Telenor lanserer GPRS uten abonnement

«For Telenor Mobil er lanseringen av GPRS et viktig skritt fordi det gjør mobilt internett tilgjengelig til en lav kostnad. Vår prismodell gjør at du betaler nøyaktig for det du bruker. Du kan være logget på Internett konstant og bare betale når du laster ned wap-sider eller e-post. En annen fordel er at du er tilgjengelig for taleanrop samtidig som du er koplet opp mot Internett», sier informasjonssjef Jo Heldaas i Telenor Mobil.

GPRS-nettet har vært i prøvedrift i noen uker, og Telenor Mobil har bare hatt minimale innkjøringsproblemer. De siste ukene er alle kunderegistre oppdatert slik at alle Telenor Mobils kunder med fast abonnement nå kan benytte systemet. RingKontant-kundene vil kunne ta i bruk GPRS i løpet av året.

Prisene
Fordi man ikke beslaglegger en hel radiokanal, slik man gjør med vanlig mobiltelefoni, vil man kun bli taksert for den datamengden man faktisk laster ned. Dette betyr at minuttaksering ikke er aktuelt for GPRS-trafikk.

Introduksjonspriser som gjelder fram til 1.7.2001. Prismodellen er månedsbasert.

·Opp til en megabyte (MB) koster det 10 øre per kilobyte du sender eller laster ned.
·Deretter er prisen 2,5 øre per kilobyte resten av måneden.

Takseringen er løpende. Du betaler for hver bit du laster ned eller sender og ikke per påbegynt megabyte. Den betyr at den første wap-siden du går inn på koster 12-20 øre, det gjør den neste også, til du passerer en megabyte eller ca 800 wap-sider. Da går prisen ned til 3-5 øre per wap-side. I praksis betyr dette at hvis du laster ned 10 wap-sider hver dag, vil det koste mellom 40 og 60 kroner i måneden.

Det kreves ingen registrering for å ta i bruk GPRS og det er ingen innmeldingskostnad, abonnementsavgift eller andre faste avgifter. Det blir heller ingen oppstartavgift i første omgang fordi telefonene som er på markedet i dag ikke er tilpasset dette.

Hva er 1 megabyte?
1 megabyte (MB) tilsvarer omtrent 800 typiske WAP-sider, 400 e-post på 2,5 kilobyte hver eller et Word-dokument på ca. 90 sider.

Tjenester
GPRS kan benyttes til både internett og WAP, og dermed også til intranett, IntraWAP og e-posttjenester. På Telenor Mobils mobile internettportal Djuice.no finnes flere hundre ulike tjenester. Blant dem er en rekke nyhetstjenester, værmelding , trafikkinfo, banktjenester, karttjenester og spill.
Alle dagens wap-tjenester fungerer med GPRS. I tillegg vil Telenor Mobil ta sikte på å lansere nye tjenester spesiallaget for GPRS i løpet av mars i år. Blant annet vil IntraWAP, tjenesten som gir tilgang til bedriftens e-post og kalendersystem, komme i en egen GPRS-versjon.

Hastighet
Dataoverføringshastigheten på GPRS vil være noe høyere enn på vanlig GSM, men dette er avhengig av terminalen som benyttes. Med dagens terminaler vil hastighten være opp mot 30 kbits/sek. Det vil komme nye og raskere terminaler i løpet av året. Med de terminalene vi vet kommer på markedet de nærmeste månedene, er det ingen begrensninger på hastigheten i Telenor Mobils nett.

2,5G
GPRS omtales ofte som 2,5 G, altså halvveis mellom andre generasjons mobiltelefoni (GSM) og tredje generasjon (UMTS). Når Telenor Mobil åpner sitt tredjegenerasjonsnett til høsten, vil det hovedsakelig dekke tettbygde strøk, mens GPRS dekker 96 prosent av befolkningen. Vi vil legge opp til at de tjenestene vi tilbyr i tredjegenerasjonsnettet, skal fungere i en lettere versjon i GPRS-nettet. For eksempel vil du i framtiden kunne se nyheter med levende bilder der du har UMTS-dekning. Når du beveger deg ut av dekningsområdet, vil du få den samme nyhetstjenesten, men nå med stillbilder.