Nokia fuusioi suomalaisia tytäryhtiöitään

Nokia Oyj ja sen eräät suomalaiset tytäryhtiöt, mukaanlukien Nokia Networks Oy ja Nokia Matkapuhelimet Oy, ovat päättäneet tytäryhtiöiden sulautumisesta Nokia Oyj:öön. Sulautumisen syinä ovat konsernirakenteen uudelleenjärjestäminen ja konsernin toiminnan tehostaminen.

Nokia Networks Oy:n toiminta on merkittävä osa Nokia Networks -toimialaryhmää, joka on maailman johtavia matkapuhelin- ja kiinteiden tilaajaverkkoratkaisujen sekä laajakaista- ja IP-verkkoratkaisujen toimittajia. Vuonna 2000 Nokia Networks -toimialaryhmän liikevaihto oli 7 714 milj. euroa ja liikevoitto oli 1 358 milj. euroa. Toimialaryhmän kannattavuus vuonna 2000 oli korkealla tasolla.

Nokia Matkapuhelimet Oy:n toiminta on merkittävä osa Nokia Mobile Phones-toimialaryhmää, joka on maailman johtava matkapuhelimien valmistaja. Vuonna 2000 Nokia Mobile Phones -toimialaryhmän liikevaihto oli 21 887 milj. euroa ja liikevoitto oli 4 879 milj. euroa. Toimialaryhmän kannattavuus vuonna 2000 oli korkealla tasolla.

Sulautumisella ei ole vaikutusta Nokia Networksin tai Nokia Mobile Phonesin liiketoimintoihin, joiden harjoittamista jatketaan erillisissä toimialaryhmissä.

Sulautumisen täytäntöönpanon suunniteltu rekisteröimisajankohta on heinäkuussa 2001.

Lisätietoja antaa
Nokia yhtymäviestintä