Aktias placeringsöversikt: Fortsatt gynnsamt placeringsklimat på aktie- och räntemarknaden

Aktia Bank Abp
9.10.2024 kl. 8.00

Utgångsläget för placeringsmarknaden 2025 ser ganska bra ut. Den ekonomiska tillväxten förväntas fortsätta stadigt, inflationen avtar och centralbankernas fokus flyttas via räntesänkningarna mot att stödja arbetsmarknaden och den ekonomiska tillväxten. På aktiemarknaden är värderingsnivåerna rimliga och på räntemarknaden är räntenivåerna fortfarande attraktiva.

Enligt Aktias nya Placeringsöversikt är tillväxtutsikterna för den globala ekonomin positiva, även om vi inte befinner oss i en toppkonjunktur. Konsensusprognosen för den globala ekonomiska tillväxten för både innevarande och nästa år är 3,1 procent. Inflationen väntas sjunka redan i år så att den närmar sig centralbankernas målnivå på cirka 2 procent och nå denna nivå senast nästa år.

”Trots tillväxtfarhågor och enskilda osäkerhetsfaktorer är placerarens verksamhetsmiljö gynnsammare än på länge. Diversifieringsfördelarna har förbättrats mellan olika tillgångsslag och avkastningsförväntningarna på räntemarknaden är bättre än någonsin under de senaste tio åren”, konstaterar Aktias placeringsdirektör Samu Lang.

Förutsättningar för fortsatt uppgång på aktiemarknaden

Aktiemarknaden har hittills haft ett starkt år. USA och ”de magnifika sju” har som vanligt varit drivkrafterna. Vändningen i räntecykeln har dock lyft fram tecken på rotation mot de delar av marknaden som släpar efter i utvecklingen.

”Vi anser inte att det är meningsfullt att springa efter den smalaste stigarskaran, där de goda utsikterna redan syns i värderingarna. Vi tror snarare att det finns bättre avkastning att få där avkastningsutvecklingen hittills har släpat efter något och där det finns utrymme för förbättring”, säger Aktias allokeringsdirektör Patrik Moring.

Vänder man blicken bort från de stora bolagen finns det attraktiva möjligheter till exempel i USA via likaviktade index. Vi anser dock att de bästa och mest attraktiva möjligheterna för placerare finns i Europa och Norden. Det finns också en stor potential i Helsingfors då värderingarna är mycket låga. Tillväxtländernas aktier är ett mer problematiskt fall, för Kinas problem ökar inte förtroendet nämnvärt.

”Om den ekonomiska tillväxten börjar visa tecken på en vändning till det bättre, har den cykliska delen av marknaden i Finland och Europa en stor avkastningspotential med industrisektorn i spetsen. Även värderingen på småbolag, som länge har försummats, är mycket låg och har en högre avkastningspotential än storbolag”, konstaterar Moring.

Aktia uppskattar att den totala avkastningen på den globala aktiemarknaden kommer att ligga kring 7–9 procent nästa år. Avkastningspotentialen på aktiemarknaden i USA är 6–8 procent och 7–9 procent på andra marknader utanför USA. Enskilda marknader kan avkasta betydligt mer, och det är också möjligt att uppnå en tvåsiffrig avkastning.

Goda utsikter för ränteplacerare

Ränteplacerare har i år fått njuta av höga och sjunkande räntor, vilket redan har synts som en stark avkastning i portföljerna. Även utsikterna är ljusa, för den lagom svala ekonomiska tillväxten håller kvar inflationsförväntningarna på en sjunkande bana och gör det möjligt att hålla kreditförlusterna låga. Placerarnas största bekymmer gäller huruvida den ekonomiska tillväxten bromsar mer än vad som skulle ha varit nödvändigt.

Aktia tror dock att den räntesänkningscykel som nu har inletts kommer att stödja tillväxtutsikterna redan under den kommande vintern, vilket ökar sannolikheten för en mjuklandning. I denna utveckling är utsikterna för ränteplacerare fortfarande positiva.

Av de tryggaste ränteslagen verkar korta företagsräntor nu särskilt attraktiva som placeringsobjekt på kortare sikt. Också inom Investment Grade- och High Yield-företagsobligationer ser läget fortfarande bra ut. näkymät ovat myönteiset. Tillväxtekonomiernas statsobligationsmarknad (EMD) har haft ett tudelat år, men efter den svaga första hälften av året har det igen skett en positiv utveckling på marknaden.

” EMD är fortfarande en mycket attraktiv tillgångsklass. Särskilt obligationer i lokal valuta erbjuder en stark avkastningsutsikt när räntorna fortfarande är höga, även om inflationsbilden redan har normaliserats i flera länder. Med andra ord har centralbankerna på tillväxtmarknader utrymme att lätta på penningpolitiken”, säger Patrik Moring.

På Aktia förväntar vi oss en avkastning på 2–3 procent för euroområdets statsobligationer år 2025. På euroområdets Investment Grade-företagsobligationer med högt kreditbetyg förutspår vi en avkastning på 3–5 procent och på High Yield-företagsobligationer med högre en avkastning på 4–6 procent. Vi förväntar oss att avkastningen på tillväxtmarknadernas euroskyddade statsobligationer i dollar kommer att ligga inom ett intervall på 4–6 procent, medan på tillväxtländernas statsobligationer i lokal valuta är en avkastning på 5–7 procent möjlig.

Mer information:

Samu Lang, placeringsdirektör, tfn 050 4226 334, samu.lang(a)aktia.fi

Patrik Moring, allokeringsdirektör, tfn 050 4624 888, patrik.moring(a)aktia.fi

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 850 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 30.6.2024 till 14,1 miljarder euro och balansomslutningen till 12,4 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.

Aktia Placeringsöversikt 2_2024