Rekordresultat og god ordreinngang i 2. kvartal 2000

Høydepunkter

* ProSafe legger frem sitt hittil beste kvartalsresultat:
* Driftsinntektene økte med 33% til NOK 573 mill sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
* Driftsresultatet økte med 211% til NOK 146 mill sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
* Ocean Oil forlenger kontrakten for bruk av Safe Lancia med 14 måneder. Verdi USD 14 mill.
* Ocean Oil forlenger kontrakten for bruk av Safe Jasminia med 91 dager. Verdi NOK 29 mill.
* ProSafe selger boreskipet Discoverer 1 til Seatankers Management for NOK 100 mill.
* Statoil tildeler intensjonsavtale for oppgradering av boreanlegget på Gullfaks C. Verdi NOK 44 mill.
* Statoil forlenger flotellkontrakten på Åsgard med 1 måned. Verdi USD 3 mill.
* Norsk Hydro tildeler oppgraderingskontrakt på Oseberg C. Verdi NOK 21 mill.
* Umoe tildeler kontrakt for levering av borevæskeutstyr på Oseberg C. Verdi NOK 28 mill.

(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor.)

Sammendrag

ProSafe hadde i 2. kvartal et driftsresultat på NOK 146 mill (NOK 47 mill). Økningen i driftsresultatet sammenlignet med tilsvarende periode i fjor skyldes rekordresultater innen Offshore Support Services. Flåteutnyttelsen økte med 31%-poeng til 91%. De øvrige områdene viste som forventet en nedgang som følge av lavere aktivitet.

Resultat etter skatt utgjorde i 2. kvartal NOK 112 mill (NOK 27 mill), mens kontantstrømmen utgjorde NOK 167 mill (NOK 70 mill). Regnskapet er belastet NOK 13 mill i urealisert valutatap på selskapets langsiktige lån i USD.

Resultat og kontantstrøm pr aksje utgjorde i 2. kvartal henholdsvis NOK 4,26 (NOK 1,03) og NOK 6,35 (NOK 2,72). Korrigert for det urealiserte valutatapet utgjorde resultat pr aksje NOK 4,76.

Driftsresultatet for 1. halvår utgjorde NOK 201 mill (NOK 74 mill), resultat etter skatt NOK 112 mill (NOK 28 mill) og resultat og kontantstrøm pr aksje henholdsvis NOK 4,27 (NOK 1,10) og NOK 6,41 (NOK 5,90).

Forretningsområdene

Offshore Support Services hadde i 2. kvartal et driftsresultat på NOK 152 mill (NOK 32 mill). Dette er det beste resultatet dette området har oppnådd noensinne. Utnyttelsesgraden for riggene var 91% som er 31%-poeng opp sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Safe Britannia og Safe Caledonia gikk på kontrakt for henholdsvis Statoil og Shell UK 24. og 26. april, og operasjonene går som forutsatt.

Offshore Drilling & Related Services hadde i 2. kvartal et driftsresultat på NOK 10 mill (NOK 23 mill). Nedgangen sammenlignet med tilsvarende periode i fjor skyldes færre tilleggsprosjekter og generelt lavere aktivitet, også innen relaterte tjenester. Videre har bortfallet av Valhall operasjonen hatt en negativ effekt på driftsresultatet. Lettvektsriggen Rubicon var i perioden under mobilisering for oppdrag på Snorre TLP for Norsk Hydro. Den lave aktiviteten forventes å være forbigående. Aktivitetsnivået vil øke allerede i 3. kvartal i forbindelse med oppstart av Rubicon operasjonen samt boreoperasjonen på Oseberg Sør.

Technology & Engineering hadde i 2. kvartal et driftsresultat på -NOK 10 mill (NOK 0 mill). Det negative driftsresultatet skyldes lav aktivitet. Aktiviteten på anbudssiden har imidlertid vært høy. Ordrereserven ved utløpet av perioden utgjorde NOK 116 mill.

Fremtidsutsikter

Innenfor forretningsområdet Offshore Support Services har ProSafe merket en markant forbedring i markedet. Mot slutten av året vil Safe Caledonia mobilisere for en 9-måneders kontrakt for Ocean Oil for arbeid på Cantarell feltet i Mexico. Polycrown vil fullføre sin kontrakt på Statfjord i inneværende år. Safe Jasminia er på kontrakt i Mexico frem til midten av september i år, mens Safe Regency er på kontrakt frem til utgangen av november i inneværende år. ProSafe er optimistiske med hensyn til forlengelse av disse kontraktene. Safe Lancia er på kontrakt i Mexico frem til august 2001. Ved inngangen til 2001 forventer ProSafe å ha minimum 4 rigger lokalisert i Mexico. ProSafe forventer fortsatt god utnyttelse av flåten også etter utgangen av 2000.

Offshore Drilling & Related Services ser positivt på mulighetene for nye boreoppdrag i forbindelse med oppstart på utbygginger som Ringhorn, Kvitebjørn og Grane, samt flere tilleggsprosjekter basert på forventningen om en generell aktivitetsøkning utover i 3. og 4. kvartal. Revidert oppstartstidspunkt for Rubicon på Snorre TLP for Norsk Hydro er satt til begynnelsen av august. ProSafe er i ferd med å starte boringen på Oseberg Sør. Aktivitetsnivået forventes således å bli høyere i 2. halvår enn i 1. halvår av inneværende år.

Virksomheten innen Technology & Engineering er i størst grad utsatt for følgene av lav aktivitet innen offshoresektoren. Markedsførings- og anbudsaktiviteten er imidlertid høy, og markedsutsiktene i den norske delen av Nordsjøen er generelt positive.

Oslo, 3. august 2000

For full rapport med tabeller, følg denne linken:

2. kvartal 2000