Nokia Venture Partners julkisti uuden 500 miljoonan dollarin rahaston

Nokia Venture Partners julkisti tänään uuden 500 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvoisen rahaston, jonka tarkoituksena on investoida alkuvaiheessa oleviin langattoman Internetin yrityksiin. Uudessa rahastossa on mukana myös ulkopuolisia sijoittajia toisin kuin Nokian ensimmäisessä rahastossa vuonna 1998. Mukana ovat Goldman Sachs, BMC Software ja CDBWebTech ja muita ulkopuolisia sijoittajia.

Nokia Ventures Partners on vuonna 1998 perustettu riskisijoitusrahasto, joka sijoittaa langattoman Internetin yrityshankkeisiin. Nokian ja muiden sijoittajien yhteiset resurssit, asiantuntemus ja kontaktit tuovat ainutlaatuista lisäarvoa sijoituksiin.

Nokian toimitusjohtaja Pekka Ala-Pietilä kertoo, että Nokia haluaa jakaa näkemyksensä ja tulevaisuuden visionsa yrittäjien kanssa ympäri maailman. "Tämä uusi rahasto on selkeä merkki siitä, että Nokia on sitoutunut laajentamaan riskirahoitustoimintojaan. Tähänastiset sijoituksemme ovat olleet kannattavia ja olemme oppineet niiden kautta paljon uusien innovatiivisten teknologioiden ja liiketoimintamallien kehittämisestä Internet-maailmassa", Ala-Pietilä sanoo.

Rahasto sijoittaa langattoman teknologian yrityksiin, joiden markkinoilla on korkeat kasvumahdollisuudet. Rahasto on sijoittanut jo yli kahteenkymmeneenviiteen yritykseen Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Suomessa. Esimerkkejä Nokia Venture Partnersin sijoituksista ovat mm. Evoice, Covigo, Categoric, Digital Transit ja fusionOne, sekä suomalaiset AVS Technologies ja RIOT Entertainment.

Uusi rahasto aikoo suuntautua myös Israeliin sekä Aasian ja Tyynenmeren alueille, koska näillä alueilla langattoman Internetin kehittämisessä on paljon uusia mahdollisuuksia.

"Maailmaanlaajuisena investointi- ja pankkimaailman asiantuntijana olemme innostuneita voidessamme työskennellä Nokian kanssa langattoman Internetin alalla", sanoo Gene Sykes, Goldman Sachsin teknologiainvestoinneista vastuussa oleva johtaja. "Internetiä langattomilla päätelaitteilla käyttävien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja uskommekin, että langattomalla Internetillä on huikeat mahdollisuudet."

"Sähköisen kaupankäynnin hallintajärjestelmien johtavana yrityksenä uskomme, että langaton tietoliikenne tulee tarjoamaan meille suuria mahdollisuuksia", toteaa BMC Softwaren PATROL-liiketoimintayksikön johtaja Kirill Tatarinov. "Yhteistyö Nokia Venture Partners –rahaston kanssa antaa meille mahdollisuuden yhdistää asiantuntemuksemme palvelutason hallinnan kokonaisratkaisuissa Nokian vahvaan osaamiseen langattomassa Internetissä."

CDBWebTechin pääjohtajan Carlo Pirzio Birolin mukaan Nokia Venture Partners sopii hyvin heidän uusien riskisijoitusrahastojensa joukkoon. Se on Birolin mukaan myös erinomainen yhteistyökumppani investoitaessa lupaavimpiin langattomiin sovelluksiin ja teknologioihin.

Uusi rahasto nimetään Nokia Venture Partnersiksi, ja sitä johtaa John Malloy. Nokia Venture Partnersin päätoimipaikka on Menlo Parkissa Kaliforniassa. Lisäksi sillä on toimipisteet Washingtonissa, Lontoossa ja Helsingissä.

Nokia Venture Partners on vuonna 1998 perustettu riskisijoitusrahasto, joka sijoittaa langattoman Internetin yrityshankkeisiin. Nokia, Goldman Sachs, CDBWeb Tech, BMW Software ja eräät muut yritykset ovat mukana tässä maailmanlaajuisessa 500 miljoonan dollarin arvoisessa rahastossa, joka sijoittaa nopeasti kasvaville markkinoille pyrkiviin uuden teknologian yrityksiin. Nokia on sijoittanut rahastoon tarkoituksenaan oppia tuntemaan uusia teknologioita, liiketoimintamalleja ja markkinoita, jotka eivät kuulu Nokian nykyisten liiketoimintayksiköiden strategioihin. Nokia Venture Partners -rahaston voimavarat, kokemus ja kontaktit ovat auttaneet jo usean menestyvän liiketoiminnan rakentamisessa. Lisätietoja Internetistä: www.nokiaventures.com

Lisätietoja:
Jyrki Rosenberg, Nokia Ventures Organization, Puh. 040 557 1074, www.nokia.com