Telenor lanserer nytt nordisk bredbåndsnett

Telenor Global Services lanserer sitt nordiske bredbåndsnett for å kunne dekke den økende etterspørselen etter datalinjer med høy kapasitet i Norden. Oslo, Stockholm, Gøteborg og København vil bli bundet sammen av det nye bredbåndsnettet. Telenor Global Services retter i første rekke tilbudet mot internasjonale teleoperatører med behov for stor kapasitet til og fra Norden.

Det nye nordiske bredbåndsnettet tar i bruk en topp moderne teknologi, Dense Wavelength Division Multiplexing (DWDM). Kunder med behov for kapasitet fra 155 Mbit/s og oppover mellom byer i Norden og Europa eller USA får nå et nytt konkurransedyktig tilbud.

Bredbåndsnettet er etablert i samarbeid med Banverket i Sverige, som benytter jernbanenettet som basis for sin fiberinfrastruktur. Både Telenor og Banverket har utnyttet sin eksisterende infrastruktur uten å måtte foreta gravearbeid. Dette gjør at nettet blir meget kostnadseffektivt og kan prises svært gunstig. «Vi gleder oss til å møte kundene med et nytt og enda mer moderne tilbud enn før», sier Morten Tengs, administrerende direktør i Telenor Global Services AS. «Dette gir oss konkurransekraft og knytter Norden til vårt europeiske nett og våre transatlantiske løsninger».

Telenor Global Services (TGS) er et selskap i Telenor konsernet. TGS er grossist innen kjøp og salg av internasjonal teletrafikk, og selskapets kunder er teleoperatører og mobilselskaper over hele verden.
I 1999 hadde TGS en omsetning på nesten 1,9 milliarder kroner. Selskapet har 75 ansatte.