Osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2000

Amer-yhtymän liikevaihto tammi-maaliskuulta kasvoi 36 % ja oli 266,3 milj. euroa (1999: 195,6). Liikevoitto oli 14,2 milj. euroa (4,8) ja voitto ennen satunnaisia eriä ja veroja 10,0 milj. euroa (0,8). Tulos/osake oli 0,36 euroa (0,03). Kehityksen arvioidaan jatkuvan myönteisenä mutta tasaantuvan ensimmäisestä vuosineljänneksestä. Koko vuoden tuloksen arvioidaan paranevan selvästi viime vuodesta.

Liikevaihto ja tulos
A
mer-yhtymän liikevaihto nousi tammi-maaliskuussa 36 % 266,3 milj. euroon (195,6). Voimakkaasta kasvusta sisäisen kasvun osuus oli 9 %, valuuttakurssien vaikutus 12 % ja yritysostojen osuus 15 %. Kannattavuus parani selvästi vertailukaudesta; tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 10,0 milj. euroa (0,8).

Wilsonin liikevaihto nousi 28 %, valuutoissa laskettuna 15 %. Kannattavuus parani liikevoiton noustessa 42 % vertailukaudesta. Kannattavuuden paranemiseen vaikuttivat korkeampikatteisten tuotteiden myynnin kasvu kaikissa tärkeimmissä tuoteryhmissä sekä tehostettu alihankinta. Lisäksi varastot olivat pienet, tuotteet voitiin myydä normaalihintaan eivätkä tyhjennysmyynnit olleet tarpeen.

Atomicin liikevaihto kasvoi 29 %. Laskettelusuksien myynti nousi 50 % ja -siteiden myynti 90 %. Liiketoiminta-alueen kannattavuus parani selvästi; liikevoittoa kertyi 0,5 milj. euroa, kun vertailukauden tulos oli 3,8 milj. euroa tappiollinen. Kannattavuuden paranemiseen vaikutti myynnin kasvun lisäksi se, että tuotteet voitiin myydä normaalihintaan. Myös Atomicin varastot olivat pienet. Kausivaihtelun vuoksi Atomicin toimitukset painottuvat valtaosin vuoden loppupuolelle.

Suunnon ulkoilu- ja urheiluinstrumenttien myynti nousi 28 % ja kannattavuus parani selvästi. Eniten kasvoi sukellusinstrumenttien ja rannetietokoneiden myynti.

Amer-Tupakan liikevaihto laski 10 % ja kannattavuus heikkeni jonkin verran, kun kaupan suuret Y2K-varausostot viime joulukuussa heijastuivat erityisesti tammikuun myyntiin.

Teleteknon liikevaihto kasvoi 10 % ja kannattavuus pysyi lähes ennallaan.

Konsernin nettorahoituskulut olivat 4,2 milj. euroa.

Veroina on kirjattu koko vuoden arvioiduista veroista katsauskauden tulokseen suhteutettu osuus.

KONSERNITULOS

Milj. e. Luvut tilintarkastamattomia.

LIIKEVAIHTO TOIMIALOITTAIN

LIIKEVOITON JAKAUTUMA
Investoinnit

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat yhteensä 27,0 milj. euroa. DeMarini Sports Inc:in liiketoiminnan oston osuus oli 23,8 milj. euroa.

Tuotekehitys

Tuotekehitykseen käytettiin 3,9 milj. euroa eli 1,5 % liikevaihdosta.

Rahoitus

Konsernin omavaraisuusaste laski vertailukauden 46,2:sta 43,1 %:iin (43,9 % 31.12.1999). Gearing nousi vastaavasti 48:sta 56 %:iin (39 % 31.12.1999).

Yhtiö lunasti 11.1.2000 takaisin loput vuonna 1993 liikkeelle laskemastaan 75 milj. US-dollarin vaihtovelkakirjalainasta. Lainaa oli jäljellä 31,82 milj. US-dollaria, mikä olisi oikeuttanut 1.430.877 A-osakkeeseen eli 5,9 %:iin osakekannasta ja kokonaismäärästä.

Konsernin nettovelka nousi kausivaihtelun ja DeMarinin oston johdosta ja oli maaliskuun lopussa 213,5 milj. euroa (151,7 milj. euroa 31.12.1999). Rahavarat olivat kauden päättyessä 38,7 milj. euroa.

Henkilöstö

Konsernin henkilöstön määrä oli kauden lopussa 4.333 (vuodenvaihteessa 4.223) ja kauden aikana keskimäärin 4.306. Henkilöstöstä työskenteli Yhdysvalloissa 2.021, Suomessa 698, Itävallassa 576 ja muualla 1.038 henkilöä.

Osakkeet ja osakkeenomistajat

Yhtiön A-osakkeita vaihtui kauden aikana yhteensä 20 %; Helsingin Pörssissä 4 miljoonaa ja Lontoon pörssissä noin 0,9 miljoonaa eli yhteensä 4,9 miljoonaa kappaletta.

Kauden alin kurssi oli Helsingissä 18,10 euroa, ylin 32,00 euroa ja keskikurssi 26,25 euroa, Lontoossa vastaavasti 12,25, 18,22 ja 16,21 puntaa.

Rekisteröityjen osakkeenomistajien lukumäärä oli kauden lopussa 11.613. Hallintarekisterissä osakkeista oli 51 %.
Lazard Frères & Co. LLC ja Lazard Asset Management Ltd ilmoittivat, että heidän yhteinen omistuksensa Amer-yhtymän osakkeista ja äänistä oli 27.3.2000 noussut 5,182 %:iin eli 1.260.600 osakkeeseen.
Yhtiön markkina-arvo 31.3.2000 oli 681,2 milj. euroa.

Katsauskauden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia antivaltuuksia.

Yhtiökokouksen päätökset

Yhtiökokouksen 8.3.2000 tekemän päätöksen mukaisesti osinkoa maksettiin 3,50 mk (0,59 euroa) osakkeelta.
Maksupäivä oli 20.3.2000.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen valtuutusehdotuksen omien osakkeiden hankinnasta ja luovutuksesta. Hallitus voi myös ehdottaa hankittujen osakkeiden mitätöimistä osakepääomaa alentamalla. Valtuutukset koskevat enintään 1.216.344 osaketta eli 5 % yhtiön koko osake- ja äänimäärästä, ja ne ovat voimassa vuoden 2001 yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään vuoden yhtiökokouksen päätöksestä. Katsauskauden päättyessä valtuutukset olivat käyttämättä.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin yhteisellä arvo-osuustilillä olevien osakkeiden myymiseksi niiden omistajien lukuun siltä osin kuin niitä ei ole siirretty arvo-osuusjärjestelmään.
Yhtiökokous hyväksyi yhtiönjärjestyksen 3, 4 ja 9 pykälien muutokset, jotka liittyivät osakkeiden lukumäärään, vähimmäis- ja enimmäispääoman muuttamisen euromääräiseksi sekä yhtiökokouskutsuun.

Yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin seitsemän. Erovuorossa olleista jäsenistä valittiin uudelleen dipl. ins. Timo Maasilta toimikaudeksi 2000-2002. Uusina jäseninä valittiin kauppat. maist. Ilkka Brotherus toimikaudeksi 2000-2002 sekä dipl.ins. Tuomo Lähdesmäki toimikaudeksi 2000-2002. Ensimmäisessä kokouksessaan hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Pekka Kainulaisen ja varapuheenjohtajaksi Tauno Huhtalan.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö SVH Pricewaterhouse Coopers Oy vastuullisena tilintarkastajanaan Göran Lindell, KHT.

Muutokset konsernin rakenteessa

Suunnon osakkeista tehdyn julkisen ostotarjouksen päätyttyä 30.11.99 lopuista osakkeista tehtiin lunastustarjous, joka oli voimassa 10.1.2000 asti. Julkisen ostotarjouksen ja lunastustarjouksen tuloksena Amer-yhtymä Oyj:n omistus, pörssistä ostetut Suunnon muut osakkeet mukaan lukien, oli noussut 99,5 %:iin. Tammikuussa käynnistettiin välimiesmenettely niiden osakkeiden lunastamiseksi, joita ei luovutettu lunastustarjouksen perusteella. Välimiesoikeus vahvisti yhtiön lunastusoikeuden 20.3.2000. Yhtiö asetti välimiesoikeuden määräämän vakuuden 21.3.2000, jonka jälkeen Suunnon osakkeet ovat olleet sataprosenttisesti Amer-yhtymä Oyj:n omistuksessa. Välimiesmenettely on tätä katsausta julkistettaessa kesken, ja osakkeiden lunastushinta vahvistetaan myöhemmin annettavassa välitystuomiossa. Suunto Oyj:n osakkeiden julkinen noteeraus päättyi Helsingin Pörssissä 31.3.2000.

Tammikuussa 2000 Amer-yhtymä osti amerikkalaisen baseball- ja softballmailoja valmistavan DeMarini Sports Inc:in liiketoiminnan, joka liitettiin Wilsonin joukkueurheiluliiketoimintaan.

Tilikauden 2000 näkymät

Amer-yhtymän arvion mukaan urheiluvälineiden kysynnässä ei tapahdu alkaneena vuonna merkittävää muutosta. Konsernin koko vuoden liikevaihdon ennakoidaan kasvavan markkinoita nopeammin ja tuloksen paranevan selvästi viime vuodesta. Arvio perustuu kaikkien liiketoiminta-alueiden mahdollisuuksiin kasvattaa liikevaihtoaan ja nostaa avaintuoteryhmiensä markkinaosuuksia. Kannattavuutta nostetaan lisäksi tehostamalla toimitusketjua sekä lisäämällä alihankintaa.

Golfvälinemarkkinoiden laskusuuntaus pysähtyi viime vuoden lopulla, ja tämänhetkisen arvion mukaan markkinat pysyvät kuluvana vuonna viimevuotisella tasollaan. Uusien kilpailijoiden johdosta tilanne golfpallomarkkinoilla tulee kuitenkin jatkumaan kireänä koko vuoden. Tuoteuutuuksien ansiosta Wilsonin golfliiketoiminnan arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan jonkin verran.

Maailman tennisvälinemarkkinoilla odotetaan edelleen hienoista kasvua. Wilsonin markkinaosuuksien ennakoidaan kasvavan edelleen Hyper Carbon -mailojen ansiosta. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan viime vuodesta.

Perinteisten joukkueurheiluvälineiden kysynnän kasvu jäänee vähäiseksi. Erityisesti premium-tuotteiden myynnin kasvun, DeMarinin oston ja alihankinnan tehostamisen ansiosta Wilsonin joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan.

Atomicin tuloskehitys jatkunee hyvänä hidastuen kuitenkin ensimmäisestä vuosineljänneksestä. Tällä hetkellä Atomicin laskettelusuksien, -siteiden ja -kenkien Euroopan ennakkotilaukset ovat suuremmat kuin vuotta aikaisemmin.
Loppuvuoden tuloskehitykseen vaikuttavat kuitenkin myös lisätilaukset, jotka riippuvat laskettelukauden 2000-2001 alun lumitilanteesta. Laskettelusuksien ja -siteiden markkinaosuuksien ennakoidaan kasvavan. Uuden integroidun laskettelusuksen, -siteen ja -kengän yhdistelmän odotetaan nostavan myös Atomicin uudistetun
laskettelukenkämalliston myyntiä.

Suunnon ulkoilu- ja urheiluinstrumenttien liikevaihdon ennakoidaan kasvavan edelleen mutta jonkin verran hitaammin kuin ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Selvästi eniten kasvaa edelleen rannetietokoneiden ja sukellusinstrumenttien myynti. Kannattavuuden arvioidaan parantuvan selvästi viime vuodesta.

Amer-Tupakan markkina-asema säilynee vahvana kotimaassa. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan uutuuslanseerausten ja 1.5.2000 voimaan tulleen hinnankorotuksen ansiosta. Amer-Tupakan asema vahvistuu loppuvuodesta myös Suomen sikarimarkkinoilla. Dollarin kurssikehitys ja halvemman hintaluokan tuotteisiin kohdistuva kysyntä heikentävät hieman koko vuoden tulosta.

Teleteknon liikevaihdon ennakoidaan hieman nousevan. Kannattavuus pysynee viime vuoden tasolla tai paranee hieman.

TOIMIALAKATSAUKSET

Golf

Golfvälineiden maailmanmarkkinoiden lasku taittui viime vuoden loppupuolella.

Wilsonin golfliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 20 % ja kannattavuus parani. Premium-golfmailojen myynti nousi valuutoissa 16 %. Fat Shaft -rautamailojen menestys jatkuu, ja uudet Fat Shaft Hyper Carbon -mailat ovat nyt maailmanlaajuisesti saatavilla. Commercial-mailojen myynti nousi vastaavasti 5 %.

Uusien kilpailijoiden premium-pallot sekä USA:ssa commercial-palloissa alkanut raju hintakilpailu ovat pitäneet tilanteen golfpallomarkkinoilla erittäin kireänä. USA:ssa ensimmäisen vuosineljänneksen aikana uusien valmistajien tuotelanseeraukset sekä edulliset tarjoukset kasvattivat myyntiä vähittäiskaupalle 9 %. Maailmanlaajuisesti Wilsonin golfpallojen myynti säilyi edellisen vastaavan kauden tasolla. Premium-pallot menestyivät hyvin myynnin noustessa valuutoissa 23 %. Commercial-pallojen myynti sen sijaan laski vastaavasti 19 %.

Mailapelit

Nousuvire jatkui maailmanlaajuisesti tennisvälinemarkkinoilla.

Mailapeliliiketoiminnan liikevaihto nousi 29 % ja kannattavuus parani edelleen. Hyper Carbon -mailojen myynti kasvoi valuutoissa 17 % ja halvemman hintaluokan mailojen myynti 30 %. Wilsonin asema tenniksen johtavana merkkinä vahvistui edelleen yhtiön kasvattaessa markkinaosuuksiaan kaikilla päämarkkina-alueilla. USA:ssa viiden myydyimmän tennismailan joukossa oli neljä Wilsonin mailaa, joista kaikki olivat Hyper Carbon -mailoja.
Wilsonin tennispallojen myynti kasvoi vastaavasti 6 % ja tennisjalkineiden myynti 8 %.

Joukkueurheilu

Joukkueurheiluvälineistä baseballvälineiden ja amerikkalaisen jalkapallon kysyntä pysyi Yhdysvalloissa viime vuoden tasolla, mutta koripallojen ja peliasujen kysyntä supistui.

Wilsonin joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihto nousi 40 % ja kannattavuus parani. Myönteiseen kehitykseen vaikutti premium-tuotteiden myynnin kasvun lisäksi DeMarinin osto sekä tehostunut alihankinta.

Yhtiön asema vahvistui entisestään kaikissa joukkueurheiluvälineissä Yhdysvalloissa. Valuutoissa laskettuna baseballpallojen myynti kasvoi 12 %, jalkapallojen 18 % ja koripallojen myynti 15 %. Peliasujen myynti nousi vastaavasti 23 %.

Talviurheilu

Atomicin myönteinen kehitys jatkui myös laskettelukauden 1999-2000 loppupuolella, ja yhtiön liikevaihto kasvoi 29 %. Laskettelusuksien myynti kasvoi viime vuoden vastaavasta ajasta 50 % ja siteiden myynti 90 %. Kasvuun vaikuttivat hyvien lumiolosuhteiden lisäksi onnistunut mallisto ja uusi integroitu suksi/side-yhdistelmä.

Maailmancupin voittajan Hermann Maierin kanssa tehtiin uusi kaksivuotinen sopimus. Myös extreme-lajien voittaja Shaun Palmer liittyi Atomicin kilpatalliin.

Yhtiö on tehnyt päätöksen luopua rullaluistinliiketoiminnasta. Toukokuun alussa solmittiin sopimus kanadalaisen Gen-X Sports Inc. -yhtiön kanssa Oxygen-tuotemerkin lisensioinnista rullaluistinten ja niiden oheistuotteiden osalta. Lumilaudoissa tuotemerkki säilyy Atomicilla. Luopumisesta ei synny kustannusvaikutuksia.

Logistiikan ja asiakaspalvelun parantamiseksi yhtiö suunnittelee uuden keskusvaraston rakentamista. Tavoitteena ovat suorat toimitukset tehtaalta suurimmalle osalle eurooppalaisista asiakkaista. Sijaintipäätös tehdään toukokuussa.
Ulkoilu- ja urheiluinstrumentit

Suunnon liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 28 %. Myös kannattavuus parani merkittävästi; liikevoitto kaksinkertaistui. Tuoteryhmistä nopeimmin kasvoivat sukellusinstrumentit ja rannetietokoneet.
Rannetietokoneiden myynti kasvoi tasaisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Aasiassa myynti sen sijaan yli kaksinkertaistui. Kompassien myynti oli suunnilleen viime vuoden tasolla.

Sukellusvälinemarkkinoiden arvioidaan kasvaneen alkuvuonna vain hieman, kun taas Suunnon sukellusinstrumenttien myynti kasvoi yli 50 %. Myynti nousi melko tasaisesti kaikilla markkina-alueilla. Voimakas kasvu johtui pääasiassa viime vuoden loppupuolella lanseerattujen uusien sukellustietokoneiden menestyksestä. Tuoteryhmän kannattavuus parani selvästi.

Amer-Tupakka

Suomessa tupakkatuotteiden toimitukset olivat keskimäärin 10 % pienemmät kuin viime vuonna. Suurin syy oli kaupan joulukuussa tekemät poikkeuksellisen suuret ostot, joilla varauduttiin vuoteen 2000 ja jotka laskivat tammikuun myyntiä. Harmaatuonnin ja salakuljetuksen arvioidaan kasvaneen erityisesti savukkeiden ja savukepaperin osalta.

Amer-Tupakan liikevaihto laski 10 %. Kaikkien tuoteryhmien toimitukset laskivat Suomessa. Kasvua oli ainoastaan viennissä sekä Viron tytäryhtiön myynnissä. Kannattavuus laski hieman lähinnä myynnin laskun johdosta.
Tammikuussa solmittiin Philip Morris -yhtiön kanssa savukkeiden lisenssivalmistusta ja myyntiä koskeva sopimus, joka on luonteeltaan jatkuva ja voimassa vähintään vuoden 2005 loppuun.

Maaliskuussa solmittiin uusi, sikarien ja piipputupakan maahantuontia koskeva sopimus Swedish Match -yhtiön kanssa. Sopimus astuu voimaan 1.8.2000.

Teletekno

Teleteknon liikevaihto nousi 10 %. Tietoliikennetekniikkatuotteiden kysyntä jatkui vilkkaana Suomessa ja elpyi sekä Baltiassa että Venäjällä. Erityisen hyvin menestyi Mittaustekniikka, jonka myynti lähes kaksinkertaistui. Voimakkaimmin kasvoi internet- ja LAN-testauksen tuotteiden myynti.

Verkostotekniikka säilytti selkeän markkinajohtajan asemansa. Alkuvuodesta solmitut runkosopimukset Finnet-ryhmän, Soneran, Lattelekomin ja Lietuvos Telekomasin kanssa luovat hyvän pohjan myynnin pitkäaikaiselle positiiviselle kehitykselle. Valokaapelituotannon koko valmistuskapasiteetti oli käytössä.

LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN

KONSERNIN KASSAVIRTALASKELMA

KONSERNITASE

OMA PÄÄOMA

VASTUUSITOUMUKSET, KONSERNI

Johdon, osakkaiden tai osakkuusyhtiöiden puolesta ei ole annettu pantteja tai muita vastuusitoumuksia.

JOHDANNAISINSTRUMENTTIEN NIMELLISARVOT

LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO/-TAPPIO NELJÄNNESVUOSITTAIN

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.