Delårsrapport För perioden 1 januari - 31 mars, 2001 Net Insight AB (publ)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

Net Insight har siktet inställt på att bli en erkänd, global leverantör inom de två segmenten för medienät; den för professionella medieindustrin och den för bredband till hushåll och företag. Enbart i Europa beräknas marknaden för professionella medienät vara värd 3,5 miljarder kronor årligen. Tecknandet av avtalen med Tele2, Carrier1 och Skanova har tydligt påvisat Net Insights starka position på denna marknad. I mars uppnådde Net Insight en betydande framgång i och med att DTM-teknologin godkändes som standard inom ETSI (European Telecommunications Standards Institute). I mars lanserades också en ny mjukvara som utgör grunden för Nimbra-växlarna i 200-serien. Detta innebär att de produkter som kunder och partners efterfrågar nu finns tillgängliga för storskaliga leveranser. Genom avtalen med europeiska operatörer har också intresset från bl a amerikanska företag ökat, där långtgående diskussioner förs med ett flertal aktörer. Sammantaget kan konstateras att Net Insight under rapportperioden har uppnått i stort sett samtliga delmål som ställts upp.

Standardisering ett faktum
Stommen i nätverkstekniken DTM (Dynamic synchronous Transfer Mode) godkändes den 16 mars av det europeiska standardiseringsorganet ETSI. Framöver förväntas även godkännande av kompletterande delar i teknologin, såsom DTM-signalering, transport av Ethernet och fysiska gränssnitt för DTM över SDH upp till 40 Gbps. Bland de medlemmar som röstat för standardiseringen finns Telia, Telenor, Telekom Austria, BAE Systems, Allied Telesyn, Deutsche Telekom, France Telekom, Telefonica och British Telecom. Standarden publicerades fredagen den 23 mars och betecknas ES 201 803-1.

Produkterna färdigutvecklade
De växlar som utgör ryggraden i Net Insight nätverkslösingar är nu framtagna för kommersiell implementering. Detta möjliggjordes bl a genom lanseringen av andra generationens systemprogramvara för DTM-växlar. Den nya programvaran, NIMOS 2.0, fungerar på alla Nimbra plattformar inklusive de nya växlarna i 200-serien som baseras på Twintin-chipet. Med NIMOS 2.0 introduceras ett antal nya funktioner för att bland annat förenkla konfigurering, förbättra tillgänglighet och bättre tillvarata kapaciteten i näten. Den nya mjukvaran erbjuder ett kraftfullt stöd för de operatörer och produktionsbolag som vill erbjuda nya typer av medielösningar. Studier har också påvisat att Net Insights produkter håller en mycket hög teknisk prestanda och att nyttjandekostnaden avseende installation och användning för kund ligger väsentligt lägre än konkurrenterna.

Försäljning
Net Insights kunder är nätoperatörer och andra tillverkare av nätverksutrustning, s k OEM-företag (Original Equipment Manufacturers). Under första kvartalet har Net Insight satsat större delen av företagets resurser på att bearbeta segmentet för professionella medienät i Europa och USA. Detta har skett genom att initialt fokusera på att vinna trendsättande, strategiska kunder inom detta segment och även åstadkomma s k market pull genom att bearbeta kundens kund.

I februari bildade Net Insight och pan-europeiska operatören Carrier1 ett samägt bolag där Carrier1 äger 60 procent och Net Insight äger 40 procent. Bolaget erbjuder medieindustrin professionella bredbandstjänster såsom bl a överföring av strömmande video i realtid. Tjänsterna erbjuds över Carrier1:s optiska höghastighetsnät som för denna applikation är byggd med Net Insights multiserviceplattform Nimbra. Carrier1 har initialt gjort en beställning av nätutrustning från Net Insight till ett värde av 1 miljon USD. Avtalet med Carrier1 har lett till ett ökat intresse från bl a amerikanska operatörer. I dagsläget pågår ett flertal diskussioner och förhandligar med etablerade kunder om testinstallationer och åtföljande 'roll-outs'.

Installationer och tekniska verifieringar
Under januari/februari genomförde tyska IRT - Institut für Rundfunktechnik - tester med Net Insights växel Nimbra One. Syftet var att utvärdera möjligheterna för professionell studioanvändning. Testerna var mycket framgångsrika och visade att det med Nimbra One är fullt möjligt att transportera videoströmmar (DSC och SDTI) med upp till 270 Mbps över optisk fiber tillsammans med IP-baserade dataapplikationer, och detta i enlighet med branschens högt ställda kvalitetskrav. IRT är den centrala FoU-enheten för statsägda tv- och mediebolag i Tyskland (ARD, ZDF och DLR), Österrike (ORF) och Schweiz (SRG/SSR) och har till sin huvudsakliga uppgift att förbättra och utveckla nya effektiva distributionsformer för medieföretag.

Styrelse och organisation
I januari tillträdde Lars Berg som ny styrelseordförande för Net Insight. Lars Berg var fram till augusti 2000 chef för den tyska operatörsjätten Mannesmann Telecom och har tidigare bland annat varit koncernchef för Telia. Tidigare styrelseordförande Håkan Kihlberg stannar i styrelsen som ordinarie ledamot.

I januari förstärkte Net Insight försäljningsorganisationen i USA med två nyckelpersoner. Rekryteringen är ett led i satsningen på professionella medienät som framgångsrikt lanserats hos de europeiska operatörerna. John Kostak tillträdde som VP Global Marketing och Dan Lutter som VP US Sales.

MARKNADS- OCH FRAMTIDSUTSIKTER

Teknologin DTM är utvecklad för just de avancerade tjänster som medieindustrin producerar och som bl a hushållen efterfrågar- dvs strömmande video i realtid. Fördelen med DTM är också att den är kompatibel med redan etablerade tekniker, vilket besparar operatörerna från att byta ut befintlig infrastruktur. I stället kan de enkelt komplettera med DTM-baserade nätverksprodukter. Produkterna i den nya Nimbra 200-serien, som behövs för att tillfredsställa operatörernas behov av nätverkslösningar för medieplattformar, är nu färdigutvecklande och finns kommersiellt gångbara.

- Nu när vår teknik är standardiserad och våra produkter är kommersiellt gångbara, bedömer jag det som helt realisitiskt att en mer omfattande försäljning och även fakturering tar fart under andra hälften av året, säger VD Bengt Olsson. Alla tecken från försäljningsorganisationen visar nu att vi ligger helt rätt med vårt erbjudande. Studier har dessutom visat att operatörernas kostnad för installation och användning av våra produkter är väsentligt lägre än konkurrenternas, vilket kommer att bidra till att vi, före utgången av år 2001, har etablerat ett ordentligt fotfäste på primärt mediemarknaden.

- Våra utvecklingskostnader har under perioden varit höga, men det är ett medvetet val för att kunna slutföra utvecklingen av vissa produkter och göra dem tillgängliga för marknaden, fortsätter Bengt Olsson.

RESULTATUTVECKLING

Försäljningsintäkterna uppgick totalt till 0,9 MSEK (0,3).

Från och med första kvartalet 2001 fördelas administrativa kostnader av koncerngemensam karaktär även ut på utveckling och sälj/marknad. Största delen av bolagets kostnader hänför sig till utvecklingsverksamheten med 43,4 MSEK (24,3). Bolaget har under perioden förstärkt försäljnings- och marknadsföringsorganisationen i såväl Sverige som USA. Dessa kostnader uppgick under första kvartalet till 15,7 MSEK (12,1).

Rörelseresultatet uppgick till -67,7 MSEK (-46,8) och resultatet efter finansiella poster uppgick till
-64,4 MSEK (-45,0). Finansnettot uppgick till 3,3 MSEK (1,8).

De något högre rörelsekostnaderna under kvartalet hänger samman med de insatser som gjorts för att få produkterna klara för storskalig produktion.

Personal
Antalet anställda har under första kvartalet ökat från 124 till 138. I det amerikanska dotterbolaget har antalet anställda ökat med 2 personer till totalt 4 personer.

Likviditet
Likvida medel uppgick vid utgången av perioden till 112,1 MSEK.

Investeringar
Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar för första kvartalet uppgick till 0,1 MSEK (0,5). Inga utvecklingskostnader aktiverades.

Moderbolaget
Nettoomsättningen uppgick till 0,9 MSEK (0,3). Resultat efter finansiella poster uppgick till -61,0 MSEK (-47,1). Investeringarna under perioden uppgick till 0,1 MSEK (0,5). Likvida medel uppgick till 108,9 MSEK (311,9).

Kommande rapport från Net Insight
Delårsrapport januari - juni 2001-08-20

Stockholm den 2 Maj 2001

Bengt Olsson
Verkställande Direktör

Denna delårsrapport har ej varit fömål för granskning av bolagets revisorer.

Hela delårsrapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk.

För perioden 1 januari - 31 mars, 2001