Bra kvartalsresultat for Telenor

Veksten i driftsinntekter i forhold til første kvartal 1999 er vel 10 prosent, justert for salgsgevinster er veksten ca. 6 prosent. Resultatet før skatt ble 908 millioner kroner som er 387 millioner kroner høyere enn i samme periode i fjor.

Driftsinntektene i første kvartal 2000 var 8.700 millioner kroner, som er en økning på 803 millioner kroner i forhold til samme periode i fjor. Det er positiv inntektsøkning fra mobiltelefoni, satellitt og abonnementsinntekter (PSTN/ISDN og Internett). Gevinst ved salg av datterselskapet Storm Communications Inc. utgjorde 311 millioner kroner.

Konkurransen på fasttelefoni er betydelig skjerpet. Telenors markedsandel målt i antall trafikkminutter for fasttelefoni er ved utgangen av første kvartal ca. 82 prosent. Markedsandelen ved inngangen til året var ca 87 prosent. Av en vekst i antall trafikkminutter på ca. 30 prosent i første kvartal i år sammenlignet med første kvartal i fjor ble 14 prosent generert i Telenors forretningsområder. Det har også i første kvartal i år vært en sterk konvertering fra PSTN (vanlig analog telefoni) til ISDN.

Antall GSM-abonnement ved utgangen av første kvartal i år var 1.865.000, en netto tilgang på 81.000 i løpet av kvartalet. Av tilgangen var 63.000 forskuddsbetalte abonnement.

Antall Internett-abonnement i privatmarkedet i Norge var 460.000 ved utløpet av første kvartal, en økning på 60.000 abonnement fra årsskiftet. Telenor Internett fortsetter den internasjonale ekspansjon gjennom merkenavnet Nextra.

De utenlandske selskapene Telenor er medeier i har en total kundebase på 6 millioner mobilabonnement ved utgangen av første kvartal, som er en økning på 1.7 millioner i løpet av det siste kvartalet. Tilknyttede selskap viste i første kvartal 2000 et regnskapsmessig underskudd etter skatt på 229 millioner kroner, som er en forbedring i resultatet på 76 millioner fra første kvartal 1999. Resultatforbedringen skyldes at enkelte selskap har fått flere abonnenter og dermed økte inntekter.

Telenor-konsernet investerte i første kvartal i år 2,3 milliarder kroner, som er 1 milliard kroner lavere enn i samme periode i fjor. Kjøp av Fellesdata til 2,5 milliarder kroner er ikke inkludert som investering i første kvartal.

– Resultatet for Telenor i første kvartal er tilfredsstillende. Vi har en god inntektsvekst og en kraftig abonnementsøkning innen ISDN, Internett og mobil i Norge samt for mobil og Internett internasjonalt. I hjemmemarkedet opplever vi en stadig skjerping av konkurransen som gir seg utslag i reduserte markedsandeler i fastnettet. Telenor vil møte konkurrentene enda mer offensivt enn tidligere, sier konsernsjef Tormod Hermansen i en kommentar til kvartalsresultatet.

Til redaksjonen:
Fullstendig kvartalsrapport finnes på Internett:
www.telenor.no/om/konsern/okonomi/1kv00/