Nokian hallitus kutsuu varsinaisen yhtiökokouksen koolle 21.3.2001

Nokian hallituksen esitykset varsinaiselle yhtiökokoukselle 2001

- Osinkoehdotus 0.28 euroa osakkeelta
- Optio-oikeuksien antaminen Nokian avainhenkilöille
- Hallituksella olevien osakeantivaltuutuksen, omien osakkeiden ostovaltuutuksen ja omien osakkeiden luovutusvaltuutuksen uusiminen
- Yhtiöjärjestyksen muuttaminen ja osakepääoman alentaminen omia osakkeita mitätöimällä
Hallituksen osinkoesitys
Nokian hallitus tulee varsinaisessa yhtiökokouksessa 21.3.2001 esittämään maksettavaksi osinkoa, joka on 0,28 euroa osakkeelta (0,20 euroa osakkeelta vuonna 1999, split-korjattu).

Hallituksen esitys optio-oikeuksien antamiseksi Nokian avainhenkilöille

Vuoden 2001 aikana yksi aiempi optio-ohjelma päättyy ja kahden ohjelman optioita vapautuu käytettäväksi osakemerkintään. Hallitus esittää uuden optio-ohjelman perustamista pitkäaikaisen ja kilpailukykyisen kannustusjärjestelmän luomiseksi Nokian laajenevalle avainhenkilöiden piirille. Siten hallitus esittää, että osana yhtymän kannustusjärjestelmää Nokia-yhtymän avainhenkilöille tarjotaan 145 miljoonaa optio-oikeutta, jotka oikeuttavat merkitsemään yhteensä 145 miljoonaa nimellisarvoltaan 6 sentin osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintähinnat perustuvat Nokian osakkeen markkinahintaan julkisessa kaupankäynnissä. Osakkeiden merkintäajat alkavat aikaisintaan 1.7.2002 ja päättyvät viimeistään 30.6.2008 optio-ohjelman ehdoissa tarkemmin määrätyin tavoin.

Hallituksen osakeantivaltuutus

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään osake-pääoman korottamisesta uusmerkinnällä, antamalla optio-oikeuksia tai ottamalla vaihtovelkakirjalainaa yhdessä tai useammassa erässä, yhteensä enintään 54 miljoonalla eurolla eli 900 miljoonalla uudella osakkeella. Korotus käyttämällä optio-oikeuksia osakemerkintään voi olla enintään 2,82 miljoonaa euroa eli 47 miljoonaa osaketta.

Osakepääomaa voidaan korottaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen, jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy kuten yrityskaupan tai muun järjestelyn rahoittaminen tai toteuttaminen tai avainhenkilöiden kannustaminen.

Hallituksen omien osakkeiden ostovaltuutus ja luovutusvaltuutus

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 225 miljoonan oman osakkeen hankkimisesta yhtiön voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla. Osakkeet hankittaisiin yhtiön pääomarakenteen edelleen kehittämiseksi, käytettäväksi yrityskauppojen tai muiden järjestelyiden rahoittamisessa tai toteuttamisessa, muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi.
Samalla hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 225 miljoonan osakkeen luovuttamisesta. Osakkeet voitaisiin luovuttaa vastikkeena mahdollisissa yrityskaupoissa tai muissa järjestelyissä, avainhenkilöiden kannustamistarkoituksessa tai myymällä niitä julkisessa kaupankäynnissä.
Kaikkien valtuutusten esitetään olevan voimassa 23.3.2001 alkaen enintään 23.3.2002 saakka.

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

Nokian hallitus esittää osakkeen nimellisarvoon sidotun vähimmäisosinko-oikeuden poistamista, koska vähimmäisosinko on nykyisin määrältään alle yhden eurosentin ja siten osakkeen käypään arvoon verrattuna vähäinen. Edelleen hallitus esittää yhtiöjärjestyksen muuttamista niin, että yhtiökokous voidaan pitää Helsingin ohella myös Espoossa. Hallitus esittää lainmuutoksen hyödyntämiseksi myös, että viimeinen ilmoittautumispäivä yhtiökokoukseen voi olla aikaisintaan kymmenen päivää ennen kokousta.
Hallituksen esitys osakepääoman alentamiseksi omia osakkeita mitätöimällä
Hallitus esittää, että yhtiön osakepääomaa alennetaan vähintään 3.662,16 eurolla mitätöimällä tietyt yhtiön haltuun yhtiökokoukseen mennessä tulleet, vähintään 61.036 omaa osaketta. Yhtiön oma pääoma ei vähene osakepääoman alentamisen seurauksena. Mitätöinti kohdistuu ainoastaan yhtiön hallussa oleviin omiin osakkeisiin, eikä sillä ole vaikutusta muiden osakkeenomistajien osakeomistuksen ja äänivallan jakautumiseen yhtiössä.

Hallituksen esitykset kokonaisuudessaan ovat erikseen saatavissa Nokian yhtymäviestinnästä,
puh. 01780 34459, fax (09) 652 409 tai sähköpostitse communications.corporate@nokia.com
www.nokia.com