Nokian DiscoveryCom -yrityskauppa toteutunut

Nokia ilmoitti 8.8.2000 yrityskaupasta, jonka kohteena on laajakaistaisten DSL-tilaajaverkkojen hallintaan erikoistunut DiscoveryCom, ja jonka toteutuminen edellytti tiettyjen tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Tänään Nokia ilmoittaa yrityskaupan lopullisesta toteutumisesta ja hallituksen päätöksestä osakepääoman korottamisesta noin 3,9 miljoonalla osakkeella.

Nokian hallitus on päättänyt korottaa Nokia Oyj:n osakepääomaa uusmerkinnällä yhteensä 234.557,70 eurolla siten, että merkittäväksi tarjotaan 3.909.295 uutta 6 sentin nimellisarvoista Nokian osaketta merkintähintaan 45,9805 euroa osakkeelta. Uudet Nokian osakkeet tarjotaan DiscoveryCom, Inc:n osakkeenomistajien merkittäviksi ja ne maksetaan DiscoveryCom, Inc:n osakkeilla. Osakkeiden merkintäaika on 30.8. - 31.8.2000. Merkintähinta on maksettava viimeistään 31.8.2000. Uudet osakkeet käytetään alabamalaisen DiscoveryCom, Inc:n hankintaan, mikä on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy poiketa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta. Osakepääoman korotuksesta päätettiin Nokia Oyj:n yhtiökokouksen 22.3.2000 hallitukselle antaman valtuutuksen nojalla.

Loppuosa 220 miljoonan Yhdysvaltain dollarin kokonaiskauppahinnasta maksetaan osakkeisiin oikeuttavina osto-optioina, jotka eivät tule korottamaan osakepääomaa eikä osakkeiden lukumäärää.

"Tilaajaverkon hallinta mahdollistaa palveluntarjoajille laajakaistaisten nopean Internetin DSL (Digital Subscriber Line) -palveluiden nopean asennuksen ja ylläpidon. Yhdistyminen on alkanut erinomaisesti, ja olemme saaneet siitä positiivista palautetta asiakkailtamme", sanoo Nokia Networksin Broadband Systems -divisioonan johtaja Olli Oittinen. DiscoveryComin hankinta vahvistaa edelleen Nokian johtavaa asemaa DSL-teknologiassa ja täydentää erinomaisesti Nokian laajakaistaratkaisujen tarjontaa."

DiscoveryCom perustettiin vuonna 1995 ja sen palveluksessa on noin 50 henkilöä. DiscoveryCom on teknologiayritys, joka suunnittelee, tuottaa ja jakelee viestintätuotteita, jotka mahdollistavat palveluntarjoajille laajakaistaisten DSL-palveluiden nopean asennuksen ja ylläpidon. Yritys tarjoaa menestyksekkäitä, kannettavia laajakaistatesti-instrumentteja, joita käyttävät puhelinyritykset ja palveluntarjoajat kaikkialla maailmassa. Uusi laajakaistalinjojen hallintaan tarkoitettu LoopMaster-tuotelinja automatisoi tilaajille tarjottaviin laajakaistaisiin DSL-palveluihin käytettävien kuparisten puhelinlinjojen toimintaa ja hallintaa.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 60 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Viestintäjohtaja Arja Suominen