Nokia ja italialainen Omnitel kehittävät yhdessä kolmannen sukupolven matkapuhelinverkon palveluita

Nokia ja Omnitel ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan yritykset alkavat kehittää yhteistyössä kolmannen sukupolven matkapuhelinverkkoja ja niissä toteutettavia palveluita Italiassa. Omnitel on yksi Euroopan suurimmista operaattoreista.

Aiesopimukseen kuuluu tulevaisuuden 3G- ja langattomien internet -palveluiden määrittely ja luominen. Tämän lisäksi Nokia ja Omnitel tekevät yhteistyötä UMTS-verkkoteknologiaan liittyen. Yhteistyö mahdollistaa sen, että Omnitel pystyy julkistamaan standardinmukaiset 3G-palvelut mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Italiassa otetaan käyttöön täysin toiminnallinen 3G-testiverkko, jonka avulla Omnitel pystyy arvioimaan, kokeilemaan ja esittelemään kolmannen sukupolven langattomia multimediapalveluita todellisuutta vastaavissa olosuhteissa.

Koska operaattoreille on tärkeää pystyä tuomaan markkinoille uudet 3G-palvelut mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, Nokia ja Omnitel perustavat myös yhdessä palvelunkehityskeskuksen, jossa Nokian ja Omnitelin sovellustiimit kehittelevät yhdessä uusimpia 3G-palveluita.

Omnitel on Euroopan toiseksi suurin matkapuhelinoperaattori. Se aloitti kaupalliset palvelut joulukuussa 1995. Vuoden 2000 ensimmäisellä vuosipuolipuoliskolla sen verkossa oli jo 12,5 miljoonaa tilaajaa.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto