Osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2000

Amer-yhtymän liikevaihto tammi-kesäkuulta kasvoi 29 % ja oli 531,7 milj. euroa (1999: 410,8). Liikevoitto oli 41,2 milj. euroa (24,3) ja voitto ennen satunnaisia eriä ja veroja 32,6 milj. euroa (15,8). Tulos/osake oli 1,14 euroa (0,62). Liikevaihdon arvioidaan kasvavan loppuvuonna lähes alkuvuoden vauhtia ja koko vuoden tuloksen paranevan selvästi viime vuodesta.

Toisen neljänneksen liikevaihto ja tulos

Toisella vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto ja tulos kehittyivät suunnitellusti kaikilla liiketoiminta-alueilla. Konsernin ydinliiketoimintojen kausiluonteisuus näkyi selvästi sekä liikevaihdossa että tuloksessa. Vuoden toinen neljännes on Wilsonin golfliiketoiminnan sesonkiaikaa, kun taas Atomicilla tämä jakso on vuoden hiljaisin toimitusten painottuessa loppuvuodelle. Tämän katsauksen lopussa on esitetty liikevaihdon ja liikevoiton kehitys vuosineljänneksittäin.

Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto ja tulos

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla konsernin liikevaihto ja tulos kehittyivät odotetulla tavalla. Liikevaihto nousi 29 % 531,7 milj. euroon (410,8). Valuuttakurssien vaikutus oli 10 %. Kannattavuus parani selvästi vertailukaudesta; tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 32,6 milj. euroa (15,8).

Wilsonin liikevaihto nousi 21 %, valuutoissa 9 %. Kannattavuus parani liikevoiton noustessa 18 % vertailukaudesta. Myynti kasvoi tärkeissä tuoteryhmissä maailmanlaajuisesti, vaikka kasvu hidastui hieman ensimmäisestä neljänneksestä.

Atomicin liikevaihto kasvoi 9 %. Laskettelukauden 1999-2000 lopun suotuisien lumiolosuhteiden sekä uuden suksi/side-yhdistelmän vauhdittamana laskettelusuksien myynti nousi 36 % ja -siteiden myynti 94 %. Liiketoiminta-alueen kannattavuuden kehitys jatkui myönteisenä.

Suunnon ulkoilu- ja urheiluinstrumenttien myynti kasvoi 25 %. Kannattavuus parani selvästi; liikevoitto yli kaksinkertaistui. Nopeimmin kasvoi jälleen sukellusinstrumenttien ja rannetietokoneiden myynti.
Amer-Tupakan liikevaihto laski 5 % ja kannattavuus laski hieman viime vuodesta.
Teleteknon liikevaihto kasvoi 9 % ja kannattavuus pysyi lähes ennallaan.

Investoinnit

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat yhteensä 30,6 milj. euroa. DeMarini Sports Inc:in liiketoiminnan oston osuus oli 23,8 milj. euroa.

Tuotekehitys

Tuotekehitykseen käytettiin 7,8 milj. euroa eli 1,5 % liikevaihdosta.

Rahoitus

Toisella neljänneksellä konsernin omavaraisuusaste nousi 43,1:stä 44,0 %:iin. Gearing laski vastaavasti 56:sta 47 %:iin.

Konsernin nettovelka laski toisella neljänneksellä 24,4 milj. euroa ja oli kesäkuun lopussa 189,1 milj. euroa (151,7 milj. euroa 31.12.1999). Rahavarat olivat kauden päättyessä 60,4 milj. euroa.

Henkilöstö

Konsernin henkilöstön määrä oli kauden lopussa 4.431 (vuodenvaihteessa 4.223) ja kauden aikana keskimäärin 4.356. Henkilöstöstä työskenteli Yhdysvalloissa 2.041, Suomessa 747, Itävallassa 609 ja muualla 1.034 henkilöä.

Osakkeet ja osakkeenomistajat

Yhtiön A-osakkeita vaihdettiin kauden aikana yhteensä 34,8 %; Helsingin Pörssissä 6,5 miljoonaa ja Lontoon pörssissä noin 2 miljoonaa eli yhteensä 8,5 miljoonaa kappaletta.

Kauden alin kurssi oli Helsingissä 18,10 euroa, ylin 32,00 euroa ja keskikurssi 27,27 euroa, Lontoossa vastaavasti 12,25, 19,13 ja 16,87 puntaa.

Rekisteröityjen osakkeenomistajien lukumäärä oli kauden lopussa 11.356. Hallintarekisterissä osakkeista oli 54 %.
Yhtiön markkina-arvo 30.6.2000 oli 700,6 milj. euroa.

Katsauskauden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia antivaltuuksia.

Yhtiökokouksen maaliskuussa hallitukselle antamat valtuutukset omien osakkeiden hankinnasta ja luovutuksesta olivat katsauskauden päättyessä käyttämättä.

Toimialakatsaukset

Golf

Golfliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 14 %. Kasvu hidastui toisella neljänneksellä. Kannattavuus oli viime vuoden tasolla.

Valuutoissa Wilsonin mailojen myynti pysyi ennallaan, samoin pallomyynti. Tärkeimmissä tuoteryhmissä Fat Shaft Hyper Carbon -mailat sekä Staff Titanium - ja Smart-Core-golfpallot lisäsivät myyntiään ja vahvistivat Wilsonin markkinaosuuksia Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa ja Kanadassa.

Golfvälinemarkkinoiden laskusuuntaus pysähtyi viime vuoden lopulla. Kuluvana vuonna markkinoiden odotetaan pysyvän viimevuotisella tasolla. Uudet kilpailijat pitävät kuitenkin tilanteen kireänä erityisesti USA:n golfpallomarkkinoilla. Wilsonin golfliiketoiminnan liikevaihdon arvioidaan kasvavan hieman ja kannattavuuden pysyvän viime vuoden tasolla.

Mailapelit

Mailapeliliiketoiminnan liikevaihto nousi 19 % ja kannattavuus parani edelleen. Myynti nousi kaikissa tärkeissä tuoteryhmissä. Eniten kasvoi halvemman hintaluokan mailojen myynti, joka nousi valuutoissa 19 %. Tennisjalkineiden myynti nousi valuutoissa 12 % ja tennispallojen myynti 5 %.

Wilson vahvisti markkinaosuuksiaan kaikilla päämarkkina-alueillaan ja samalla asemaansa maailman johtavana tennismerkkinä. Nopeimmin myynti nousi Pohjois-Amerikassa, Eteläisen Tyynenmeren alueella sekä Etelä-Amerikassa.

Kesäkuussa Wilson esitteli uuteen Rollers-teknologiaan perustuvat tennismailat sekä tavanomaista suuremman Rally-tennispallon, joiden avulla aktiiviharrastaja voi parantaa peliään. Uudet mailat tulivat markkinoille maanosasta riippuen kesä-heinäkuussa ja pallot kesäkuussa.

Wilsonin sopimuspelaajat hallitsivat Wimbledonin tennisturnausta. Pete Sampras voitti miesten sarjan jo seitsemännen kerran. Venus Williams voitti naisten sarjan. Mark Woodforde ja Todd Woodbridge voittivat miesten, Venus ja Serena Williams naisten nelinpelin.

Hienoisen kasvun odotetaan jatkuvan edelleen maailman tennisvälinemarkkinoilla. Wilsonin markkinaosuuksien ennakoidaan kasvavan edelleen Hyper Carbon -mailojen ansiosta. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan viime vuodesta.

Joukkueurheilu

Wilsonin joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihto nousi 39 % ja kannattavuus parani myynnin kasvun, DeMarinin oston sekä aiempaa paremman tuotemixin ansiosta.

Baseballräpylöitä lukuun ottamatta kaikkien tuoteryhmien myynti nousi. Valuutoissa laskettuna baseballpallojen myynti kasvoi 3 %, jalkapallojen 19 %, koripallojen 27 % ja peliasujen myynti 9 %.

Katsauskauden aikana saatiin päätökseen baseball- ja softballmailoja valmistavan DeMarinin toimintojen integrointi Wilsoniin. Kesäkuussa esiteltiin uusi softball-maila B-52, joka sijoittuu kalleimpaan hintaluokkaan ja tulee markkinoille
myöhemmin tänä vuonna.

Perinteisten joukkueurheiluvälineiden kysynnän kasvu jäänee vähäiseksi. Wilsonin joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihdon arvioidaan kuitenkin kasvavan edelleen ja kannattavuuden paranevan selvästi.

Talviurheilu

Atomicin kehitys jatkui myönteisenä vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Liikevaihto kasvoi 9 % ja kannattavuus parani selvästi. Laskettelusuksien myynti kasvoi 36 %, -siteiden 94 % ja -kenkien myynti 50 %. Liikevaihdon lasku toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna johtuu rullaluistinliiketoiminnasta luopumisesta. Vuoden toinen neljännes on Atomicin toiminnassa muutenkin hiljaisinta aikaa toimitusten painottuessa loppuvuoteen.
Atomicin koko vuoden tuloksen arvioidaan paranevan selvästi. Valtaosa laskettelusuksien ja -siteiden Euroopan ja USA:n ennakkotilauksista on saatu ja ne ovat selvästi suuremmat kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Myös uuden laskettelukengän ennakkotilaukset ovat olleet odotettua suuremmat, minkä arvioidaan johtuvan uuden integroidun laskettelusuksen, -siteen ja -kengän yhdistelmän saamasta hyvästä vastaanotosta. Myös Japanin ennakkotilaukset ovat jonkin verran viimevuotista suurempia.

Talviurheiluvälineiden kokonaismarkkinoiden kehitykseen vaikuttaa laskettelukauden 2000-2001 alun lumitilanne. Atomic-tuotemerkin odotetaan kuitenkin kasvavan kaikissa avaintuoteryhmissä markkinoita nopeammin.
Yhtiön uusi logistiikkakeskus päätettiin rakentaa Itävallan Altenmarktiin.

Ulkoilu- ja urheiluinstrumentit

Suunnon liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 25 %. Myös kannattavuus parani merkittävästi.
Tuoteryhmistä nopeimmin kasvoivat sukellusinstrumentit, joiden myynti lähes kaksinkertaistui. Rannetietokoneiden myynti nousi 60 %. Kaikissa muissakin tuoteryhmissä oli kasvua jonkin verran. Alueellisesti nopeimmin kasvoi Aasian myynti.

Ulkoilu- ja urheiluinstrumenttien liikevaihdon ennakoidaan kasvavan edelleen mutta jonkin verran hitaammin kuin ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Selvästi eniten kasvaa rannetietokoneiden ja sukellusinstrumenttien myynti. Viime vuonna tappiollinen sukellustuoteryhmä nousee voitolliseksi, ja koko yhtiön kannattavuuden arvioidaan parantuvan selvästi viime vuodesta.

Amer-Tupakka

Amer-Tupakan liikevaihto laski 5 % kokonaismarkkinoiden laskun myötä. Kaikkien tuoteryhmien toimitukset laskivat. Merkittävimmin laskuun vaikuttivat kaupan viime joulukuussa tekemät suuret ostot, joilla varauduttiin vuoteen
2000. Myös yhtiön kannattavuus laski hieman lähinnä myynnin pienenemisen johdosta.

Amer-Tupakan markkina-asema säilyi vahvana, vaikka savukkeiden markkinaosuus laskikin prosenttiyksikön verran 75 %:iin. Yhtiö oli pysytellyt kovan hintakilpailun ulkopuolella ja lanseerasi vasta huhtikuussa Chesterfield-savukkeet viime vuonna syntyneeseen ns. halpahintasegmenttiin. Markkinaosuuden arvioidaan kääntyvän uudelleen nousuun.
Swedish Match -yhtiön kanssa solmittu sikarien ja piipputupakan maahantuontia koskeva sopimus astui voimaan 1.8.2000 ja sen odotetaan nostavan Amer-Tupakan osuuden yli puoleen Suomen sikarimarkkinoista.

Amer-Tupakan markkina-asema säilynee vahvana kotimaassa. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan hieman viime vuodesta. Koko vuoden tulosta heikentävät hieman alkuvuoden toimitusmäärien lasku ja dollarin kurssikehitys.

Teletekno

Teleteknon liikevaihto nousi 9 %. Televiestintätekniikkatuotteiden kysyntä jatkui suotuisana koko katsauskauden ajan.

Kannattavimmat tuoteryhmät olivat verkostotekniikka ja mittaustekniikka. Kiinteistöverkkotekniikan myynti nousi yli 30 % ja kannattavuus säilyi vakaana. Mittaustekniikan myynti kaksinkertaistui viime vuoden vastaavasta ajasta. Parhaiten menestyvät tuotealueet olivat LAN-, WAN- ja internet- verkkojen testaus sekä verkkojen dokumentointiohjelmistot.

Teleteknon liikevaihdon ennakoidaan nousevan hieman. Kannattavuus pysynee viime vuoden tasolla tai paranee
hieman.

Ensimmäisen vuosipuoliskon muita tapahtumia

Tammikuussa solmittiin Philip Morris -yhtiön kanssa savukkeiden lisenssivalmistusta ja myyntiä koskeva sopimus, joka on luonteeltaan jatkuva ja voimassa vähintään vuoden 2005 loppuun.

Tammikuussa yhtiö lunasti takaisin loput vuonna 1993 liikkeelle laskemastaan 75 milj. US-dollarin vaihtovelkakirjalainasta. Lainaa oli jäljellä 31,82 milj. US-dollaria, mikä olisi oikeuttanut 1.430.877 A-osakkeeseen eli 5,9 %:iin osakekannasta ja kokonaismäärästä.

Maaliskuussa Lazard Frères & Co. LLC ja Lazard Asset Management Ltd ilmoittivat, että heidän yhteinen omistuksensa Amer-yhtymän osakkeista ja äänistä oli 27.3. noussut 5,182 %:iin eli 1.260.600 osakkeeseen.
Toukokuussa välimiesoikeus vahvisti Suunnon osakkeen lunastushinnaksi 11,50 euroa osakkeelta. Lunastushinta on sama kuin hinta, jonka Amer-yhtymä tarjosi 10.12.1999-10.1.2000 toteuttamassaan lunastustarjouksessa ja tätä edeltävässä julkisessa ostotarjouksessa. Lunastushinnalle lasketaan 4,5 %:in vuotuinen korko 21.3.2000 lukien siihen saakka, kunnes lunastushintaa koskeva ratkaisu on lainvoimainen. Suunnon kaikki osakkeet siirrettiin Amer-yhtymälle 24.3.2000.

Konsernin maailmanlaajuisen jakeluorganisaation Amer Sportsin Euroopan johtajaksi nimitettiin toukokuun alusta Kari Kauniskangas. Kesäkuussa nimitettiin Suunnon toimitusjohtajaksi Dan W. Colliander 1.8.2000 alkaen.

Loppuvuoden 2000 näkymät

Markkinanäkymät ovat tällä hetkellä hieman aiempaa myönteisemmät. Golfmarkkinoiden lasku taittui viime vuoden lopulla ja tennismarkkinat ovat hienoisessa kasvussa, samoin talviurheiluvälinemarkkinat.

Konsernin liikevaihdon arvioidaan kasvavan loppuvuonna lähes alkuvuoden vauhtia ja koko vuoden tuloksen paranevan selvästi viime vuodesta. Arvion mukaan kaikilla liiketoiminta-alueilla on mahdollisuudet kasvattaa liikevaihtoaan ja nostaa avaintuoteryhmiensä markkinaosuuksia. Kannattavuutta nostetaan lisäksi tehostamalla toimitusketjua sekä lisäämällä alihankintaa.

KONSERNITULOS

Milj. e. Luvut tilintarkastamattomia.

Veroina on kirjattu koko vuoden arvioiduista veroista katsauskauden tulokseen suhteutettu osuus.

LIIKEVAIHTO TOIMIALOITTAIN

LIIKEVOITON JAKAUTUMA

LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN

KONSERNIN KASSAVIRTALASKELMA

KONSERNITASE

OMA PÄÄOMA

VASTUUSITOUMUKSET, KONSERNI

Johdon, osakkaiden tai osakkuusyhtiöiden puolesta ei ole annettu pantteja tai muita vastuusitoumuksia.

JOHDANNAISINSTRUMENTTIEN NIMELLISARVOT

LIIKEVAIHTO NELJÄNNESVUOSITTAIN
LIIKEVAIHTO

LIIKEVOITTO/-TAPPIO NELJÄNNESVUOSITTAIN

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.