Rømning av oppdrettsfisk

En viser til hendelsen med rømning av laks fra Herøy Fiskefarm AS - Avdeling Dalsfjord i tidsrommet fra 25.01.01 til 27.01.01, der det ved et uhell i tilknytning til sortering av fisk rømte ca 28.000 fisk fra vårt anlegg. Selskapet har opptrådt i samsvar med forskriftene når det gjelder rapportering og hvordan en ellers skal håndtere slike situasjoner. Når det gjelder gjenfangst har vi gjort tiltak utover det som er kravet i forskriftene.

Matfiskanleggene i Pan Fish Norge AS har rutiner for kvalitetssikring av driften som reduserer mulighetene for at slike hendelser skal skje til et minimum. Alle våre nøter er sertifisert av selskap som utfører vedlikehold og service, og vi har meget strenge krav til strekkfasthet på notlin. Videre har vi drevet en kontinuerlig oppgradering av merder, tauverk og forankringsutstyr som overgår det som forskrifter og forsikringsvilkår krever.

Pan Fish har investert betydelige beløp for å holde et høyt kvalitetsnivå på utstyr og drift. Likevel kan uhellet være ute. Pan Fish mener at vi ikke kan klandres for det som skjedde.