtuen. Johtuen edellä kuvatusta pakotetilanteesta loppuvuoden tuloskehityksen arviointi on tällä hetkellä vaikeaa ja näkymät päivitetään viimeistään 12.6.

Tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Hyvinkäällä 24.4.2018

Neo Industrial Oyj

Lisätietoja:
Ralf Sohlström, toimitusjohtaja, puh. 040 770 2720

Tämän katsauksen kannanotot, jotka eivät koske jo toteutuneita tosiasioita,
ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi
odotukset, jotka koskevat markkinoiden kehittymistä, kasvua ja kannattavuutta
koskevat odotukset sekä lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "olettaa",
"tulevat" tai muu vastaava ilmaisu. Koska nämä arviot perustuvat tämänhetkisiin
suunnitelmiin ja arvioihin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka
saattavat johtaa siihen, että todelliset tulokset poikkeavat olennaisesti niitä
koskevista kannanotoista.

Tällaisia tekijöitä ovat mm. 1) toimintaedellytykset, kuten esim. tuotannon
jatkuva onnistuminen ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotantopanosten
saatavuus ja kustannukset, uusien tuotteiden kysyntä, edellytysten muuttuminen
koskien pääoman saantia hyväksyttävillä ehdoilla; 2) alan olosuhteet, kuten
esim. tuotteiden kysynnän voimakkuus, kilpailutilanne, konsernin tuotteiden
vallitsevat ja tulevat markkinahinnat ja niitä koskevat hinnoittelupaineet,
konsernin asiakkaiden ja kilpailijoiden taloudellinen tilanne, kilpailijoiden
mahdolliset uudet kilpailevat tuotteet ja 3) yleinen taloudellinen tilanne,
kuten esim. konsernin maantieteellisten päämarkkina-alueiden taloudellinen
kasvu tai valuuttakurssien ja korkotason muutokset.

www.neoindustrial.fi

Neo Industrial Oyj:n strategiana on investoida pääasiassa teollista liiketoimintaa harjoittaviin ja keskenään synergiaetuja tarjoaviin yrityksiin. Yhtiön tavoitteena on kehittää ostettuja yrityksiä aktiivisella omistajuudella ja luoda niihin lisää arvoa. Tuottoa sijoitukselle syntyy osinkona ja arvonnousuna. Neo Industrialin B-osake noteerataan NASDAQ Helsingin päämarkkinalla. Neo Industrialin teollisena toimialana on kaapeliteollisuus.