Kardium annonserar finansiering om 115 MUSD

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”Bolaget”) har tecknat ett licens- och leveransavtal med kanadensiska bolaget Kardium Inc för användning av Corlines antitrombotiska yta CHS™ på Kardiums ablationskateter Globe®. Kardium meddelar nu att man tagit in 115 MUSD för att accelerera marknadslanseringen i Europa och registreringsgrundande kliniska studier i USA. Finansieringen tecknades av namnkunniga amerikanska fonder och skall bana väg för bolagets planerade börsintroduktion.

Mer information om finansieringen återfinns på nedanstående länk:

Certified Adviser
Redeye AB, Mäster Samuelsgatan 42, 103 87 Stockholm. Telefon: +46 (0)8-121 576 90. E-post: certifiedadviser@redeye.se.

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsstatus (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Dessutom genomförs prekliniska studier inom lungtransplantation för Renaparin®. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har nyligen tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.