Regnskap 1. halvår 2000

- Innskuddsvekst på 6,0 % 1. halvår, siste 12 måneder er veksten 11 %
- Mange nye nettbankkunder, ca. 20.000 kunder per 30.06.00
- Kostnadsprosent på 0,61
- Presset rentenetto, redusert fra 3,40 % 1. halvår 1999 til 2,78 % 1. halvår 2000

Solid drift, mange nettbankkunder og økte provisjonsinntekter Den underliggende bankdriften utvikler seg tilfredsstillende med kontrollert vekst i bedriftsmarkedssegmentet, sterk vekst i personmarkedet samt sterk vekst i provisjonsinntekter fra bankdriften. 1. halvår 2000 har vært en periode preget av presset rentemargin, men med fortsatt sterk vekst i utlån til- og innskudd fra personmarkedet. Konsernet oppnådde i første halvår et ordinært driftsresultat på 143 mill kr. Dette er 135 mill kr lavere enn første halvår 1999, som var preget av høyere rentemargin og verdipapirgevinster, samt gevinst etter FöreningsSparbankens inntreden i SpareBank 1 Gruppen AS. Resultat etter skatt ble 101 mill kr. og skattekostnaden utgjør 41 mill kr. Egenkapitalavkastning etter skatt var 10,9 % mot 18,2 % for hele 1999. Tap på utlån ble i årets første kvartal bokført med 55 mill kr mot 54 mill kr på samme tid i fjor. Andelen nettbankkunder har økt betraktelig i perioden.

Netto provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter viste en økning fra 110 mill

1. halvår i fjor til 122 mill kr 1. halvår i år. Økningen kommer både fra området betalingsformidling, salg av fond og forsikring samt fra datterselskapene. Ellers økte bankens forvaltningskapital og var per 30.06. 28,4 mrd kr, noe som er 2 mrd kr mer enn ved årsskiftet.

Personmarkedslån utgjorde 60 % av ordinære utlån til kunder per 30.06. Vekst i utlån har de siste 12 måneder vært på 19 %. Vekst i innskudd fra personmarkedet var på 13 %, mens innskudd fra bedriftsmarkedet er redusert med 2 % i forhold til årsskiftet.

Driftskostnader og årsverk
Bankens samlede driftskostnader var 307 mill kr 1. halvår 2000, en økning på 50 mill kr fra samme periode i fjor. Økningen tilskrives i stor grad kostnader ved overgang til ny IT-plattform og utvikling av ny nettbank. Morbanken hadde ved utgangen av 1. halvår 586 årsverk eksklusive ferievikarer, 14 færre enn ved årsskiftet. Totalt hadde konsernet 829 ansatte tilsvarende 686 årsverk ved utgangen av 1. halvår 2000.

Midt-Norge Leasing går godt, EiendomsMegler 1 Midt-Norge med sterk vekst Datterselskaper og tilknyttede selskaper har bidratt med 12 mill kr, noe som er 5 mill kr lavere enn for samme periode i fjor. Av dette utgjorde bankens andel av SpareBank 1 Gruppen AS sitt ordinære resultat 1,6 mill kr. Midt-Norge Leasing utgjorde den største andelen med et overskudd på 3,3 mill kr. EiendomsMegler 1 Midt-Norge har fortsatt den positive utviklingen fra 1. kvartal, og hadde 1. halvår et overskudd på 2,3 mill kr. Markedsandelen til selskapet har økt sterkt siste halvår, fra ca 8 % per 01.01 til i overkant av 20 % per 30.06.

First Securities Midt-Norge etablert
Banken har inngått avtale med First Securities ASA om etablering av avdelingskontor i Trondheim. Avtalen ble gjennomført per 30.06. og i alt åtte medarbeidere i bankens fondsavdeling er ansatt i First Securities Midt-Norge per 30.06. Denne avtalen innebærer en forsterket satsing på aksjehandel og corporateoppdrag og forventes å gi også banken økte inntekter fremover. First Securities eies med 51 % av SpareBank 1 Gruppen AS, og er et av landets største meglerforetak.

Bankeiendommer solgt
Som et ledd i bankens strategi om å fokusere sterkere på kjernevirksomheten og redusere driftskostnadene har banken som målsetting å selge sine bankeiendommer. Bankens eiendommer i Trondheim (med unntak av det opprinnelige hovedkontoret i Kongens gt 4) er solgt til E.C. Dahls eiendom AS. Bankeiendommene i Nord-Trøndelag er solgt til Arken AS. De øvrige bankeiendommene er også lagt ut for salg. Med dette er de aller fleste bankeiendommer solgt med leieavtaler som etter hvert vil innebære reduserte husleiekostnader og nødvendig fleksibilitet mht lokalisering.

Andre forhold
- I SpareBank 1- samarbeidet samles all drift av kjerne- og frontsystemer på en felles plattform innefor EDB-Fellesdatakonsernet. Konvertering av systemer skjer 1. halvår 2001 og forberedelser til dette arbeidet er i gang.
- Bankens ansatte tegnet grunnfondsbevis i egen bank for i alt 8,9 mill kr i en rettet emisjon juni 2000.
Styret forventer en tilfredsstillende resultatutvikling resten av året.