Nextra integrerer tale og data

Nextra har vært en av pionerene innen Internett-basert telefoni og har markert seg sterkt innen dette satsingsområdet internasjonalt. Nå lanseres nye tjenester for det norske bedriftsmarkedet som et ledd i Nextras reposisjonering fra å være en Internett-leverandør til å bli en Internett-basert kommunikasjonsleverandør.

”Vi tror på et tjenesteintegrert nettverk som håndterer både tale- og datakommunikasjon,” sier markedsdirektør for Nextra i Norge, Diego MacKee, som tilbyr lavere telefonipriser men også inngangsbilletten til framtidens tjenestenettverk. ”Ved å satse på vår løsning for IP-telefoni sikrer bedriften en plattform hvor de kan dra fordel av de nye IP tjenestene med integrert tale, video og datatjenester. I tillegg blir det enklere. De får èn leverandør, èn faktura, døgnåpen kundeservice og flere nye tjenester,” sier MacKee. IUM Shipmanagement (deleid av Ugland), som har installert og pilotert tjenesten fra Nextra, understreker dette.

“Vi har flere hundre ansatte som er avhengig av å ringe, og med mye internasjonal trafikk vurderte vi IP-telefoni til å være en måte å få ned telefonkostnadene våre på. Men vi kutter ikke bare kostnader, vi legger til rette for å kunne ta i bruk flere IP-telefoni tjenester etter hvert som de blir tilgjengelig takket være integrasjonen av tale og data over Internett”, sier Ellef Torskeberg, IT Manager i IUM Shipmanagement.

Samtidig som Nextra fokuserer på økt tjenesteintegrasjon basert på Internett-protokollen (IP) har selskapet valgt å være aggressive i sin prising av Internett-baserte telefoni-tjenester. Bedrifter med bredbåndstilknytning til Nextra tilbys:

- Gratis samtaler mellom bedriftens kontorer nasjonalt og internasjonalt
- Billige samtaler til fast- og mobiltelefoner nasjonalt og internasjonalt
- Overføring av tale over datanettet istedenfor det vanlige telenettet

Nextra er vel 30 prosent lavere i pris på telefoni nasjonalt og internasjonalt enn viktige konkurrenter, spesielt gunstig er taksten til øvrige land i Norden, Tyskland, England, USA og Canada. Samtaleprisen til disse landene er 50 øre. Kunder av tjenesten betaler en fast abonnementspris per måned. Kostnaden vil avhenge av behovet for båndbredde og hvor stort trafikkvolum bedriften har.