METSO KÖPER DE UTESTÅENDE OPTIONERNA SOM INNEHAS AV LEDANDE BEFATTNINGSHAVARE I SVEDALA

Metso Corporation har idag ingått ett avtal om att förvärva optioner motsvarande 198.500 aktier i Svedala Industri AB från en del av ledningen i Svedala. Optionerna utgör den sista delen av det optionsprogram som AB Custos tidigare utfärdat till ledningen i Svedala. Den sista dagen för lösen av dessa optioner är 20 februari 2001 och Metso avser att utnyttja optionerna. Priset för optionerna baseras på det rådande marknadspriset för Svedala aktien med en tilläggsköpeskilling baserad på budpriset som betalas vid fullföljande av uppköpserbjudandet för aktierna i Svedala.

Metso offentliggjorde den 21 juni 2000 ett beslut att lämna ett offentligt erbjudande för alla utestående aktier i Svedala Industri AB till ett pris om SEK 185 per aktie. Metso Corporations erbjudande på Svedala Industri AB har under vissa förutsättningar godkänts av EU-kommissionen. För att fullfölja erbjudandet krävs även godkännande från US Federal Trade Commission (FTC).

Metso Corporation är en global leverantör av maskiner och system. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (gruv- och mineralhantering) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning 2000 uppgick till EUR 3,9 miljoner och antalet anställda uppgick till 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.