Nokia toimittaa kolmannen sukupolven matkapuhelinverkon VIAG EuroPlatform AG:lle

Nokia ja VIAG EuroPlatform AG ovat tehneet sopimuksen Nokian kolmannen sukupolven WCDMA-matkapuhelinverkon toimituksesta. VIAG EuroPlatform AG on Nokian kolmas yhteistyökumppani kolmannen sukupolven matkapuhelinverkoissa.

Sopimukseen sisältyy Nokian kolmitoimisia Nokia UltraSite -tukiasemia. Lisäksi siihen kuuluu pakettikytkentäisen GPRS-runkoverkkojärjestelmän sekä GSM 1800 -verkon toimitus Lichtensteiniin. VIAG EuroPlatform AG:n GSM 1800 -verkko on valmis kaupalliseen käyttöön tämän vuoden toisella neljänneksellä. GPRS-runkoverkko on valmiina tämän vuoden kolmannella neljänneksellä.

Lisäksi Nokia toimittaa VIAG EuroPlatform AG:lle ja sen sisaryhtiöille järjestelmäintegraatiopalveluita kolmannen sukupolven matkapuhelinverkkojen loppukäyttäjäsovellusten kehittämiseen.

VIAG EuroPlatform AG on saksalaisen VIAG AG:n 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö. VIAG AG tarjoaa tytäryhtiöidensä kautta telekommunikaatiopalveluita Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Lichtensteinissa.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 56 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Arja Suominen