SATO selvitti – täällä vuokramarkkinat kuumenevat ensin

SATO Oyj, lehdistötiedote 13.6.2024 klo 13.40

Vuokramarkkinoiden vuoden vilkkain kausi on käsillä huipentuen heinäkuuhun. Kesän vuokrasesongit vaihtelevat alueittain, ja vuokrauspiikit keskittyvät erityisesti suuriin kaupunkeihin, joissa alueelliset erot voivat olla merkittäviä. Kesäaikaan liikkeellä ovat muutkin kuin opiskelijat, kertoo SATO.

Suomen yhden suurimman vuokranantajan SATOn useamman vuoden aikana kerätystä datasta selviää, että Turussa alkaa vilkas vuokraussesonki tyypillisesti jo heti kesäkuun alussa. Kesäkuun puolivälin tienoilla aalto tavoittaa Helsingin keskustan ja Tampereen. Näillä vuokramarkkinoiden kolmella kuumalla alueella asuntojen kysyntä pysyy vilkkaana aina elokuun loppuun saakka.

”Juuri nyt kesäkuussa on ihanteellinen aika vahvistaa päätös vuokra-asunnosta, sillä heinäkuun sesongin huipun koittaessa se itselleen paras vaihtoehto saattaa valitettavasti karata käsistä ainakin suosituimmilla alueilla. Yleisesti ottaen käynnissä ovat kuitenkin vuokralaisen markkinat”, SATOn kaupallinen johtaja Laura Laamanen muistuttaa.

Helsingin sisällä suurta vaihtelua

Mielenkiintoista on se, että alueelliset vaihtelut etenkin pääkaupunkiseudun sisällä ovat suuria. Esimerkiksi Metro-Espoon, Länsi-Helsingin ja Itä-Helsingin alueilla on havaittavissa vuokra-asuntojen kysynnässä kesäisin vain laimea piikki, kun taas Rata-Espoon alueella sesonkia ei ole käytännössä lainkaan. Länsi-Vantaalla koetaan vain lyhyt kesäsesonki heinäkuussa.

”Alueellisiin eroihin on useita syitä. Työpaikkojen ja palveluiden läheisyys sekä hyvät julkiset liikenneyhteydet ovat edelleen tärkeitä vetovoimatekijöitä opiskelijoille ja muille nuorille vuokra-asunnon etsijöille, jotka ovat korostetusti liikkeellä kesäkuukausina”, Laamanen kertoo.

Kesäisin liikkeellä ovat opiskelijat ja nuoret työssäkävijät

Kesä merkitsee monelle uutta alkua opiskelupaikan tai uuden työpaikan merkeissä. Samalla se on aikaa, jolloin elämänmuutosten pohtiminen ja toteuttaminen on luontevampaa kuin pimeän talven keskellä. Lisäksi koulujen loma-ajat mahdollistavat perheille sujuvamman muuton, jotta lapset voivat sopeutua uuteen ympäristöön ennen seuraavan lukuvuoden alkua.

Muun vuoden tavoin työssäkäyvät ovat kesäisinkin suurin hakijaryhmä. Heinäkuussa opiskelijoiden osuus hakijoista kasvaa puolestaan merkittävästi, jopa kolmanneksella. Huomionarvoista on sekin, että työntekijöiden ja asiantuntijoiden ammattikunnissa hakijat ovat kesäaikaan tyypillisesti muutaman vuoden nuorempia kuin muulloin. Esimerkiksi heinäkuussa vuokra-asuntoa etsivät työntekijät ovat keskimäärin viisi vuotta nuorempia kuin sesongin ulkopuolella.

”Asumistuen muutosten vaikutukset eivät vielä ole selvästi nähtävissä, mutta ajan myötä ne voivat ilmetä esimerkiksi kasvavana kysyntänä pienempiä ja edullisempia asuntoja kohtaan tai asunnonvaihtajien määrän kasvuna”, Laamanen kertoo ja lisää, että vuokra-asuminen tarjoaa vakautta ja kulujen ennakoitavuutta etenkin heille, jotka ovat vasta aloittelemassa itsenäistä elämäänsä: ”Yllättäviä kuluja ei tule omistusasumisen tavoin, kun vaikkapa lämmitys kuuluu vuokraan.”

Hyvät kulkuyhteydet, palvelut ja merellisyys kiinnostavat aina

Vuokra-asunnon sijainti on hakijoille yksi tärkeimmistä kriteereistä. Sijainti hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen läheisyydessä kiinnostaa vuokrakodin etsijöitä tasaisesti ympäri vuoden. Pääkaupunkiseudulla erityisesti metron ja raiteiden varrella sijaitsevat vuokra-asunnot ovat aina haluttuja. Loppuvuodesta 2024 SATOlle valmistuu Espoon Finnooseen 156 uutta vuokrakotia. Merellinen asuinalue sijaitsee kätevästi Länsimetron varrella

”Alueelle on jo valmistunut asuntoja noin tuhannelle asukkaalle ja parhaillaan rakenteilla on koteja noin kahdelle tuhannelle seuraavalle. Lisäksi Helsingin itäisistä kaupunginosista, kuten Vuosaaresta ja Puotilasta, löytyy vuokrakoteja, jotka tarjoavat luonnonläheisyyttä, merellisyyttä ja metrolla kulkemisen helppoutta”, Laamanen vinkkaa.

Lisätietoja:
Laura Laamanen, kaupallinen johtaja, SATO Oyj
p. 0201 34 4360, etunimi.sukunimi@sato.fi

SATO Oyj on vastuullisen vuokra-asumisen asiantuntija ja yksi Suomen suurimmista vuokranantajista. SATO omistaa yli 25 000 vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.

SATOn tavoitteena on tarjota erinomainen asiakaskokemus ja kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot kaupungissa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen äärellä. Edistämme kestävää kehitystä ja toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa.

SATO investoi kannattavasti, vastuullisesti ja pitkäjänteisesti. Kasvatamme omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla. www.sato.fi