Nokia ja Bertone-SKF esittelevät tulevaisuuden vision Geneven autonäyttelyssä

Nokia esitteli tänään langattoman viestinnän tulevaisuuden näkymiä Geneven autonäyttelyssä. Yhtiö osallistui Bertonen ja SKF:n "Filo"-konseptiauton suunnitteluun tavoitteenaan tuoda esiin ideoita siitä, kuinka telematiikka mahdollistaa auton viestinnän ympäristönsä kanssa. Filo-konseptiauton ovat suunnitelleet maailman johtaviin muotoilustudioihin kuuluva Bertone ja maailman johtava vierintälaakerien valmistaja SKF. Ajoneuvon audiojärjestelmän on kehittänyt Bose, joka suunnittelee autoteollisuudelle räätälöityjä audiojärjestelmiä.

"Uskomme, että tulevaisuuden langattomalla viestintäteknologialla on keskeinen rooli telematiikassa ja sen myötä ajomukavuuden parantamisessa. Auto ja matkapuhelin ovat yhteydessä toisiinsa siitä lähtien kun kuljettaja avaa ajoneuvon oven puhelimellaan. Autolla on muistissa kuljettajakohtaiset asetukset, joiden avulla se mukautuu kuljettajan tarpeiden ja toiveiden mukaiseksi olivatpa kyseessä penkin säädöt tai ilmastointi ", kertoi Nokia Smart Traffic Productsin johtaja Hannu Suominen. "Lukuisat teknologiat kuten Bluetooth, WAP ja eri paikannusteknologiat lisäävät auton älykkyyttä ja tarjoavat matkustajille tehokkaamman, turvallisemman ja viihtyisämmän ajokokemuksen."

"Nykyajan kodissa yhdistyvät ihmisen hyvinvoinnin kannalta välttämättömät teknologiat, ja uskomme, että auto muuttuu jossain vaiheessa yhä enemmän kodin kaltaiseksi. Siellä toteutuvat tyypilliset kotiympäristön aistimukset: pehmeät pinnat, lämpimät värit, luonnonmateriaalit, hillitty valaistus, radion, videon ja navigointijärjestelmien avulla hallittava viestintä, sekä rentoutuminen ja sopusointu", sanoi Stile Bertonen toimitusjohtaja Roberto Piatti.

Tulevaisuuden autojen telematiikkajärjestelmä prosessoi yhtäjaksoisesti tietoa ajoneuvon käyttöjärjestelmästä ja ympäröivistä olosuhteista. Järjestelmä tarjoaa kuljettajalle tosiaikaista tietoa reittivaihtoehdoista, liikenneolosuhteista ja ajoneuvon etädiagnostiikasta, tai vaikkapa säätietoja, uutisia ja vinkkejä matkan varrella olevista nähtävyyksistä. Telematiikan yleistyessä esimerkiksi pysäköintimaksut, polttoaine tai tietullit voidaan maksaa auton telematiikkajärjestelmän avulla. Kuljettajalle voidaan laatia henkilökohtainen profiili omiin tarpeisiin räätälöityjen palveluiden käyttöön Internetin kautta. Tämä mahdollistaa muun muassa sähköpostien lukemisen tai henkilökohtaiset pankkiyhteydet helposti ja turvallisesti. Kuljettaja voi tilata telematiikkapalvelun tarjoajalta mainoksia ravintoloista, elokuvista tai muista häntä kiinnostavista aiheista.

Nokia Smart Traffic Products kehittää matkapuhelin-, Internet-, yhteys- ja paikannusteknologioihin perustuvia matkaviestintä- ja tietojärjestelmiä ajoneuvoteollisuuden käyttöön.

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones