Halvårsrapport 2022 – Investeringsforeningen Sparinvest

Bestyrelsen for Investeringsforeningen Sparinvest har i dag behandlet og godkendt halvårsrapporten for 2022.

Afkastudviklingen i foreningens afdelinger skuffede i første halvår i forhold til forventningerne ved indgangen til året. Dette skyldtes en kedelig kombination af kontinuerlige nedjusteringer af global vækst samt stadig højere inflationsforventninger henover halvåret. Inflationen var høj ved indgangen til året, men har alligevel overrasket negativt og vist sig mere vedholdende. Derudover blev den negative udvikling forstærket af krigen i Ukraine og af nultolerance-politikken vedrørende Covid-19 i Kina. Forventningen om, at diverse genåbninger ville løsne op for en række flaskehalse, har således kun fundet sted i begrænset omfang. Centralbankerne - med den amerikanske i spidsen - har reageret konsekvent på udviklingen - og renterne er derfor også steget mere, end de fleste havde forventet ved årets indgang, hvilket har ramt både obligations- og aktiemarkederne.

I hovedtræk kan udviklingen i Investeringsforeningen Sparinvest i 1. halvår 2022 opsummeres således:

• Afkastet for foreningens aktiebaserede afdelinger blev på mellem -3,54% og -18,90%
  • Afkastet for foreningens obligationsbaserede afdelinger blev på mellem -4,53% og -20,46%
  • Afkastet for foreningens indeksbaserede afdelinger blev på mellem -2,25% og -24,03%
  • Afkastet for foreningens blandede afdelinger blev på mellem -6,56% og -12,30%

Foreningens halvårsrapport er vedhæftet denne fondsbørsmeddelelse og kan downloades på sparinvest.dk. Henvendelser vedrørende nærværende fondsbørsmeddelelse kan rettes til Thomas Valentiner, tlf. nr. 36 34 75 00.

Filialbestyrer, ID-Sparinvest, Filial af Sparinvest S.A, Luxembourg
Thomas Valentiner