Nokia ja EMI Music Publishing tuovat pop-musiikin matkapuhelimiin

Nokia ja EMI Music Publishing ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan EMI Music Publishingin musiikkikokoelma on käytettävissä matkapuhelimeen tilattavina soittoääninä. Nokia tarjoaa matkapuhelinten käyttäjille palvelun, jonka välityksellä käyttäjät voivat hakea matkapuhelimeensa uusia soittoääniä. EMI Music Publishing antaa Nokialle luvan käyttää soittoääniä maailmanlaajuisesti.

Palvelu sisältää tunnettuja musiikkikappaleita sekä televisio- ja elokuvamusiikkia, ja valikoimaa laajennetaan uusilla kappaleilla säännöllisesti. Soittoäänet ovat saatavilla Internetissä Club Nokia
-palvelun kautta. Matkapuhelimeen voi hakea uuden soittoäänen joko lähettämällä lyhytviestin tiettyyn puhelinnumeroon tai käyttämällä Club Nokia Credits -palvelua Internetissä. Osa saatavilla olevista soittoäänistä koostuu todennäköisesti sponsoroidusta musiikista. Tämä uraauurtava sopimus yhdistää kaksi merkittävää yritystä ja tukee musiikin laillista käyttöä matkapuhelinsovelluksissa.

"Soittoäänet tuovat musiikin ihmisten arkeen kokonaan uudella tavalla. Laaja valikoima sävelmiä antaa ihmisille mahdollisuuden erottua joukosta henkilökohtaisella musiikkilajitelmallaan, joka on ainutlaatuinen ja voidaan räätälöidä jokaista tilaisuutta, mielialaa ja elämäntyyliä varten. Nokia kehitti matkapuhelimeen haettavien soittoäänien konseptin, ja olemme nähneet, kuinka suunnattoman suosittuja soittoäänistä on tullut ympäri maailman. Otamme EMI Music Publishingin kanssa nyt seuraavan askeleen kehittääksemme soittoäänistä tehokkaan maailmanlaajuisen musiikin edistämisen välineen", sanoo Ilkka Raiskinen, Vice President, Mobile Applications & Services, Nokia.

Jonathan Channon, Director Film, TV & Media, EMI Music Publishing, toteaa: "Sopimus merkitsee uusmediatoimintojemme huomattavaa kehittymistä ja on ensimmäinen laatuaan maailmanlaajuisesti. Yhteistyö Nokian kanssa antaa meille valmiudet musiikin tuomiseen uuden sukupolven kannettaviin laitteisiin. Se on jatkoa EMI:n strategialle, jonka mukaisesti yhteistyö teknologian tiennäyttäjien kanssa edistää musiikin tarjoamista ihmisille nykyaikaisia kanavia pitkin. Uusi hanke Nokian, omalla alallaan johtavan yrityksen kanssa, liittyy luontevasti strategiaamme. Laajennamme liiketoimintaamme myös uusien teknologioiden alueelle uusmedian kentässä."

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 60 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones, Viestintäosasto