Nokia toimittaa Boliviaan Etelä-Amerikan ensimmäisen GPRS-verkon ja langattoman Internetin ratkaisun

Nokia ja Bolivian johtava GSM-operaattori Nuevatel ovat allekirjoittaneet sopimuksen Nokian GPRS-runkoverkon ja langattoman Internetin mPlatform-ratkaisun toimittamisesta. Nuevatelin tavoitteena on aloittaa kaupalliset langattoman Internetin palvelut tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Nokia toimittaa GPRS-runkoverkon sekä tukipalveluita, sovelluskonsultointia, ja järjestelmäintegroinnin. Nuevatel ottaa käyttöön Nokia FriendsTalk -sovelluksen, joka mahdollistaa keskusteluryhmät matkapuhelinverkossa.

Nuevatelin langattoman Internetin palvelut perustuvat WAP- ja GPRS-teknologioihin. Nokian toimittamat ratkaisut ovat helposti skaalattavissa ja kehitettävissä seuraavan sukupolven 3G-palveluihin. Nokia mPlatform -ratkaisuun sisältyy avoin sovellusrajapinta, minkä ansiosta uusien, eri sovelluskehittäjien tekemien palveluiden toteuttaminen on helppoa ja nopeaa.

Nuevatel aloitti GSM-palvelut Boliviassa joulukuussa 2000 ja sen verkko kattaa maan kolme tärkeintä kaupunkia. Yrityksen omistavat Western Wireless International (67%) ja bolivialainen operaattori Comteco (33%). Bolivian matkapuhelintiheys on 6%.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks