Fortsatt internationell expansion -Adcore etableras i Japan och Schweiz

Etableringen i Japan är den första utanför Europa och ett led i Adcores internationaliseringsstrategi och positionering som ledande "Digital Business Creators" på de mest intressanta marknaderna globalt. Avsikten är att bolaget ska växa till 200-300 medarbetare inom två år. En tänkbar framtida utveckling kan även innebära att söka notering av det nya bolaget på Tokyo-börsen.

Det gemensamma bolaget i Japan är ett "joint venture" mellan Adcore AB och de båda Tokyo-baserade företagen Lightyear och CTR Ventures. Adcore AB investerar motsvarande 3 miljoner USD genom att teckna 49 procent av aktierna i Lightyear K.K. som ändrar namn till Adcore K.K. Riskkapitalbolaget CTR Ventures K.K. kommer att äga 4 procent. Adcore AB har option att öka sin ägarandel till 51 procent. Ytterligare externa investerare kan tillkomma.

Adcore investerar kompetens och pengar, och kommer att bidra kraftfullt till ledningen för det nya bolaget samt genom att dela med sig av medarbetare inom koncernen med kompetens och branscherfarenhet. Lightyear bidrar med mycket kunniga medarbetare från Japan och USA samt namnkunniga kunder (blue chip clients). CTR Ventures K.K., ett riskkapital och affärsutvecklingsföretag, blir en partner i det nya bolaget och deltar i utvecklingen av bolaget.

Sammantaget kommer detta att ge Adcore Japan en flygande start med omedelbar tillgång till lokaler, kunder, infrastruktur, projekt samt ett mycket starkt japanskt nätverk och lång erfarenhet av att göra affärer i Japan.

Japan är världens näst största ekonomiska marknad och utgör även en intressant arena när det gäller trådlöst internet, och bredband för mobilt internet. Adcores kontor i Japan kommer att utgöra ett viktigt kompetenscentrum och ett fäste för fortsatt expansion i Asien. I Japan finns 20 miljoner människor on-line, och ytterligare 6,5 miljoner använder internet via ketai (I-mode). Det kraftfulla genomslaget för I-mode, som är den japanska mobilteleoperatören Docomos portal för mobila internettjänster, är en viktig drivkraft i utvecklingen och ett starkt skäl för Adcores etablering i Japan.

- Japan är oerhört intressant för oss av flera skäl: som marknadsplats med världsledande företag och en intressant börs, som ett kompetenscentrum inom t ex trådlöst internet och som utgångspunkt för att skapa digitala affärer och relationer med våra kunder i Asien. Japan satsar nu stenhårt för att komma ikapp USA när det gäller den den digitala utvecklingen vilket banar väg för oss som strategisk helhetsleverantör och ledande "Digital Business Creators", säger Göran Wågström, VD och koncernchef på Adcore.

- Vi är mycket glada över att förena våra krafter med ett världsledande internetkonsultföretag. Jag är övertygad om att internets ökande spridning kommer att påverka Japans affärer och industri mer än det har gjort i något annat utvecklat land. Med detta nya partnerskap kommer vi att ha en stark position för att hjälpa våra kunder att identifiera och utnyttja de möjligheter som skapas i den framväxande nya ekonomin, säger David Gabrielson, VD och grundare av Lightyear K.K.

Öppnar kontor i Schweiz
Adcores verksamhet i Schweiz kommer att fokuseras på bank- och finansområdet, där Adcore besitter stor kunskap internationellt sett och redan har ett flertal uppdrag.

- Vi har idag ett 30-tal medarbetare som arbetar i projekt i Zürich och de upplever en mycket stark efterfrågan när det gäller djup branschkunskap, strategisk kompetens och förmåga att implementera affärskritiska lösningar. Vi håller för närvarande på att rekrytera en VD till kontoret i Zürich, och ser att det finns en stor potential på den tyskspråkiga marknaden, säger Göran Wågström.

Adcore har ett komplett erbjudande för den tyskspråkiga marknaden och efter förvärvet av tyska berens/partner en bred verksamhet med kontor i Düsseldorf, Zürich, Stuttgart och Hannover. Inom kort öppnas kontor i Frankfurt, Berlin och München.

Stockholm den 20 juni 2000
Adcore AB (publ)