Uusi energiansäästön palveluyritys perustettu

Jaakko Pöyry -yhtiöihin kuuluva Electrowatt-Ekono Oy sekä energia-alan riskipääomarahasto Private Energy Market Fund Oy ovat yhdessä perustaneet energiansäästöinvestointien toteuttamiseen erikoistuvan palveluyrityksen. Inesco Oy käynnistää toimintansa 1. syyskuuta 2000. Yhtiön toimitusjohtajaksi on nimitetty DI Eero Siitonen.

Inesco Oy vastaa energiansäästöhankkeiden suunnittelusta, urakoinnista, rahoituksesta sekä toteutetun järjestelmän teknisestä toimivuudesta. Asiakas ei tarvitse hankkeisiin omaa investointipanosta tai toiminnallisia resursseja. Kokonaiskustannukset asiakas maksaa ostoenergian kustannussäästöillä.

Toiminta-ajatus on alkujaan lähtenyt Kanadasta ja Yhdysvalloista, joissa 90 % energiansäästöinvestoinneista toteutetaan ESCO-konseptilla (ESCO = Energy Service Company). Toiminta on leviämässä myös Eurooppaan. Mm. EU:n komissio on tuoreessa toimintasuunnitelmassaan ehdottanut direktiivitason toimenpiteitä ko. toiminnan tukemiseksi ja kehittämiseksi. Myös uudessa kansallisessa energiansäästöohjelman luonnostelussa ESCO toiminnan edistäminen on mukana. Nyt perustettu yritys on Suomessa alansa uranuurtajia.

Asiakaskuntana on teollisuus sekä julkinen että yksityinen palvelusektori Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Teollisuus on kiinnostunut ESCO-konseptista, koska se vauhdittaa energiansäästöinvestointeja sekä pienentää kasvihuonekaasupäästöjä Kioton pöytäkirjan mukaisesti.

Inesco Oy:n toiminta tukee myös energiansäästön palvelukeskus Motiva:n koordinoimaa energiakatselmustoimintaa siten, että katselmuksissa todettuja kannattavia säästöehdotuksia saadaan yhä enemmän toteutetuiksi. Motiva on ollut myös kehittämässä ja vauhdittamassa ESCO-toiminnan käynnistymistä Suomessa. Ulkoministeriö on tukenut vastaavan toiminnan kehittämistä Suomen lähialueilla, missä energian käytön tehostamisvara on huomattavan suuri.