Clean Motion tecknar distributionsavtal för Italien med X-Raam Srl.

Clean Motion har tecknat ett 4-årigt distributionsavtal med X-Raam Srl. för den italienska marknaden. Avtalet avser EVIG, Clean Motions nya elektriska leveransfordon. Det innebär att X-Raam ansvarar för försäljning, distribution och eftermarknad i Italien. Distributörens försäljningsprognos för nästa år är 200 fordon, men man förbinder sig endast till en volym på 50 fordon. För hela avtalsperioden, 2023-2026, förbinder man sig till 650 fordon.

Elfordonsdistributören X-Raam, med återförsäljarnätverk i Italien, har nu även EVIG i portföljen. X-Raam har en prognos på 200 fordon redan under 2023, och har därför tecknat ett 4-årigt distributionsavtal för EVIG. Som en del av detta har X-Raam åtagit sig att köpa minst 50st EVIG under 2023 och 600st EVIG 2024–2026.

Alberto Fiorini, General Manager på X-Raam, ”Tillväxtförväntningar för stadsmobilitet under de kommande åren är stora, särskilt när det gäller kommersiella elfordon för sista milen-leveranser. EVIG har med sin prestanda, sin teknik och unika design redan funnit intresse hos våra kunder. Den representerar en viktig strategisk investering för X-Raam och vi förväntar oss att den kommer att bli mycket framgångsrik på den italienska marknaden”.

”Med en partner som X-Raam kommer vi kunna accelerera försäljningen i Italien. Vi kommer att utvärdera utfallet av detta distributionsavtal och det kan vara aktuellt att göra motsvarande upplägg i andra länder i södra Europa för att effektivare komma upp i volymer på dessa marknader. Solcellstaket på EVIG kommer att bli en viktig faktor i Italien där man under stora delar av året inte kommer att behöva laddning.”, säger Christoffer Sveder, kommersiellt ansvarig på Clean Motion.

Mer om X-Raam: https://www.xraam-emobility.com

För mer information, vänligen kontakta:
Christoffer Sveder
Director Commercial Operations, Clean Motion AB
Email: christoffer@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.

Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.

För ytterligare information, vänligen besök: https://www.cleanmotion.se/.