Nokian uudet VPN-tuotteet turvaavat verkkoyhteydet Internetin kautta

Nokia julkisti maanantaina Virtual Private Network (VPN) -tuotteita, joiden avulla yritykset voivat yhdistää eri toimipisteensä, etätyöntekijänsä, asiakkaansa ja alihankkijansa omaan tietoverkkoonsa Internetin kautta. Nokian uudet VPN-tuotteet ovat erittäin suorituskykyisiä ja tehostavat virtuaalisten yksityis-verkkojen käytettävyyttä ja hallintaa.

Nokia CC5205 Gigabit Ethernet VPN -laitteisto soveltuu erityisen hyvin suuryrityksille ja palvelun-tarjoajille, jotka vaativat verkoilta runsaasti kapasiteettia ja huippuluokan luotettavuutta. Yhden Nokia CC5205 -laitteen suorituskyky on 220 megabittiä sekunnissa 3DES/SHA-1-suojauksella, joten se on yksi markkinoiden tehokkaimmista VPN-tuotteista.

Suorituskykyä lisää vielä Nokian patentoima IP-klusterointi -tekniikka, jossa erilliset VPN-laitteet yhdistetään saman IP-osoitteen alle. Kaikki klusteriin kuuluvat laitteet ovat koko ajan käytössä, jolloin myös teho kasvaa vastaavasti. Näin esimerkiksi kahden Nokia CC5205 -laitteen klusterissa suorituskyky on 440 megabittiä sekunnissa. IP-klusterointi takaa myös Nokian VPN-laitteiston toimintavarmuuden. Jos yksi laitteista jää tilapäisesti pois käytöstä, muut klusterin jäsenet ottavat meneillään olevan toimenpiteen viipymättä hoitaakseen.

Nokia VPN Policy Manager-ohjelmisto puolestaan nopeuttaa ja helpottaa VPN-ympäristöjen hallintaa. Ohjelmisto on yhteensopiva muun muassa Windows 2000 - ja Sun Solaris -käyttöjärjestelmien kanssa, ja se toimii kaikkien Nokian CC-sarjan VPN-laitteiden yhteydessä. Nokia VPN Policy Manager mahdollistaa myös eri paikoissa sijaitsevien VPN-laitteiden hallinnan keskitetysti.

Lisäksi Nokia VPN Client-ohjelmistosta tulee markkinoille uusi versio, joka tukee yleisesti käytettyjä SecurID® - ja RADIUS -autentikointimenetelmiä. Ohjelmisto suojaa etäkäyttäjien VPN-yhteydet julkisissa verkoissa IPSec-standardiin perustuvan turvallisuusprotokollan avulla.

"Yritysverkon etäyhteyksiä toteutettaessa suurimpia haasteita ovat tietosuoja ja toimintavarmuus. Nokian VPN-ratkaisussa tieto siirtyy turvallisesti. Suojaus taataan IPSec-standardin avulla ja kaksisuuntaisella käyttäjän tunnistuksella. IP-klusterointi varmistaa, että verkko on koko ajan käytettävissä sekä helposti laajennettavissa", toteaa myyntijohtaja Jukka Jyränoja Nokia Internet Communications -yksiköstä.

Virtuaalinen yksityisverkko on menetelmä, jossa verkkoyhteyttä varten luodaan Internetin läpi oma kanava. Salatut viestit kulkevat tätä kanavaa pitkin luottamuksellisesti määränpäähänsä. Kaikki VPN-verkkoon liitetyt Internet-päätteet näyttävät toimivan kuin samassa, ulkopuolisilta käyttäjiltä suljetussa lähiverkossa. Kiinteitä linjoja ei enää välttämättä tarvita.

Nokia CC5205 Gigabit Ethernet VPN, Nokia VPN Policy Manager ja Nokia VPN Client ovat nyt saatavissa Nokian jälleenmyyjien kautta. Laitteet kuuluvat Nokian VPN-tuotesarjaan, joka tuotiin markkinoille viime vuonna. VPN-sarjan muita tuotteita ovat esimerkiksi 100 megabitin Ethernetiin sopivat Nokia CC500 -, Nokia CC2500 - ja Nokia CC5200 -laitteet.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matka-puhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Nokia Internet Communications