Telenor Login klar med Windows 2000 over nettet

Telenor Login er som den første Application Service Providers (ASP) klar med utleie av Windows 2000. Telenor Bedrift inngikk i fjor høst en eksklusiv avtale med Microsoft om utleie av Windows 2000 og Office 2000 i Norge gjennom ASP tjenesten Login. I tillegg er Login i ferd med å signere avtaler med en rekke andre programvareselskaper om distribusjon av deres applikasjoner over nettet. Telenor og Microsoft har i lengre tid samarbeidet om å levere Windows 2000 fra Telenors datasentraler og kunne 17. februar avduke en komplett IT-løsning basert på Windows 2000.

Med Telenor Login kan bedrifter leie tilgang til en komplett IT-løsning fra servere som står hos Telenor. I første omgang tilbys en Windows 2000-basert arbeidsflate med MS Office 2000, Outlook/Exchange 2000, lagring, utskrifter og Internett-forbindelse. Det er stort sett basis for de fleste IT-løsninger i dag. I tillegg støttes det meste av moderne Windows-baserte applikasjoner på markedet, enten det er økonomisk/administrative programmer eller mer bransjeorienterte fagapplikasjoner.

- Windows 2000 er et viktig nytt verktøy for næringslivet og med distribusjon via nettet blir det enkelt å administrere PC parken, sier direktør for ASP divisjonen, Tarje Holskil. - Ingen andre selskaper kan tilby en tilsvarende programvareportefølje og vi er uten tvil Nordens mest komplette ASP leverandør, forteller Tarje Holskil.- Det er Telenor Bedrifts unike erfaring og kompetanse om integrasjon av tele- og datatjenester som gjør dette mulig, og nå ser vi frem til å kapre markedsandeler, avslutter Holskil.

- Kunder som kjører sine applikasjoner hos oss har gleden av å kunne ta i bruk de nyeste versjoner av applikasjoner uten hodebry og store omkostninger. De nyeste applikasjonene i Windows-familien leveres ferdig installert og kjøreklare kort tid etter lansering. Nettopp dette viser fordelen med Login - man unngår kostbare og tidkrevende oppgraderinger av maskin og programvare for å følge med på programvareutviklingen, forteller Peter Nomme, Login ansvarlig i Telenor.

På luften med Windows 2000 og Office 2000 fra 17. februar!
Brukerne hos Norske Autoriserte Revisorers Forening (NARF) var de første som allerede på lanseringsdagen kunne ta i bruk en offisiell versjon av Windows 2000. Som Login kunde har NARFs fordelen av å kunne få servert de nyeste applikasjonene fra Microsoft, uten å installere et eneste program eller oppgradere PC'ene. De 15 brukerne benytter til daglig Office 2000, Outlook, Internett og økonomisystemet DI-systemer, samt en del spesialiserte applikasjoner for medlemsdatabaser etc.

Telenor Login
Login er et tilbud til bedrifter som ønsker å ta i bruk den siste teknologien og samtidig redusere sine IT-kostnader. Bedrifters programmer og data ligger på sentrale servere i Telenor Bedrifts sikre fjellanlegg og er tilgjengelig hvor som helst og når som helst. Applikasjonene kjøres fra serverne og skjermbildet leveres til tynne klienter via oppringt telefonlinje, GSM, ISDN eller faste linjer. Tjenesten levers til en fast avtalt pris per måned. Løsningen krever ingen investeringer i infrastruktur, eksisterende PC'er kan benyttes i mange flere år, driftsstabiliteten bedres og brukerne får mindre plunder og heft. Login støtter alle de vanligste økonomi- og fagapplikasjonene i markedet.