Telenor og NHH oppretter Telenorprofessorat

Avtalen mellom Telenor og NHH ble undertegnet av konsernsjef Tormod Hermansen i Telenor og rektor Victor D. Norman ved Norges Handelshøyskole. Avtalen bygger på det teleøkonomiske forskningsprogrammet som har vært drevet ved NHH og Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning siden 1992 med støtte fra Telenor.

Gjennom denne avtalen ønsker Telenor å utvikle en mer grunnleggende kunnskap om teleøkonomi. Telenor ønsker generelt å styrke forskning og undervisning i nettverksøkonomi spesielt rettet mot teleøkonomiske spørsmål. I det videre samarbeidet mellom Telenor og NHH vil det bli arbeidet bevisst med å skape et helhetlig teleøkonomisk miljø ved NHH og SNF.

Det nye senteret for tele- og nettverksøkonomi blir organisert som et felles senter for Norges Handelshøyskole og Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (SNF). Senteret skal drive med forskning og kompetansebistand, og skal samtidig bidra til å dekke tele- og nettversøkonomiske temaer i studiene ved NHH. I tillegg skal det opprettes et stipendiatprogram på doktorgradsnivå

For NHH vil det nye senteret i tele- og nettverksøkonomi være et viktig redskap for å styrke forskning og undervisning om spørsmål knyttet til den såkalt "nye" økonomien. Et av senterets hovedoppgaver blir å belyse hvordan IKT vil og bør påvirke bedriftsøkonomiske valg og samfunnsøkonomiske rammevilkår.

For Telenor vil det utvidede forskningssamarbeidet med NHH kunne gi konsernet solid fagkunnskap som kan brukes som informasjons- og beslutningsunderlag ved sentrale avgjørelser for konsernet. Det vil være et mål å bruke resultatene fra Teleøkonomisenteret i arbeidet med å styrke kompetansen i Telenorkonsernet, understreket konsernsjef Tormod Hermansen bl.a. ved undertegningen av avtalen.

”Samarbeidet med Telenor vil bidra til fruktbar vekselvirkning mellom basiskompetanse og praktisk erfaring på et område der endringstakten er så høy at det er umulig å drive god
metode- og teoriutvikling uten å være i nært inngrep med næringslivet.
"Nøkkelordene for samarbeidsavtalen er kompetanseutveksling og gjensidig
kompetanseutvikling" , sa rektor ved NHH, Victor D. Norman bl.a. ved undertegningen.