Aalborg Portland styrker salget af hvid cement i USA

Aalborg Portland A/S har indgået en ny 10-årig joint venture-aftale, der betyder, at den danske cementproducent er sikret fortsat og øget afsætning af sin hvide cement på det voksende amerikanske marked.

Aftalen, der omfatter produktion, salg og distribution, er netop underskrevet i USA efter næsten et års forhandlinger mellem Aalborg Portland, den amerikanske cementproducent Lehigh, der ejes af den tyske koncern, Heidelberger Zement, og den mexicanske cementkoncern Cemex. De tre partnere ejer i fællesskab selskabet, Lehigh White Cement Company, der blev etableret i 1988, og som ejer to cementfabrikker for hvid cement i hhv. York i Pennsylvania og Waco i Texas.

For Aalborg Portland betyder aftalen, at man sikrer et årligt salg på mere end 200.000 tons hvid cement, hvilket er ca. 35.000 tons mere i forhold til den gamle aftale. Den samlede kontraktværdi udgør i alt ca. 140 mio. kr. (18,8 mio. euro) om året.

Samtidig med fornyelsen af joint venture-aftalen erhvervede Aalborg Portland 4,5 pct. af Cemex' aktier i Lehigh White Cement Company, så de to partnere nu er ligestillet med en ejerandel på hver 24,5 pct. De to aftaler får ingen betydning på det forventede regnskabsmæssige resultat for 2000 i Aalborg Portland, der er en del af APH-koncernen under FLS Industries.

- Vi forventer, at Aalborg Portland gennem Lehigh White Cement Company vil opnå en markedsandel på godt 20 pct. baseret på cement leveret fra Danmark. Vi vil sammen med de to andre partnere repræsentere en markedsandel på over 50 pct. af det amerikanske marked, der er inde i en kraftig vækst. Alene i 1999 voksede markedet med 20 pct., og i disse år oplever vi gennemsnitlige vækstrater på 10 pct. om året, siger Aalborg Portlands adm. direktør Søren Vinther.

Aftalerne ligger i klar forlængelse af Aalborg Portlands ''hvide'' strategi, der skal fastholde og udbygge virksomhedens førende internationale markedsposition. Dette seneste skridt i USA og søsterselskabet, Aalborg Portland White's, investering i
Malaysia samt den igangværende opførelse af en ny hvid cementfabrik i Egypten vil - sammen med den nuværende produktion i Aalborg - placere virksomheden som verdens største producent af hvid cement med en samlet kapacitet på ca. 1,5 mio. tons om året.

FLS Industries A/S
Koncerninformation