Net Insight AB: Nybildat bolag bygger pan-Europeiskt medienät

Carrier1 kommer att äga 60 procent och Net Insight blir ägare till 40 procent av det gemensamma bolaget.

Det nya bolaget kommer erbjuda professionella tjänster för strömmande video till de större TV- och mediaföretagen i Europas storstäder. Överföring av realtidsvideo i fibernät innebär att produktionsbolag kan skära i kostnaderna för satellittransmission och öppnar för centraliserad redigering. Andra fördelar med en fullt digital process är förenklad arkivering och möjlighet att bibehålla högre bildkvalitet under olika steg i produktionen.

– Carrier1 har byggt ett effektivt pan-Europeiskt höghastighetsnät som utgör en idealisk bas för krävande överföringstjänster för film- och TV-branschen, säger Stig Johansson, VD, Carrier1. På Carrier1 tror vi att överföring av video och annat digitalt mediainnehåll kommer ta upp en betydande del av nätverkens kapacitet inom fem år.

Det samägda bolaget kommer att erbjuda sina tjänster över Carrier1:s optiska höghastighetsnät, byggt med Net Insights multi-serviceplattform Nimbra. Carrier1:s fiberoptiska nät täcker redan idag 35 större städer i 12 Europeiska länder och har kapacitet över Atlanten till USA. I slutet av år 2001 räknar Carrier1 med att kunna nå mer än 50 städer.

– Det finns hundratals TV-bolag runt om i Europa, säger Bengt Olsson, VD, Net Insight. De har alla behov av att kunna överföra bildmaterial mellan ett stort antal fasta punkter såsom lokala studior, arenor och oberoende produktionsbolag. Net Insight är grundat på övertygelsen om optiska nät som ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för transport av krävande mediainnehåll.

En intervju med Lars Berg, styrelseordförande på Net Insight, kan ses på:
www.netinsight.net/press

Lär dig mer om Net Insight och medienät. Ta del av en feature-intervju med Per Lindgren, Teknologie Doktor i teleinformatik och grundare:
www.netinsight.net/press