PhotoCure ASA presenterer resultater fra sin første europeiske multisenter studie på hudkreft (BCC)

PhotoCure avsluttet nylig sitt kliniske program på Metvix® for innsendelse av søknad om markedsføringstillatelse for aktinisk keratose (AK) i Europa. AK er en hudsykdom som over tid vil kunne utvikle seg til hudkreft. I denne melding rapporter selskapet resultatene av sin første europeiske multisenterstudie for hudkreft (basalcelle carcinom).

I denne europeiske multisenterstudien (fase II) ble 141 pasienter ved 8 forskningssenter i Sverige, Finland, Frankrike, Nederland, Sveits og Norge behandlet med Metvix®. Resultatene viser at over 90 % av pasientene er helt sykdomsfrie 3 måneder etter behandlingen. Det kosmetiske resultat av behandlingen ble vurdert som svært godt av både doktor og pasient i et stort flertall av tilfellene. Pasientene vil bli fulgt videre i 3 år.

“Vi er svært glade for at resultatene fra denne kliniske studien bekrefter tidligere gode resultater ved Det Norske Radiumhospital. Denne studien sammen med pågående fase III studier på hudkreft vil kunne vise om Metvix® PDT vil kunne bli førstelinjebehandling for denne type hudkreft,” sier adm dir. professor Vidar Hansson.

PhotoCure hadde også nylig et møte med ”Food and Drug Administration” (FDA), de amerikanske registrerings--myndigheter (end of phase II). I dette møtet presenterte PhotoCure sine kliniske resultater med Metvix® PDT for behandling av hudkreft, og hvilke kliniske fase III studier som pågår. Konklusjonen fra møtet var at FDA fant PhotoCure’s kliniske program relevant også for registrering av Metvix® i USA.

“Basert på det positive møtet med FDA og at våre planer og tidsrammer for utviklingen av Metvix® PDT holdes, gjør at vi tror det vil være mulig å søke om markedsføringstillatelse for Metvix® PDT for hudkreft (BCC) samtidig i Europa og USA”, sier Vidar Hansson.

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap opprettet i 1993. PhotoCure ASA skal utvikle og markedsføre legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnose av kreft og forstadier til kreft. Basis for selskapets produkter er patentsøkt teknologi fremkommet ved forskning ved Det Norske Radiumhospital, Oslo. PhotoCure har avsluttet endelige registreringsstudier (fase III) for Metvix® og Curelight for forstadier til hudkreft (aktinisk keratose, AK) i Europa, og selskapet planlegger å sende inn sin første søknad om markedsføringstillatelse i løpet av mai i år. PhotoCure vil også søke selskapets aksjer notert på Oslo Børs i løpet av 2.kvartal 2000.

Oslo, 22.3.2000