COIL: RESULTATEN VAN HET 1e HALFJAAR 2019

RESULTATEN VAN HET 1e HALFJAAR 2019

• Verbetering van de winstgevendheid ondanks een contrasterende activiteit in het halfjaar
  • Verbeterde EBITDA-marge van 18,5% van de omzet
  • Sterke balansstructuur met een netto financiële schuld teruggebracht tot 36% van het eigen vermogen
  • Versterkt marktleiderschap om de ontwikkelingsperspectieven te bevestigen
  • Sterke groeiverwachting van de omzet in 2019

Brussel, 29 oktober 2019 (17.45 uur) – COIL, wereldleider op het gebied van aluminiumanodisatie, maakt zijn omzet van het eerste halfjaar 2019 bekend.

Hoogtepunten van het halfjaar

Vanuit commercieel perspectief kende COIL een contrasterend eerste halfjaar 2019. De omzet van het halfjaar bedroeg 12,1 mln. €, een niveau dat vrijwel gelijk is aan het voorgaande jaar. Dankzij het herstel van de verkoop van het totaalpakket (+ 43%), gedreven door de toename van het aantal projectaanvragen in Europa en Azië, kon de vertraging van de anodisatiediensten (- 5%) gecompenseerd worden, die te maken hadden met een tijdelijk tekort aan hoogwaardig anodiseerbaar aluminium op de markt.

Vanuit industrieel perspectief, na een moeizame inbedrijfstelling in 2018,  nam de activiteit van de continue anodisatielijn 6 in Duitsland geleidelijk toe- waardoor het verwachte hoge niveau aan kwaliteit en betrouwbaarheid werd bereikt en zo de productie van lijn 3 in België kon worden overgenomen. Deze lijn, die gedurende het halfjaar nog ter ondersteuning werd geëxploiteerd, is eind september 2019 definitief stilgelegd.

De nieuwe verticale anodisatielijn in België functioneerde overeenkomstig de verwachtingen. De bijdrage ervan aan de omzet blijft marginaal vanwege de recente opstart in 2018. Deze lijn is een belangrijke uitbreiding van de continue anodisatie-activiteit. Dankzij de lijn kan het bedrijf zijn assortiment afmetingen uitbreiden, de vereiste hoeveelheden voor een minimale order verlagen en snellere leveringstermijnen bieden, terwijl dezelfde uitvoeringskwaliteit van continue anodisatie wordt gegarandeerd.

Resultaten

De resultaten van het eerste halfjaar 2019 laten een herstel zien van de operationele winstgevendheid, na een boekjaar 2018 dat beïnvloed werd door niet-recurrente lasten.

De EBITDA bedraagt 2,2 mln. €, ofwel 18,5% van de omzet tegen 10,3% in het eerste halfjaar 2018. Het wordt negatief beïnvloed door de afname van de brutomarge als gevolg van de veranderingen in de productmix en de impact van niet-productieve kosten  om de twee nieuwe productielijnen in gebruik te nemen. Deze daling van de brutomarge wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de afname van de salariskosten en andere operationele uitgaven.

Het operationele resultaat bedraagt 0,3 mln. €, een groei van 0,9 mln. € ten opzichte van het voorgaande jaar. In het operationele resultaat is rekening gehouden met een lichte toename van de afschrijvingskosten (1,9 mln. €).

Rekening houdend met de netto financiële lasten (0,3 mln. €), is het nettoresultaat van het eerste halfjaar 2019 vrijwel in evenwicht, vergeleken met een verlies van - 0,8 mln. € in het eerste halfjaar 2018.

Vereenvoudigde resultatenrekening

in mln. €S1 2019S1 2018
Omzet12,0912,14
EBITDA*2,231,25
  in % omzet18,5%10,3%
Operationeel resultaat0,34(0,54)
  in % omzet 2,9%(4,5%)
Resultaat vóór belasting(0,00)(0,73)
Nettoresultaat(0,03)(0,79)
  in % omzet(0,3%)(6,5%)

Balans

Rekening houdend met deze resultaten bedraagt het eigen vermogen per 30 juni 2019 29,5 mln. € en is het stabiel ten opzichte van 31 december 2018. De netto financiële schuld per 30 juni 2019 bedraagt 12,9 mln. €, een daling van 2,4 mln. € ten opzichte van 31 december 2018 en vertegenwoordigt 36% van het eigen vermogen tegen 44% eind 2018.

Vooruitzichten

De omzet van het derde kwartaal laat een duidelijke opleving van de groei zien (+ 53 %  tot 10,7 mln. €) waarmee de verkoop over de periode van 9 maanden 2019 met 19% toeneemt. De conjuncturele terugloop van de anodisatiediensten bij walserijen (- 7 %) wordt ruimschoots gecompenseerd door de zeer sterke ontwikkeling van de verkoop van het totaalpakket (+ 279 %) met in het bijzonder meer dan 1.000 ton aan orders in China sinds april dankzij de nieuwe plaatselijke distributeur.
In deze context verwacht COIL een solide groei van de omzet voor het gehele boekjaar 2019.

COIL heeft daarom vertrouwen in zijn vooruitzichten daar het kan profiteren van een uitstekend geanodiseerd product en het gebruik kan maken van de vele ontwikkelingsopportuniteiten op wereldniveau. Dankzij grote investeringen gedurende de afgelopen jaren heeft het bedrijf de ideale positie om zijn marktleiderschap te benadrukken en de ontwikkeling van zijn productaanbod te versterken met de lancering van zijn nieuwe handelsmerk Aloxide.

Agenda: de jaaromzet 2019 zal op 28 januari 2020 na het sluiten van de beurs worden gepubliceerd.

COIL is de grootste anodiseur ter wereld voor de bouw- en industriesectoren.

Anodisatie is een elektrochemisch procedé (elektrolyse) dat op de oppervlakte van het aluminium een natuurlijke oxidelaag aanbrengt die beschermt en die kan worden gekleurd. Dit zorgt voor een buitengewone weerstand tegen corrosie en verhoogt de functionele kwaliteiten van het metaal.

Anodisatie beschermt alle natuurlijke en ecologische eigenschappen van aluminium. Het metaal behoudt zijn uitstekende verhouding sterkte/gewicht, zijn niet-magnetische eigenschappen, zijn uitzonderlijke weerstand tegen corrosie en zijn hoge recycleerbaarheid.

Geanodiseerd aluminium wordt gebruikt in verschillende soorten toepassingen: architectuur, design, industrie of auto's.
Euronext Growth Paris
Isin: BE0160342011 - ALCOI