Ahold aandeelhouders accoord met statutenwijziging

* Alle voorstellen goedgekeurd
* Positieve effekten van record aantal winkel openingen: ‘De opening, dit jaar, van wereldwijd 300 nieuwe winkels en 650 moderniseringen, zullen in de komende jaren fors bijdragen aan Ahold’s omzet en resultaat groei. Daarnaast voegen acquisities dit jaar 3600 winkels toe. Niet eerder is Ahold, autonoom en extern, in een korte periode zo sterk gegroeid’.

Zaandam, 9 oktober 2000 – Aandeelhouders van Koninklijke Ahold hebben vandaag op de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met alle voorgestelde statutenwijzigingen. De nominale waarde van de aandelen van de onderneming zal nu in Euro worden aangegeven. De Raad van Bestuur is bevoegdheid verleend tot het vaststellen van een registratiedatum waardoor bij het stemmen op de aandeelhouders vergadering proxy solicitation kan worden toegepast. Verwacht wordt dat hierdoor op de algemene vergadering procentueel een grotere vertegenwoordiging van het geplaatste kapitaal zal worden verkregen met een actievere inbreng van aandeelhouders. Ook met het voorstel om op de jaarlijkse algemene vergadering aparte agenda punten te maken van de goedkeuring jaarrekening en het verlenen van decharge, werd ingestemd. Tevens heeft de Raad van Bestuur voor de duur van vijf jaar de bevoegdheid gekregen om onder goedkeuring van de Raad van Commissarissen, te besluiten over te gaan tot uitgifte van financieringspreferente aandelen tot maximaal 25% van het geplaatste kapitaal.

Ahold President Cees van der Hoeven informeerde aandeelhouders tijdens de rondvraag dat de onderneming dit jaar wereldwijd bijna 300 nieuwe winkels opent, waaronder circa 50 supermarkten in de Verenigde Staten en 170 winkels in Europa. Met name in Europa worden naast supermarkten ook hypermarkten toegevoegd, in overeenstemming met de multi-format strategie van de onderneming. Verder worden dit jaar circa 650 bestaande winkels gemoderniseerd en vergroot. Ahold voegt door middel van acquisities dit jaar maar liefst 3.600 winkels toe, waardoor de onderneming per eind 2000 wereldwijd naar verwachting beschikt over meer dan 8.000 winkels in 24 landen. ‘Niet eerder is Ahold, autonoom en extern, in een korte periode zo sterk gegroeid,’ zei van der Hoeven. ‘De effekten hiervan zullen in de komende jaren duidelijk merkbaar zijn. De vele nieuw geopende winkels, het voortgaande programma van vergroting en modernisering en de toevoeging van talrijke uitstekende winkels door middel van acquisities, zullen fors bijdragen aan de groei van omzet en bedrijfsresultaat in de komende jaren.’ Van der Hoeven verwacht voor 2001 nagenoeg een zelfde aantal openingen van nieuwe winkels en moderniseringen. ‘Ook voor de komende jaren blijft het ons streven Ahold aanzienlijk sneller te doen groeien dan de markt.’