Telenor får satellittkontrakt i Marokko

Telenor etablerer seg i Marokko for å bygge ut og drifte et satellittnettverk (VSat). Nettet skal knyttes opp mot Norge via satellitt for å tilby internasjonal trafikk. Løsningen omfatter Internett og voice over IP.

Det ble i alt tildelt tre lisenser for å etablere et satellittnettverk i Marokko. Finansielt var budet fra Telenor blant de laveste, men ble likevel valgt på grunn av selskapets gode tekniske løsninger og den kompetanse Telenor besitter.

Marokko har 30 millioner innbyggere der en relativt liten antall av innbyggerne har fast- og mobiltelefon. Marokko er et marked i positiv utvikling og den økonomiske veksten i landet er for tiden blant de høyeste i Afrika, og kan sammenlignes med flere land i Sentral-Europa. I mars i år ble det inngått en avtale om utvikling av frihandel mellom Marokko og EU fra nå og frem til 2012.

– For Telenor er Marokko et nytt og spennende marked med gode utviklingsmuligheter. Man regner med at det i Europa finnes 3 millioner med marokkansk bakgrunn, noe som framskynder veksten i Marokko. Dette sier Knut Digerud, direktør for internasjonal forretningsutvikling, i en kommentar til lisenstildelingen i Marokko.

Telenor:
Telenor er et av Norges største verdiskapende selskaper med en omsetning i 1999 på rundt 33,5 milliarder kroner og om lag 22 000 årsverk i inn- og utland. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og medieformidling. Internasjonalt øker Telenor satsingen spesielt på mobil, Internett, TV-distribusjon og satellittkommunikasjon. Telenor skal til enhver tid tilby kunder både hjemme og i utlandet høykvalitetsløsninger til konkurransedyktige priser og bidra til økt verdi for våre eiere.