Tilipäätöstiedote 1.1.-31.12.2000

Liikevaihto 1.086,6 milj. euroa (825,7), kasvu 32 %
Liikevoitto 94,9 milj. euroa (58,5), kasvu 62 %
Voitto ennen satunnaisia eriä 77,5 milj. euroa (43,5)
Tulos/osake 2,70 euroa (1,72)
Osinkoehdotus 1,00 euroa (5,95 mk) osakkeelta (0,59 e/3,50 mk)
Vuonna 2000 Amer-yhtymän tulos parani edelleen selvästi liikevoiton noustessa 62 %. Amer-yhtymä on nyt yksi urheiluvälinealan kannattavimmista yrityksistä. Eniten tulostaan paransivat talviurheilu ja joukkueurheilu. Atomicin tulos oli sen historian paras.
  • Konsernin liikevaihto nousi 32 % myynnin kasvun ja yritysostojen ansiosta. Suunnon liikevaihto sisältyy nyt ensimmäisen kerran konsernin tuloslaskelmaan. Yhtiön integrointi Amer-yhtymään on sujunut hyvin samoin kuin DeMarinin liiketoimintojen liittäminen Wilsoniin.
  • Tuoteryhmistä kasvoivat valuutoissa eniten laskettelusukset (25 %), laskettelusiteet (52 %), laskettelukengät (252 %), koripallot (19 %) ja lentopallot (18 %).
  • Suunnon liikevoitto kaksinkertaistui edellisvuodesta. Tuoteryhmistä kasvoivat eniten sukellusinstrumentit (80 %) ja rannetietokoneet (40 %).
  • Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2000 maksetaan osinkoa 1,00 euroa (5,95 markkaa) osakkeelta, mikä vastaa 37 %:n osingonmaksua tilikauden voitosta. Vuodelta 1999 osinkoa maksettiin 0,59 euroa (3,50 markkaa) osaketta kohti. Hallituksen ehdotuksen mukaan osingonjaon täsmäytyspäivä on 12.3. ja osingon maksupäivä 19.3.2001.
  • Amer-yhtymän strategisena tavoitteena on seuraavan 3-4 vuoden aikana tulla maailman johtavaksi urheiluvälineyhtiöksi. Yhtymä on asettanut toiminnalleen vuoteen 2004 asti myös uudet taloudelliset tavoitteet. Liikevaihdon kasvutavoite on keskimäärin vähintään 10 % vuodessa. Liikevoittotavoite on 10 % liikevaihdosta ja tuottotavoite sidotulle pääomalle 20 %.
Liikevaihto ja tulos
Konsernin liikevaihto kasvoi 32 % 1.086,6 milj. euroon (825,7 milj. euroa). Valuuttakurssien vaikutus oli 13 %. Markkina-alueittain liikevaihto jakautui seuraavasti: Pohjois-Amerikka 51 %, Suomi 11 %, muu Eurooppa 25 % ja muut maat 13 %.
Konsernin liikevoitto oli 94,9 milj. euroa, mikä on 62 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Voitto ennen satunnaisia eriä oli 77,5 milj. euroa (43,5 milj. euroa) ja tilikauden voitto 65,8 milj. euroa (41,8 milj. euroa).
Nettorahoituskustannukset nousivat 16 % ja olivat 17,4 milj. euroa. Nettorahoituserät olivat 1,6 % liikevaihdosta.
Tilikauden verot olivat 11,6 milj. euroa.
Sidotun pääoman tuotto (ROCE) parani selvästi edellisvuoden 12,1 %:sta 16,1 %:iin. Myönteiseen kehitykseen vaikutti parantuneen tuloksen lisäksi käyttöpääoman pienentäminen erityisesti toimitusketjun tehostamisen avulla. Oman pääoman tuotto parani samoin selvästi 11,4 %:sta 16,1 %:iin.
Osakekohtainen tulos oli 2,70 euroa (1,72 euroa).

Neljännen neljänneksen tulos

Konsernin liiketoiminnassa vuoden viimeinen neljännes on talviurheilupainotteinen. Liikevaihto kasvoi 32 % ja oli 268,6 milj. euroa. Liikevoitto nousi 15 % 18,2 milj. euroon ja voitto ennen satunnaisia eriä 10 % 13,6 milj. euroon. Atomicin myönteinen kehitys jatkui; liikevaihto nousi 13 % 68,7 milj. euroon ja liikevoitto 23 % 18,1 milj. euroon.

Toimialakatsaukset 2000

Wilsonin kokonaisliikevaihto nousi 21 % ja oli 716,3 milj. euroa. Valuutoissa nousu oli 6 %. Tämän lisäksi Wilson-lisenssillä valmistettuja muita tuotteita myytiin kaikkiaan 228 milj. euron arvosta eri puolilla maailmaa.

Golfliiketoiminnan liikevaihto nousi 14 %. Tulos heikkeni kiristyneen kilpailun johdosta. Mailojen myynti nousi hieman ja pallojen myynti laski hieman. Liikevoitto oli 13,2 milj. euroa (13,9 milj. euroa).

Mailapeliliiketoiminnan liikevaihto nousi 18 %, ja tulos parani hieman. Liikevoitto nousi 26,6 milj. euroon (24,7 milj. euroa). Mailojen myynti kasvoi valuutoissa 4 %, pallojen myynti 3 %. Wilsonin asema maailman tennisvälineiden ykkösmerkkinä säilyi vahvana; yhtiön osuus maailmanmarkkinoista oli tennismailoissa 33 % ja -palloissa 20 %.
Wilsonin vankka asema joukkueurheilulajeissa vahvistui edelleen Yhdysvalloissa. Joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihto nousi 36 %. Kannattavuus parani merkittävästi korkeamman hintaluokan tuotteiden myynnin kasvun, yritysoston ja tehostuneen alihankinnan ansiosta. Liikevoittoa kertyi 15,6 milj. euroa (8,1 milj. euroa).

Talviurheiluliiketoiminnan liikevaihto nousi 27 %. Kasvuun vaikuttivat yhtiön onnistuneet tuoteuutuudet ja markkinointitoimenpiteet sekä piristynyt markkinatilanne. Kannattavuus parani merkittävästi ja liikevoitto, 38,3 milj. euroa, oli yli kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna (16,7 milj. euroa). Myynnin kasvun lisäksi ennätystulokseen vaikutti toiminnan edelleen tehostaminen. Laskettelusuksien myynti kasvoi valuutoissa 25 %. Atomic oli maailmanlaajuisesti laskettelusuksien toiseksi suurin merkki.

Suunnon liikevaihto, joka sisältyy Amer-yhtymän tuloslaskelmaan nyt ensi kertaa, kasvoi edellisvuodesta 17 %. Kannattavuus parani merkittävästi, ja liikevoitto kaksinkertaistui 8,2 milj. euroon (3,4 milj. euroa). Tuoteryhmistä parhaiten menestyivät sukellusinstrumentit, joiden myynti kasvoi 80 % sekä rannetietokoneet, joiden myynti nousi 40 %. Yhtiön integrointi Amer-yhtymään sujui hyvin. Kertomusvuoden aikana yhtiölle luotiin uusi strategia ja valittiin uudet painopistealueet. Organisaatiota uudistettiin ja yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystoimintaa vahvistettiin.

Amer-Tupakan liikevaihto nousi 2 %. Liikevoitto laski hieman ja oli 9,3 milj. euroa (9,6 milj. euroa). Savukkeiden myynti laski 4 %. Yhtiön osuus Suomen savukemarkkinoista säilyi kuitenkin vahvana ja oli 75 %. Savukkeiden valmisteveroa yhtiö maksoi valtiolle 388 milj. euroa. Tammikuussa 2000 uudistettiin lisenssisopimus Philip Morrisin kanssa. Uusi sopimus on voimassa vuoden 2005 loppuun ja jatkuu automaattisesti ilman erillistä irtisanomista.
Elokuussa astui voimaan Swedish Matchin kanssa solmittu jakelusopimus.

Teleteknon liiketoiminta kehittyi myönteisesti. Liikevaihto nousi 8 %. Liikevoitto nousi 11 % 2,1 milj. euroon (1,9 milj. euroa). Eniten kasvoi tele- ja dataverkkotuotteiden myynti sekä mittaustekniikkaryhmän myynti.

Muutokset konsernin rakenteessa

Kaikki Suunnon osakkeet siirtyivät Amer-yhtymän omistukseen 21.3. ja niiden julkinen noteeraus Helsingin Pörssissä päättyi 31.3.2000. Välimiesoikeus vahvisti 19.5.2000 Suunnon osakkeiden lunastushinnaksi 11,50 euroa osakkeelta.
Suunnon tase oli konsolidoitu Amer-yhtymän taseeseen jo 31.12.1999. Suunnon tuloslaskelma sisältyy yhtymän tuloslaskelmaan ensi kerran vuodelta 2000, samoin kuin osana Suuntoa aiemmin toimineen Teleteknon tuloslaskelma. Teletekno eriytettiin omaksi, yhtymälle erikseen raportoivaksi liiketoiminta-alueeksi kertomusvuoden alussa.
Tammikuussa 2000 yhtymä osti amerikkalaisen baseball- ja softballmailoja valmistavan DeMarini Inc:in liiketoiminnan, joka liitettiin Wilsonin joukkueurheiluliiketoimintaan.

Joulukuussa Amer-yhtymään fuusioitiin Kiinteistö Oy Hakamaa 7.

Investoinnit

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat 57,2 milj. euroa (78,7 milj. euroa), josta DeMarinin osuus oli 23,8 milj. euroa. Itävaltalaiselta Bank für Arbeit und Wirtschaft AG:ltä ostettiin Atomic Austria GmbH:n osakkeita 3,6 milj. euron arvosta. Yhtymä omistaa nyt 95 % Atomic Austria GmbH:n osakekannasta.

Wilsonin investoinnit olivat 11,3 milj. euroa ja kohdistuivat golfpallo- ja muuhun tuotantoon sekä toimitusketjun
kehittämiseen liittyviin järjestelmiin. Atomicin investoinnit olivat 10,2 milj. euroa, josta 4,1 milj. euroa kohdistui uuteen logistiikkakeskukseen, loput olivat pääosin tuotantoon liittyviä investointeja. Suunnon investoinnit 4,9 milj. euroa kohdistuivat uusiin toimitiloihin ja tuotantoon. Amer-Tupakan 2,4 milj. euron investoinneista merkittävin oli uusi savukekone. Teleteknon investoinnit olivat 0,4 milj. euroa.

Tilikauden aikana myytiin kiinteistöyhtiöiden osakkeita ja muuta käyttöomaisuutta 15,1 milj. euron arvosta.

Tutkimus ja tuotekehitys

Tuotekehitykseen käytettiin 21,3 milj. euroa eli 2,0 % liikevaihdosta. Wilsonin osuus oli 13,4 milj. euroa, Atomicin 3,9 milj. euroa ja Suunnon 3,6 milj. euroa.

Rahoitus

Tammikuussa yhtymä lunasti takaisin vuoden 1993 vaihtovelkakirjalainan jäljellä olevan osan 31,82 milj. US-dollaria.
Vahvan kassavirran vuoksi yhtymä ei tehnyt merkittäviä rahoitukseen liittyviä uusia toimenpiteitä kertomusvuoden aikana. Yhtiön rahoitustilanne säilyi hyvänä. Omavaraisuusaste nousi parantuneen kannattavuuden johdosta ja oli tilikauden päättyessä 47,4 % (43,9 %). Rahavaroilla vähennettyjen korollisten velkojen suhde omaan pääomaan (gearing) oli 35 % (39 %). Konsernin nettovelka oli 154,6 milj. euroa (151,7 milj. euroa). Maksuvalmius säilyi hyvänä, ja rahavarat olivat tilikauden päättyessä 40,6 milj. euroa.

Henkilöstö

Konsernin henkilökunnan määrä oli vuoden päättyessä 4.327 (4.223). Vuoden aikana yhtymän palveluksessa oli keskimäärin 4.379 (3.834) henkilöä. Wilsonilla henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 2.653 (2.625), Atomicilla 613 (591) ja Suunnolla 566 (514). Amer-Tupakan palveluksessa oli vuoden lopussa 353 (349) ja Teleteknon palveluksessa 99 (100). Emoyhtiön Amer-yhtymä Oyj:n henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 43 (42). Keskimäärin emoyhtiön palveluksessa oli 43 henkilöä (43).

Konsernin henkilöstöstä Yhdysvalloissa työskenteli 1.933, Suomessa 721, Itävallassa 587 ja muualla 1.086 henkilöä.

Emoyhtiön hallitus ja tilintarkastaja

Yhtiökokouksessa 8.3.2000 yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin seitsemän. Erovuorossa olleista jäsenistä valittiin uudelleen dipl.ins. Timo Maasilta toimikaudeksi 2000-2002. Uusina jäseninä valittiin kauppat. maist. Ilkka Brotherus toimikaudeksi 2000-2002 sekä dipl.ins. Tuomo Lähdesmäki toimikaudeksi 2000-2002. Muina jäseninä jatkoivat dipl.ekon. Felix Björklund (toimikausi 1999-2001), ekonomi Tauno Huhtala (toimikausi 1999-2001), tekn. lis. Pekka Kainulainen (toimikausi 1998-2000) sekä kauppat. maist. Roger Talermo (toimikausi 1998-2000). Ensimmäisessä kokouksessaan hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Pekka Kainulaisen ja varapuheenjohtajaksi Tauno Huhtalan.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö SVH Pricewaterhouse Coopers Oy vastuullisena tilintarkastajanaan Göran Lindell, KHT.

Nimitykset tytäryhtiöissä

Amer-yhtymän omaan jakeluverkostoon kuuluvan Amer Sport Europen toimitusjohtajaksi nimitettiin Kari Kauniskangas 1.5.2000 alkaen.

Suunto Oy:n toimitusjohtajaksi nimitettiin 1.8.2000 alkaen Dan W. Colliander.

Osakkeet

Yhtiöllä oli tilikauden päättyessä 10 932 rekisteröityä osakkeenomistajaa. Osakkeista oli hallintarekisterissä noin 52 % (50 %).
Amerin osakekurssin kehitys oli myönteinen. Kurssinousu oli 39 % vuoden aikana. Helsingissä A-osakkeita vaihtui
noin 13 milj. kappaletta eli 53 % ja Lontoossa 5 milj. kappaletta eli 21 %. Kurssi oli alimmillaan tammikuussa ja ylimmillään helmi-, touko- ja marraskuussa. Ylin kurssi Helsingissä oli 32,00 euroa, alin 18,10 euroa ja keskikurssi 27,56 euroa, Lontoossa vastaavasti 19,16, 12,25 ja 16,61 puntaa.

Yhtiökokous hyväksyi 8.3.2000 hallituksen valtuutusehdotuksen omien osakkeiden hankinnasta ja luovutuksesta. Hallitus voi myös ehdottaa hankittujen osakkeiden mitätöimistä osakepääomaa alentamalla. Valtuutukset koskevat
enintään 1.216.344 osaketta eli 5 % yhtiön koko osake- ja äänimäärästä, ja ne ovat voimassa vuoden 2001 yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään vuoden yhtiökokouksen päätöksestä.

Kertomusvuoden aikana yhtiö osti omia osakkeitaan yhteensä 441.800 kappaletta, joiden kirjanpidollinen vasta-arvo oli 1.767.200 euroa. Kauppojen kokonaisarvo oli 12,9 milj. euroa ja keskihinta 29,12 euroa. Hankittujen osakkeiden yhteenlaskettu osuus osakepääomasta ja äänimäärästä on 1,8 %. Omien osakkeiden hankinnalla ei ole ollut merkittävää vaikutusta omistuksen ja äänivallan jakautumiseen yhtiössä.

Yhtiön markkina-arvo 31.12.2000 omilla osakkeilla vähennettynä oli 679,5 milj. euroa.

Kertomusvuoden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia antivaltuuksia.

Siirtyminen euroon

Amer-yhtymän kotivaluutta on 1.1.1999 alkaen ollut euro. Liiketoiminnoissa euro on otettu käyttöön asiakkaiden tarpeiden mukaan. Merkittävä osa konsernin eurooppalaisista asiakkaista haluaa laskutuksen tapahtuvan edelleen paikallisissa valuutoissa, ja siirtyminen euron käyttöön tapahtuu asteittain.

Konsernin sisäisessä rahoituksessa siirryttiin euron käyttöön vuoden 1999 alusta. Emoyhtiön kirjanpidossa siirryttiin käyttämään euroa 1.12.2000 alkaen. Emu-maissa olevat tytäryhtiöt siirtyvät käyttämään euroa kirjanpitovaluuttana vaiheittain vuoden 2001 loppuun mennessä.

Vuoden 2001 näkymät

Vahvasta talouskasvusta huolimatta urheiluvälinemarkkinat eivät ole viime vuosina merkittävästi kasvaneet. Urheiluvälineiden kysyntä ja taloudellinen kehitys eivät historiallisesti ole kulkeneet käsi kädessä, vaan urheiluvälineiden kysyntään vaikuttavat voimakkaasti myös lajikohtaiset tekijät. Näitä ovat esimerkiksi pitkällä aikavälillä lajin harrastajamäärän kehitys sekä lyhyellä aikavälillä välineiden kehitykseen liittyvät tuoteinnovaatiot.
Tällaisessa toimintaympäristössä Amerin toimintaa tasapainottavat laaja lajivalikoima, portfolio, sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla.

Alkaneena vuonna talviurheilun uskotaan edelleen kasvattavan suosiotaan. Tällä hetkellä on vielä kuitenkin vaikea arvioida kaupan varastotilannetta. Golfmarkkinat pysynevät viime vuoden tasolla, ja kilpailu tulee jatkumaan kireänä erityisesti golfpalloissa. Tennismarkkinoiden arvioidaan pysyvän kokonaisuudessaan ennallaan samoin kuin joukkueurheilun. Suunnon urheiluinstrumenttien kysynnän kasvun uskotaan jatkuvan voimakkaana.

Amer-yhtymän tavoitteena on hyvä tulos myös vuonna 2001.

Amer-yhtymä on asettanut tavoitteekseen tulla 3-4 vuoden kuluessa maailman johtavaksi urheiluvälineyhtiöksi. Kuluvana vuonna keskeisin tehtävä onkin kasvuedellytysten parantaminen lisäämällä panostuksia markkinointiin ja tuotekehitykseen sekä maantieteellisesti entistä laajemmin hyödyntää kaupan keskuudessa suosiota saavuttanutta monipuolista urheilulajien portfoliota.

KONSERNITULOS

Tunnuslukujen laskennassa omat osakkeet on eliminoitu omasta pääomasta ja osakemääristä.

LIIKEVAIHTO LIIKETOIMINTA-ALUEITTAIN

LIIKEVOITTO

LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN

KONSERNIN KASSAVIRTALASKELMA

KONSERNITASE

OMA PÄÄOMA

VASTUUSITOUMUKSET, KONSERNI

JOHDANNAISINSTRUMENTTIEN NIMELLISARVOT

LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO NELJÄNNESVUOSITTAIN

LIIKEVOITTO

Vuosikertomus julkistetaan 23.2.2001. Osavuosikatsaukset julkistetaan seuraavasti: tammi-maaliskuulta 3.5., tammi-kesäkuulta 9.8. ja tammi-syyskuulta 1.11.2001.

Amer-yhtymä Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään keskiviikkona 7.3.2001 klo 14.00 alkaen yhtiön pääkonttorissa Helsingissä.

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.-31.12.2000