Telenor med nytt kjøp i A-pressen

- Vi valgte å kjøpe oss ytterligere opp i A-pressen etter at en av mediaselskapets større eiere ønsket å selge, sier adm. direktør Stig Eide Sivertsen i Telenor Bredbåndstjenester. Han understreker at Telenors kjøp vil bidra til jevnbyrdighet mellom A-pressens tre største eiere.

Telenor eide fra før i overkant av 18 prosent av aksjene i A-pressen og inngikk i august en rammeavtale med mediaselskapet om distribusjon og utvikling av innhold for bredbåndsnett.
Bakgrunnen for rammeavtalen var at begge parter mener at godt lokalt og nasjonalt innhold vil være avgjørende for en rask utvikling av bredbåndstjenester i Norge.

Både det nye aksjekjøpet og rammeavtalen er i tråd med strategien til Telenor Bredbåndstjenester om å ha et sterkt engasjement knyttet til utvikling av innhold for distribusjon gjennom Telenors eksisterende og framtidige bredbåndsnett.

Forretningsområdet Telenor Bredbåndstjenester er et av fire kjerneområder i Telenor og ble etablert i 1999 i forbindelse med sammenslåingen av forretningsområdene Telenor Satellitt, Telenor TV-distribusjon og deler av elektronisk handel. Telenor Bredbåndstjenester er den største distributøren av analoge og digitale betal-TV-tjenester i Norden. Forretningsområdet hadde en omsetning i 1999 på rundt 2,8 milliarder kroner og om lag 1 000 årsverk i inn- og utland.

De nye 945.387 aksjene ble kjøpt før børsen åpnet fredag, til en kurs på 220 per aksje.