NEO INDUSTRIAL OYJ:N LIIKETOIMINTAKATSAUS 1-9/2018: Heinäkuun heikko kysyntä pienensi kolmannen vuosineljänneksen liikevaihtoa ja liiketulosta

NEO INDUSTRIAL OYJ     OSAVUOSIKATSAUS (Q1 ja Q3)  23.10.2018 klo 10.00

Katsauskausi heinä-syyskuu 2018

• Liikevaihto laski 12,0 prosenttia ja oli 23,7 (7-9/2017: 26,9) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 0,2 (1,6) miljoonaa euroa eli 0,8 (5,9) prosenttia liikevaihdosta.
  • Katsauskauden tulos oli -0,3 (0,7) miljoonaa euroa.
  • Kaapelitoimialan liiketulos oli 0,3 (1,7) miljoonaa euroa.
  • Neo Industrial Oyj (”Neo Industrial”) pitää taloudellisen ohjeistuksensa ennallaan.

Katsauskausi tammi-syyskuu 2018

• Liikevaihto laski 7,8 prosenttia ja oli 78,3 (1-9/2017: 84,9) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 1,2 (3,9) miljoonaa euroa eli 1,5 (4,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Katsauskauden tulos oli -0,2 (1,8) miljoonaa euroa.
  • Kaapelitoimialan liiketulos oli 1,7 (4,7) miljoonaa euroa.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Toimitusjohtaja Ralf Sohlström:

Kaapeleiden ennakoitua heikompi kysyntä heinäkuussa, joka normaalisti on kaapelimyynnin huippusesonkia, pienensi kolmannen vuosineljänneksen liikevaihtoa ja liiketulosta edellisvuodesta.

Alkuvuoden heikon tuloskehityksen johdosta Neo Industrialin tytäryhtiö Reka Kaapeli Oy (”Reka Kaapeli”)aloitti syyskuussa toiminnan kehittämisohjelman, jonka tavoitteena on kehittää yhtiön kilpailukykyä ja kannattavuutta. Kilpailukyvyn lisäämiseksi ja kannattavuuden varmistamiseksi Reka Kaapeli panostaa yhä vahvemmin myynnin kehittämiseen ja tuotekehitykseen.

Osana toiminnan kehittämisohjelmaa Reka Kaapeli parantaa läsnäoloaan markkinoilla organisoimalla kotimaan myynnin uudelleen ja perustamalla kaksi uutta aluemyyntikonttoria, kotimaan myynnin ollessa tällä hetkellä keskitetty yhtiön Hyvinkään toimipisteeseen.

Reka Kaapeli panostaa myös yhä vahvemmin tuotekehitykseen ja tuottavuuden parantamiseen. Yhtiö lanseerasi lokakuussa uuden, korkeamman paloluokan asennuskaapelituoteperheen, jonka päämarkkina-alueena on Suomen lisäksi Baltia. Reka Kaapeli on lanseerannut päämarkkina-alueellaan Pohjoismaissa myös muita uusia tuotteita.

Osana kehittämisohjelmaa Reka Kaapeli aloitti koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut, jotka johtivat yhteensä 18 henkilön irtisanomiseen. Lisäksi määräaikaisten työsuhteiden päättyminen ja ensi vuodelle ajoitetut eläkejärjestelyt alentavat yhtiön palkkakustannuksia vuodesta 2019 lähtien. Henkilöstövähennyksistä saavutettavat kustannussäästöt ovat ensi vuonna noin 0,7 miljoonaa euroa.

Reka Kaapelin hyvä maine markkinoilla luo yhdessä myynnin ja tuotekehityksen panostusten kanssa hyvät mahdollisuudet markkinaosuuksien kasvattamiseen jatkossa.

Neo Industrialin liiketoiminnan luonteeseen kuuluvat suuret vaihtelut kvartaalien välillä, ja ne voivat poiketa myös eri vuosina toisistaan.

Avainluvut

7-9/20187-9/20171-9/20181-9/2017
Liikevaihto, milj. euroa 23,726,978,384,9
Liiketulos, milj. euroa0,21,61,23,9
Liiketulos ennen avoimien asiakasjohdannaisten arvonmuutosta milj.euroa0,21,61,34,1
Katsauskauden tulos, milj.euroa-0,30,7-0,21,8
Tulos/osake-0,060,11-0,040,31
Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROI)  15,026,1
IAS 19 oikaistu omavaraisuusaste, %  26,825,1

Luvut ovat tilintarkastamattomia. Neo Industrial päätti muuttaa 1.1.2018 alkaen tehtyjen uusien asiakaskohtaisten avointen suojausten käsittelyä tulosraportoinnissa. Vaikutus 1.1.–30.9.2018 liiketulokseen on noin 20 tuhatta euroa negatiivinen. Ennen 1.1.2018 tehdyt avoimet asiakaskohtaiset suojaukset sisältyvät puolivuosikatsauksen liiketulokseen. Lukujen vertaamisen helpottamiseksi yllä olevaan taulukkoon on tuotu alimmaiseksi liiketulos, jossa ei ole huomioitu mitään avoimia asiakaskohtaisia suojauksia. Nämä luvut ovat vertailukelpoisia tulevien vuosien lukujen kanssa.

Segmentit

Neo Industrialin teollisena toimialana on kaapeliteollisuus.

Kaapelitoimiala

Kaapelitoimialan liikevaihto ajalla 1.1.–30.9.2018 oli 78,3 miljoonaa euroa (84,9 miljoonaa euroa vertailukaudella 1.1.–30.9.2017). Liiketulos oli 1,7 miljoonaa euroa (4,7miljoonaa euroa).

Toimialan osakkuusyhtiön Nestor Cables Oy:n liikevaihto tammi-syyskuussa 2018 oli 29,1 miljoonaa euroa (22,0). Liiketulos oli positiivinen ja edellisvuotta parempi. Konsernissa osakkuusyhtiön osakkeiden kirjanpitoarvo on nolla, eikä tulososuutta ole huomioitu konsernin luvuissa.

Neo Industrial Oyj:n tytäryhtiö Reka Kaapeli Oy sai katsauskaudella merkittävän maakaapelisopimuksen, jonka arvo on noin 7 miljoonaa euroa. Toimitukset jakaantuvat vuosille 2019–2021.

Toimialan avainraaka-aineita ovat kupari ja alumiini sekä muovit. Vuoden alussa kuparin tonnimääräinen hinta oli 5967 euroa ja alumiinin hinta 1869 euroa. Katsauskauden lopussa 30.9.2018 kuparin hinta oli 5335 euroa ja alumiinin hinta 1756 euroa.

Korkeimmillaan kuparin päiväkohtainen hinta on katsauskauden aikana ollut kesäkuussa, jolloin se oli 6187 euroa, ja alimmillaan maaliskuussa, jolloin se oli 5270 euroa. Alumiinin hinta on ollut korkeimmillaan huhtikuussa, jolloin se oli 2089 euroa, ja alimmillaan huhtikuussa, jolloin se kävi 1619 eurossa.

Rahoitusasema

Yhtiön maksuvalmius on pysynyt ennallaan ja velkaantumisaste on kohtuullinen 79 %. Ensi vuoden alun sesonkiin valmistautumiseksi yhtiö on sopinut uudesta 3 miljoonan euron limiittilainasta.

Investoinnit olivat katsauskaudella 1.1.–30.9.2018 1,7 miljoonaa euroa ja kohdistuivat pääosin tuottavuuden parantamiseen.

Henkilöstö

Henkilöstön keskimääräinen lukumäärä oli 1.1.–30.9.2018 samalla tasolla viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Katsauskauden lopussa 30.9.2018 konsernin palveluksessa oli 263 henkilöä.

Liiketoiminnan riskit ja epävarmuustekijät

Neo Industrialin rahoitusriskejä ovat valuutta-, korko-, hyödyke-, maksuvalmius-, luotto- ja sijoitustoiminnan markkinariskit. Rahoitusriskejä ja niiden suojaustoimenpiteitä on kuvattu tarkemmin tilinpäätöksen liitetiedoissa. Yhtiön tulevaisuuden riskitekijät liittyvät sen toimialayhtiöiden liiketoiminnan kehitykseen.

Kaapelitoimialan liiketoiminnan merkittävimmät riskit liittyvät markkinatilanteen kehittymiseen, raaka-aineiden ja valuuttojen hintavaihteluihin sekä käyttöpääoman hallintaan eri tilanteissa. Suurten kausivaihtelujen aikana tavarantoimittajien maksuehdot vaikuttavat olennaisesti kykyyn rakentaa riittävät varmuusvarastot kilpailukykyisen toimitusajan varmistamiseksi. Kausivaihteluiden vaikutusta tehtaiden kuormitustilanteeseen pyritään myös tasaamaan toimintamallien kehittämisellä.

Kaapelitoimialan avainraaka-aineita ovat metallit (kupari ja alumiini) ja muovit. Metallien ostoissa käytetään osittaista hintasuojausta hyödykejohdannaisten avulla. Metallien osalta on tärkeää sekä metallien dollarimääräisen hinnan että USD/EUR valuuttakurssisuhteen kehitys.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Neo Industrial ilmoitti 15.10.2018 julkistamassaan tiedotteessa tytäryhtiönsä Reka Kaapelin yt-neuvotteluiden päättymisestä. Osana toiminnan kehittämisohjelmaa käydyt yt-neuvottelut johtivat yhteensä 18 henkilön irtisanomiseen Reka Kaapelin Hyvinkään, Riihimäen ja Keuruun toimipisteistä. Lisäksi määräaikaisten työsuhteiden päättymiset ja ensi vuodelle ajoitetut eläkejärjestelyt alentavat yhtiön palkkakustannuksia ensi vuodesta lähtien.Henkilöstövähennyksistä saavutettavat kustannussäästöt ovat ensi vuonna noin 0,7 miljoonaa euroa.

Osana toiminnan kehittämisohjelmaa Reka Kaapeli panostaa myynnin kehittämiseen. Yhtiö parantaa läsnäoloaan markkinoilla organisoimalla kotimaan myynnin uudelleen ja perustaa kaksi uutta aluemyyntikonttoria. Reka Kaapeli panostaa myös yhä vahvemmin tuotekehitykseen ja lanseerasi lokakuussa uuden, korkeamman paloluokan asennuskaapelituoteperheen, jonka päämarkkina-alueena on Suomen lisäksi Baltia. Reka Kaapeli on lanseerannut päämarkkina-alueellaan Pohjoismaissa myös muita uusia tuotteita.

Lähiajan näkymät

Yhdysvaltojen asettamien Venäjän vastaisten, alumiiniraaka-aineiden tuotantoon kohdistuvien pakotteiden voimaantulo on siirtynyt jälleen, nyt joulukuuhun 2018. Pakotteiden voimaantulon tarkasta ajankohdasta ja lopullisesta vaikutuksesta alumiiniraaka-aineiden hintoihin ja saatavuuteen ja alumiinikaapeleiden hintatasoon ei toistaiseksi voida esittää luotettavaa arviota. Yhtiö on varmistanut kaapelinvalmistuksessa käytettävän alumiinivalssilangan toimituksensa merkittäviltä osin nykysopimuksillaan.

Liikevaihdon arvioidaan vuonna 2018 jäävän jonkin verran edellisvuodesta. Vuoden 2018 liiketuloksen odotetaan heikkenevän merkittävästi edellisvuodesta, vaikkakin pysyvän selkeästi positiivisena.

Tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Hyvinkäällä 23.10.2018

Neo Industrial Oyj

Lisätietoja:
Ralf Sohlström, toimitusjohtaja, puh. 040 770 2720

www.neoindustrial.fi

Neo Industrial on suomalainen teollisuuden omistaja ja kehittäjä, jonka strategia on investoida teollisiin keskenään synergisiin yrityksiin. Investointien tavoitteena on kehittää yrityksiä pitkäjänteisesti ja nostaa sijoitetun pääoman tuottotasoa. Sijoitus Neo Industrialiin on hyvä tapa omistaa kiinnostavia listaamattomia yrityksiä. Neo Industrialin B-osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä päämarkkinalla.