METSO OSTAA LOPUT SVEDALAN OSAKKEISIIN OIKEUTTAVISTA OPTIOISTA

Metso-konserni on sopinut ostavansa Svedala Industri AB:n 198 500 osakkeeseen oikeuttavat optio-oikeudet Svedalan ylimpään johtoon kuuluvilta henkilöiltä. Nämä optio-oikeudet ovat loput Custos AB:n Svedalan johdolle antamia optioita, ja niiden perusteella tapahtuva osakkeiden merkintäaika päättyy 20.2.2001, johon mennessä Metso aikoo käyttää nämä optiot. Ostohinta vastaa osakkeiden markkinahintaa, mihin Svedalan osakkeista tehdyn julkisen tarjouksen toteutuessa lisätään tarjoushintaan perustuva summa.

Metso-konserni ilmoitti 21.6.2000 päätöksestään tehdä julkinen ostotarjous Svedala Industri AB:n osakekannasta hintaan 185 Ruotsin kruunua osakkeelta. Metso-konsernin Svedala Industri AB:stä tekemä ostotarjous on saanut EU:n kilpailuviranomaisten hyväksynnän tietyin varauksin. Kaupan toteutuminen edellyttää myös Yhdysvaltain kilpailuviranomaisten hyväksymistä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologian kokonaistoimittaja Metso Paper, kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.