Adcore förvärvar schweizisk Internetkonsult

Adcore har skrivit avtal om förvärv av den schweiziska Internetkonsulten Aseantic. Företaget som grundades 1995 har 60 medarbetare och arbetar med kunder som Coca-Cola, SAP, Unilever, Heineken, Mc Donald's och Swatch Group. Aseantic är lönsamt sedan flera år.

Sedan tidigare arbetar Adcore med flera projekt i Schweiz, där Adcore redan har en etablerad strategi-operation. Med förvärvet av Aseantic blir Adcores tjänsteutbud inom digital affärsutveckling komplett också i Schweiz.

- 'Vi fortsätter vår internationalisering. Schweiz påminner om Sverige också i vår bransch - litet land, men stor betydelse. Den schweiziska marknaden är en testmarknad för många internationella företag och nu etablerar vi oss på plats mitt bland många av Europas viktigaste huvudkontor', kommenterar Adcores VD Göran Wågström.

- 'En av våra främsta kompetenser idag finns inom digital banking. Vi arbetar redan för flera stora banker i Sverige, Tyskland och Frankrike. Vår expansion i Schweiz kommer stärka detta bankfokus ytterligare'.

- 'Vi har funnit en idealisk internationell partner i Adcore', kommenterar Aseantics VD Gian-Franco Salvato. 'Våra kundprojekt växer, liksom de krav vi upplever att kunderna ställer på oss. Adcores skandinaviska ursprung och internationella erfarenheter matchar vår vilja att både vara lokalt förankrade och internationellt rörliga.'

Dagens överenskommelse innebär att Adcore köper 100 procent av aktierna i Aseantic. Affären är värd 156 miljoner SEK (28 MCHF), varav 50 procent betalas i 1.703.280 nyemitterade Adcore-aktier och 50 procent i kontanter. En stor del av detta är knutet till framtida intjäningsförmåga. Aseantic kommer integreras i Adcore-koncernen omedelbart.