Nokia toimittaa ainoana toimittajana 3G-verkkoratkaisun Orange Switzerlandille Sveitsiin

Nokia ja sveitsiläinen operaattori Orange SA ovat allekirjoittaneet kolmevuotisen sopimuksen täydellisen 3G- verkkoratkaisun toimittamisesta. Sopimuksen arvo on noin 160 miljoonaa euroa. Orange Switzerland on valinnut Nokian ainoaksi toimittajakseen kansalliseen 3G-verkkoonsa.

Sopimuksen mukaan Nokia toimittama 3G-ratkaisu sisältää pakettikytkentäisen ja piirikytkentäisen 3G runkoverkon sekä WCDMA radioverkon. Lisäksi Nokia toimittaa täyden valikoiman erilaisia tukipalveluita, joihin kuuluvat verkon suunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto sekä verkon kehittäminen, hallinta ja optimointi Nokian verkonhallintajärjestelmän avulla.

”Nokian 3G-verkkojärjestelmä mahdollistaa asiakkaillemme korkealaatuiset langattomat palvelut ja sovellukset”, sanoo Orange Switzerlandin toimitusjohtaja Andreas S. Wetter.

”Tämä sopimus vahvistaa edelleen Nokian ja Orangen yhteistyötä. Olemme iloisia voidessamme toimittaa täydellisen 3G-verkon Sveitsiin ja voidessamme tuoda viimeisimmät langattoman Internetin palvelut Orange Switzerlandin asiakkaille. Nokian johtava 3G-ratkaisu antaa etulyöntiaseman operaattoreille 3G-kilpailussa”, toteaa johtaja Ukko Lappalainen Nokia Networksistä.

Nokia on sopinut myös kolmevuotisesta verkon alkuvaiheen rahoitukseen liittyvästä ns. bridge financing -rahoituspaketista Orange SA:lle. Sen suuruus on arvioiden mukaan noin 240 miljoonaa euroa.

Orange Communications S.A:n omistavat France Telecom/Orange (87,5%), Banque Cantonale Vaudoise (7,5%) ja Swissphone Engineering AG (5%), ja sille myönnettiin 3G-lisenssi Sveitsiin joulukuussa 2000. Orangella on Sveitsissä yli 800 000 asiakasta ja sen liikevaihto on 740 miljoonaa Sveitsin frangia.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks, Viestintäosasto