SEB startar e-banking via mobiltelefon

Marknadens bredaste tjänst med aktieaffärer, betalningar och analys

Nu kan SEB:s kunder göra aktieaffärer och andra banktjänster via mobilt internet var de än befinner sig. Det är marknadens i dag bredaste utbud som går att nå via mobiltelefon. SEB har samarbetat med Ericsson för att utveckla den interaktiva tjänsten att passa i Ericssons telefon R 380.

Det blir nu mycket enklare att göra bankaffärer som att köpa och sälja aktier, betala räkningar, flytta pengar mellan olika konton samt föra över pengar till andra bankers konton.

Dessutom har kunden tillgång till information om börskurser, nyheter samt aktiehistorik för att lättare kunna fatta sälj eller köpbeslut. Allt detta genom att endast slå på mobiltelefonen. Säkerheten är lika hög som SEB:s internetbanking via dator.

-Det är inte längre en nödvändighet att fysiskt sitta vid en dator för att uträtta bankaffärerna. Kunderna kan nu i stället sitta på bussen, på tåget eller i väntan på flyget och genomföra sina placeringar eller andra banktjänster, säger Mona Hagelberg, SEB e-banking, privatmarknad.

SEB:s kunder kommer att få möjlighet köpa 5 000 Ericsson R 380 med WTLS som distribueras rikstäckande med hjälp av GEAB The Phone House.

Till att börja med kan de svenska kunderna använda sig av den mobila banktjänsten, men successivt kommer också tjänsten att lanseras i Europa i de länder som SEB har och planerar att starta internetbanker.

Allt fler kvinnor kunder
SEB har idag cirka 500 000 internetbankskunder i Sverige. Mer än 50 procent av samtliga betalningar som görs i SEB genomförs i dag elektroniskt via internet. I snitt tillkommer 10 000 nya kunder varje månad. Under det senaste året har antalet kvinnliga kunder ökat med 30 procent. I oktober blev fler kvinnor än män nya kunder. Cirka 100 000 kunder använder sin depå för att göra aktieaffärer via internetbanken. 60 procent av kunderna är män - 40 procent kvinnor.

SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 942 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 108 miljarder (per den 30 september 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 700 000 e-bankskunder i sju länder. SEB har nyligen startat aktiemäkleri på nätet, SEBdirect, i Tyskland och startar under året e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se